کد خبر: ۳۷۲۵۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
ادعای عجیب معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:
«محمد عرفانی» افزود: تهاتر ماهی قزل‌آلا با تیلاپیا بسیار نگران‌کننده و بدترین تهاتر تاریخ شناخته می‌شود ...



حکیم مهر - معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تهاتر ماهی قزل آلا با گونه تیلاپیا بر خلاف قوانین حفاظت از محیط زیست و موجب تهدید سلامت انسان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد عرفانی» افزود: گونه غیربومی ماهی تیلاپیا تهدید جدی برای طبیعت، ساختار اکولوژیکی و نیز سلامت انسان است.

وی بیان کرد: این در حالی است که خبر تهاتر گونه مزبور از کشور چین با ماهی قزل آلای ایران که با موافقت سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی و اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی در شرف انجام است، بسیار نگران‌کننده و بدترین تهاتر تاریخ شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه قزل آلا ماهی شاخص آب‌های سالم و پاک است، گفت: این ماهی بسیار حساس و در محیط عاری از هرگونه آلودگی قابلیت زیست دارد در حالی که گونه تیلاپیا در فاضلاب‌ها و آب‌های آلوده و با کیفیت بسیار نامطلوب هم می‌تواند زندگی کند.

عرفانی افزود: در این تهاتر غذای سالم از مردم گرفته می‌شود و غذای ناسالم به آنان داده می‌شود در حالی که طبق اصل ۵۰ قانون اساسی فعالیت‌های اقتصادی که با تخریب و آلودگی محیط زیست باشند ممنوع است.

وی گفت: در این تهاتر ماهی تیلاپیا به عنوان گونه‌ای مورد تهاتر است که از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو ۱۰۰ گونه آبزی مهاجم و مخرب طبیعت شناخته و معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که اقدام به انجام این تهاتر می‌کنند در قبال صدمات و خساراتی که به مردم و طبیعت وارد می‌شود مسئول هستند و باید پاسخگو باشند، افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی و هشدارهای داده شده این افراد نمی‌توانند بگویند که از عواقب و پیامدهای انجام این تهاتر برای کشور و طبیعت ناآگاه بوده‌اند.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: تجربه‌های تلخ کشور در مواردی همچون وارد کردن گیاه آزولا در شمال کشور، گونه ماهی شانه‌دار ژله‌ای در دریای خزر و ماهی آمور در تالاب هامون باید درس عبرت و تجربه‌ای برای عدم تکرار این وقایع باشد حال آنکه بی‌توجهی، فراموشی و البته بی‌مسئولیتی بر وضعیت موجود در زمینه تهاتر ماهی قزل آلا با تیلاپیا سایه افکنده است.

وی بیان کرد: واردات زنده یا مرده ماهی تیلاپیا برای کشور و سلامت مردم خسارت‌هایی دارد که متولیان آن باید پاسخگوی نسل آینده و امروز باشند.

عرفانی گفت: صرفه جویی ۵۰ میلیارد تومانی ناشی از واردات تیلاپیا، ظاهر امر است و خسارات ناشی از این واردات به مراتب چند برابر این صرفه‌جویی خواهد بود.

وی در باره زیان‌های مصرف تیلاپیا برای مردم نیز افزود: طبق پژوهش‌های انجام شده گوشت ماهی تیلاپیا با توجه به نسبت نامطلوب امگا ۳ به امگا ۶ در آن (مقدار اندک امگا ۳ و مقدار زیاد چربی مضر امگا ۶) گزینه خوبی برای مصرف غذایی نیست.

وی اظهار کرد: گوشت ماهی تیلاپیا با داشتن ۸۰ درصد اسیدهای چرب امگا ۶ غذای ناسالم و خطرناک است و در این تهاتر غذای سالم مانند قزل آلا با غذای ناسالم به نام تیلاپیا معاوضه می‌شود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: تیلاپیا گونه‌ای مهاجم است و به دلیل رشد سریع، دامنه وسیع غذایی و تولیدمثل آسان می‌تواند به سرعت در منابع آب گسترش یافته و سایر گونه‌های آبزی و بومی را دچار مخاطره جدی نماید.

