کد خبر: ۷۵۳۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر کامبیز رخشانی‌مهر» افزود: هرچه درصد امگا ۳ بیشتر باشد گوشت ماهی با کیفیت‌تر است ولی این به معنای عدم سلامت ماهی نیست و تنها ارزش غذایی کمتری دارد ...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور احتمال عدم سلامت گوشت ماهی تیلاپیا به‌دلیل جیره غذایی ارزان و ویژگی همه چیزخواری را رد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، همزمان با اخذ مجوز رسمی مراکز پرورش تیلاپیا در چند استان کشور، بار دیگر شایعاتی درباره عدم سلامت گوشت این ماهی به‌دلیل جیره تغذیه آن در سطح کارشناسی مطرح شد. ادعای مطرح شده این است که ماهی تیلاپیا به‌دلیل تغذیه ارزان و ویژگی همه چیزخواری، نمی‌تواند از نظر بهداشتی، گوشت سالمی داشته باشد. مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور اما این ادعا را غیر علمی می‌داند.

«دکتر کامبیز رخشانی‌مهر» در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: تمام آبزیان جیره‌های غذایی مخصوص به خود را دارند. برخی از ماهی‌ها دتریت خوار، بعضی شکارچی، برخی گیاه‌خوار و برخی گوشت‌خوارند و جیره غذایی ماهی ارتباطی به سلامت گوشت ماهی ندارد.

این مقام مسئول گفت: در هنگام هضم، مواد تشکیل دهنده غذا در بدن آبزی به مواد اولیه اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و قندها تبدیل، و سپس جذب می‌شوند و آبزی از آن برای حفظ ساختار بدن و تولید انرژی استفاده می‌کند. ادعای ناسالم بودن گوشت ماهی تیلاپیا به‌دلیل جیره غذایی مورد مصرف این ماهی علمی نیست.

وی افزود: ماهی در صورتی می‌تواند برای مصرف ناسالم باشد که در محلی نگهداری و یا از محلی صید شوند که دارای آلودگی بوده، و این آلودگی‌ها وارد بدن ماهی شده باشد. این آلودگی‌ها می‌توانند شامل فاضلاب‌های صنعتی یا شهری، آلودگی‌های فلزات سنگین و یا ترکیبات نفتی باشند؛ این مواد زمانی که وارد بدن ماهی می‌شوند در گوشت ماهی تجمع پیدا کرده در صورت استفاده وارد بدن مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

رخشانی مهر ادامه داد: مورد دیگر ناسالم بودن گوشت ماهی می‌تواند به دلیل استفاده از مواد غیرمجاز مانند مالاشیت گرین و یا وجود باقیمانده‌های آنتی بیوتیکی در گوشت ماهی باشد، ولی ماهی تیلاپیا به خودی خود ماهی نامناسبی برای مصرف نیست.

مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان بیان کرد: از سوی دیگر گوشت برخی از ماهی‌ها ارزش غذایی بیشتری نسبت به سایر گونه‌ها دارد. مثلاً نسبت پروتئین آن به چربی بیشتر است و یا اسیدهای چرب امگا ۳ و یا امگا ۶ روی کیفیت گوشت تاثیر می‌گذارد. هرچه درصد امگا ۳ بیشتر باشد گوشت ماهی با کیفیت‌تر است ولی این به معنای عدم سلامت ماهی نیست و تنها ارزش غذایی کمتری دارد.

وی یادآور شد: در خصوص ماهی تیلاپیا این‌طور گفته می‌شود که ماهی ارزان‌تری است و به همان نسبت کیفیت گوشت پایین‌تری نسبت به آزادماهیان دارد، ولی در صورتی که در محیط پرورشی سالمی تکثیر شود، مشکلی از نظر سلامت نخواهد داشت.

رخشانی مهر اضافه کرد: در حال حاضر تیلاپیا به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست، فعلاً تنها در چند استان اجازه پرورش پیدا کرده است، ولی دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان بر اساس وظیفه حاکمیتی، مراکز تکثیر و پرورش داراتی مجوز را تحت پایش و کنترل قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کنترلی روی واحد های پرورش بدون مجوز وجود دارد یا خیر گفت: به‌طور کلی سازمان دامپزشکی موظف است که روی مراکزی که دارای مجوز هستند و پروانه بهداشتی می‌گیرند کنترل و نظارت داشته و باید با مراکز غیر مجاز و بدون پروانه برخورد شود. سازمان دامپزشکی نیز در این مسیر حرکت می‌کند تا با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند قوه قضاییه، بر اساس قوانین موجود، جلوی تکثیر و پرورش غیر مجاز آبزیان گرفته شود.

این مقام مسئول بیان کرد: مراکز مجاز تحت نظارت و کنترل دقیق ما هستند. پروانه بهداشتی و مسئول فنی دارند. ولی مراکز غیر مجاز به‌دلیل عدم برخورداری از پروانه بهداشتی از چرخه نظارت خارج می‌شوند.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر رضا اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
0
4
تیلاپیا یکی از مشهورترین ماهیان خوراکی است و بسیاری از گونه های آن را می توان به آسانی در حوضچه ها پرورش داد. این ماهیان یکی از مهمترین منابع پروتئینی آفریقا و مشرق زمین از هزاران سال قبل بوده و مصریان باستان این ماهی را در حوضچه هایی در امتداد رود نیل پرورش می دادند. امروزه نیز تیلاپیا یکی از مهمترین ماهیان خوراکی در تمام دنیا است قدیمی ترین روش پرورش ماهی تیلاپیا، «پرورش در حوضچه ها» بوده است که در این روش ماهیان می توانند از غذاهای طبیعی موجود در حوضچه استفاده کنند. از اوایل قرن 20 میلادی، دو روش کشت دیگری برای تیلاپیا استفاده شده است که «کشت درون تانک» و «کشت در قفس» بوده است تیلاپیا دومین آبزي پرورشی جهان پس از کپورها است و تولید آن از 970 تن در 2002 به 4/9 میلیون تن در 2014 رسیده است. رشد جهانی صنعت پرورش تیلاپیا طی سال هاي اخیر %12/2-6 بوده است. بیشترین تولید در آسیا (%79 کل جهان) صورت می گیرد. چین ( %50 تولید جهان)، اندونزي، فیلیپین، تایلند، اکوادور، مصر، پس از آن قرار دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
0
1
من هر وقت این ماهی را خوردم یک ساعت بعد دل درد شدیدی گرفتم که بیچاره ام کرد.
نظر شما
ادامه