ماهی تیلاپیا دوره بلوغ جنسی و تکثیر بسیار کوتاه دارد و از سرعت زیاد افزایش جمعیت برخوردار است بطوری که در هر دوره ۲۷۰۰ تخم می‌گذارد و تخم‌ریزی آن هر ۲ ماه یکبار تکرار می‌شود.

تیلاپیا توانایی تحمل سخت‌‌ترین شرایط محیطی مانند اکسیژن بسیار اندک، طیف وسیع شوری آب و حرارت را داشته و همه ‌چیزخوار است.

ماهی تیلاپیا که زیستگاه اصلی آن شرق آفریقا است قدرت بسیار در انتقال به منابع آب طبیعی، سدها و سازه‌های آبی داشته و با سرعت زیاد می‌تواند تنوع زیستی آب را با خطر جدی مواجه کند.

خبر تهاتر ماهی قزل ‌آلای ایران با تیلاپیای چین اخیرا به نقل از مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور در رسانه‌ها منتشر شده است.



خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
1
با این ژستی که ایشان گرفته اند واقعا جگر می خواد کسی بگه براساس کدام تحقیق
مصرف کننده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
اگر صحبت های ایشان درست باشد باید با کسانی که مجوز قانونی برای واردات این ماهی از چین را داده اند را مواخذه کرد و اگر مستندات بهداشتی انها درست باشد بایستی مدعی العموم بخاطر تشویش افکار عمومی و بر هم زدن نظم بازار ایشان را احضار و توضیح بخواهد تا تکلیف مردم روشن شود و از یک بوم و دو هوا خارج شونو
حسین ترابی
|
Brazil
|
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
1
بیشتر دلایلی که ایشان آورده اند تائید پرورش این ماهی است،لطفا عنایت فرمائید: 1- فرموده اند:"گونه تیلاپیا در فاضلاب‌ها و آب‌های آلوده و با کیفیت بسیار نامطلوب هم می‌تواند زندگی کند". پاسخ اینکه اولا چه کسی میخواهد این ماهی را در فاضلاب و آب های آلوده پرورش دهد و در ثانی همین قدرت سازگاریش در آبهای نامناسب نقطه قوت است 2- "تیلاپیا گونه‌ای مهاجم است و به دلیل رشد سریع، دامنه وسیع غذایی و تولیدمثل آسان می‌تواند به سرعت در منابع آب گسترش یافته و سایر گونه‌های آبزی و بومی را دچار مخاطره جدی نماید".از کی تا بحال رشد سریع و دامنه وسیع غذایی و تولید مثل آسان نقطه ضعفی در حیوانات پرورشی شناخته شده وآیا پرورش شان در کنار سایر ماهیان خواهد بود که فرموده اند سایر گونه های آبزی را به مخاطره می اندازد؟! 3- "ماهی تیلاپیا دوره بلوغ جنسی و تکثیر بسیار کوتاه دارد و از سرعت زیاد افزایش جمعیت برخوردار است بطوری که در هر دوره ۲۷۰۰ تخم می‌گذارد و تخم‌ریزی آن هر ۲ ماه یکبار تکرار می‌شود." باز از حسن بزرگ حیوانات پرورشی چون دوره بلوغ و تکثیر و بوزن مطلوب برای مصرف رسیدن سریع و تعداد زیاد تخم در حیوان پرورشی برای تامین پروتئین سفید حیوانی مورد مصرف انسان بعنوان نقطه ضعف نام برده میشود! 4-"تیلاپیا توانایی تحمل سخت‌‌ترین شرایط محیطی مانند اکسیژن بسیار اندک، طیف وسیع شوری آب و حرارت را داشته و همه ‌چیزخوار است" نیاز بسیار کمتر به انرژی جهت اکسیژن دهی و یا کاهش شوری و تغییر درجه حرارت آب حسن است یا نقطه ضعف؟! و......و در خاتمه بگویم متاسفم که ایشان از شانه داری ژله ای که به تشخیص متخصصین به احتمال بسیار زیاد توسط کشتی های جابجا شده از دریای سیاه و رود ولگا به دریای خزر راه یافته و نسل ماهیان خاویاری و کیلکا و اکثر ماهیان دریای خزر را تهدید میکند بعنوان ماهی نام برده اند که به دریای خزر "آورده" شده اند!شاید حتما برای تکثیر و تغذیه مردم شمال ایران با این جانور نازکتر از ابریشم که وزنش به 1 گرم هم شاید نرسد و غیر قابل خوردن است!
حسین ترابی
|
Brazil
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
از تمام اینها گذشته ما در کشور از متخصصین بسیار با سواد و متعهد چون آقای دکتر مطلبی،دکتر علی اصغرسعیدی و....... برخورداریم که نظرشان در سطح جهانیست و حرف شان میتواند حجت را تمام کند.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
1
با سلام،ماهی تیلاپیا مضرتر است یا گوشت گاو یا سوسیس کالباس؟ماهی که رشد سریع داره پس تجمع فلزات سنگین در اون خیلی کمه حالا شما این ماهی با ماهی تن که گوشتخواره و رشد کمی داره و بیشترین تجمع فلزات سنگین را دارد مقایسه کنید.همه ما می دانیم که نسبت امگا ۳ ب۶ بستگی به جیره غذایی و محل زندگی داره و بهتر از همه اینو هم می دونیم که در کشور ما روش اصلی طبخ ماهی سرخ کردن است که این خودش امگا۶ را زیاد می کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
با سلام درمورد ماهی قزل آلا اینو میدونیم که مقاوم نیست ودر طول دوره پرورش از داروها و ضدعفونی کننده های زیادی استفاده می کنند که از عوامل اصلی کنسر در کشور می باشند و متاسفانه سازمان نتونسته برای این معضل کاری بکنه و نخواهد توانست چون قزل آلا بدون دارو یعنی ۱۰۰ درصد ضرر پرورش دهنده اما تیلاپیا یکی از تنها ماهیانیست که به صورت طبیعی سرشار از کارتنوئیدهای مختلف است که باعث مقاومت بالای این ماهی در برابر بیماری ها شده است و از این لحاظ نیز مصرف آن برای انسان بسیار سودمند است.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
قزل آلا یکی از عوامل کنسر در کشور است.این ماهی که رشدی فانتزی دارد مصرف شدید داروها و ضد عفونی کننده های غیر مجاز را به دنبال دارد که سازمان نمی تونه کاریش کنه چون اگه این مواد را استفاده نکنند ۱۰۰ درصد ضرر خواهند کرد.اما تیلا پیا سرشار از کارتنوئید طبیعی و هیچ دارویی نیاز نداره.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
حال که سازمان دامپزشکی خوابه،محیط زیست چرا جلوی مصرف فرمالین ،مالاشیت، سولفات مس، هالامید، وایکو، هیدروکر، بنزالکونیم کلراید و هزاران ماده دیگه ای که به عنوان ضد عفونی در پرورش قزل آلا مصرف میشه را نمیگیره که زندگی انسان و تمام موجودات اکوسیستم مربوطه را به خطر انداخته.کجاست شایسته سالاری در بوم این ایران زمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
1
0
سلام دوستان عزیز
چقدر موضع گیر شدید
اگر این بنده خدا گفته بود گوشت تیلاپیا خوبه که بازم سرش میریختید
ماهی تیلاپیا واقعا بد هست
مصرف زیادش بخاطر عدم بالانس نسبت امگا ۶ به ۳ که داره خطر آفرینه و می تواند عوارض عصبی ایجاد کنه
گوشتخواره و مهاجم و سایر ماهیای اکوسیستمو میتونه نابود کنه
بنده هیات علمی آبزیان هستم
باهمدیگه کمی مهربونتر باشیم
لطفا حکیم مهرجان کامنت را بزار بالا همه ببینن
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
حالا شما مگه سازمان یا تشکیلات مرکزی ندارید که یک معاون اداره کل در خصوص مساله ای کشوری اظهار نظر میکند!!
عدم رعایت سلسله مراتب اداری میتواند مشکل ساز باشد برای تصمیمات کشوری و شخص اظهار نظر کننده.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
جایی که شایسته سالاری نباشه سلسله مراتب معنایی نداره عزیزم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
همه چی شده پول پس ایمان و اخرت چی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
ماهیان دریایی ایران مثل شیر و شوریده و حلوا و یا سفید جزو بهتری،مغذی ترین و خوشمزه ترین ماهیان دنیاست و تیلاپیا نسبت به اینگونه ماهیان مثل کاه می ماند.
متاسفانه صنعت شیلات بجای اینکه روی ماهیان بومی ایران تحقیقات بنیادین جهت پرورش و بدنبال آن ارز آوری و مصرف داخلی اقدام کند امتیاز صید اینها را به چینی ها داده که دارند خلیج فارس و دریای عمان را شخم می زنند و از آن طرف دارند مصرف تیلاپیا را ترویج می دهند!!
دکتر باصری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
1
با سلام
در مورد عدم بالانس میزان امگا 3 به امگا 6 و مصرف بالای ان صحیح میفرمایید ولی مگر سرانه مصرف ماهی در ایران چقدر است که باعث مصرف بالای این ماهی بروز مشکل کند.
اینکه تیلا پیا بد هست قوله ای دیگر است ولی اگر به صرف بد بودن باشد، خوردو بد است سوار خوردو نشوید سوسی و کالابس بد است نخورید. چیپس و پفک بد است مصرف نکنید. صدای بلند مضر است مراسم عزاداری نگیرید و نروید. غذای سرخ کردنی سم است استفاده نکنید. مصرف گوشت قرمز مضر است مصرف نشود. صورت مسئله را که نمی شود پاک کرد ب خی از مواد مصرف دارن و توجیح اقتصادی هم دارند باید تعادل رو بر قرار کرد دوست عزیز.
در پرورش ماهی فقط یک گونه ماهی رو برای پرورش در استخر ها انتخاب میکنند پس اینکه مهاجم است یا خیر هیچ مشکلی ایجاد نمیکند مگر اینکه قرار باشد در اکوسیستم و به صورت ازاد پرورش یابد ان موقع باید جلوی ان گرفته شود.
با تشکر از شما و حکیم مهر عزیز
مسعود حسنی کارمند دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
0
حالا شما مگه سازمان یا تشکیلات مرکزی ندارید که یک معاون اداره کل در خصوص مساله ای کشوری اظهار نظر میکند!!
عدم رعایت سلسله مراتب اداری میتواند مشکل ساز باشد برای تصمیمات کشوری و شخص اظهار نظر کننده.
نویسنده مطلب بالا که در مورخ 6/3ساعت 9.23دقیقه درج نموده چسبیده به نیمکتش بدرد سازمان دامپزشکی ویا شیلات نمی خوره حتی جرات نکرد اسمش درج شود چطور می خواهد برای مملکت کارشناسی کند شاید این اقا یک سرمایه گزار در واردات تلاپیا............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
به نظر آقایون چون ما چیزای بدبد زیاد میخوریم حالا این هم روش !!!
اینه منطق بعضیها!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
0
0
در اینکه تیلاپیا بومی نیست و باعث نایودی گونه های بومی آبزیان میشه و همچنین درصدبالای آلودگی هیچ شکی نیست. تنها مزیتش همون تکثیر زیاده که باعث میشه ارزونتر از ماهی های دیگه ربیاد و متاسفانه مسئولین مربوطه در دادن مجوز پرورش این گونه مهاجم فقط درآمدزایی رو در نظر داشتند. ولی مسئولیت و عواقب نابودی اکوسیستم بر عهده همین مسئولینه.
نظر شما
ادامه