کد خبر: ۳۸۰۲۷
 

سازمان شیلات مالزی به منظور خودکفایی و پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان داخلی درصدد تولید ۱۳۰ هزار تنی ماهی تیلاپیا تا سال ۲۰۲۰ در این کشور هستند و قصد دارند به قطب تولید ماهی تیلاپیا تبدیل شوند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مقاومتی نیوز، دانشمندان دانشگاه ساینس و مرکز تحقیقات شیلات مالزی به همراه سازمان ورلد فیش با آزمایش های ژنتیک رشد و عملکرد ماهی تیلاپیا را طی یک دوره ده ساله بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند تیلاپیا برای صنعت آبزی پروری مالزی بسیار با ارزش است.

سهم ۴۴ درصدی تولید تیلاپیا در آبهای شیرین مالزی

پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در اوایل دهه ۱۹۲۰ در مالزی آغاز شد و در پنج سال گذشته به سرعت رشد کرده است. طبق گزارش فائو، نزدیک به ۴۴ درصد از صنعت آبزی پروری مالزی در آب های شیرین به تولید و پرورش ماهی تیلاپیا اختصاص دارد، ضمن این که تولید گربه ماهی و ماهی کپور در رتبه بعدی قرار دارند.

برنامه مالزی برای تولید ۱۳۰ هزار تن تیلاپیا تا سال ۲۰۲۰

سازمان شیلات مالزی به منظور پاسخگویی به تقاضاهای فراون مصرف تیلاپیا در این کشور، تولید ۱۳۰ هزار تنی این ماهی را تا سال ۲۰۲۰ به عنوان هدف اصلی خود قرار داده است.

طبق گزارش سازمان شیلات مالزی، آبزی پروران این کشور در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار ماهی تیلاپیا به ارزش ۶۱ میلیون دلار تولید کرده اند.

در همین خصوص این سازمان، موافقت اصولی خود را برای تاسیس یک موسسه تحقیقاتی برای ترویج آبزی پروری و ماهیگیری در مالزی اعلام کرده است.

مالزی به دنبال تبدیل شدن به قطب ماهی تیلاپیا

اسماعیل ابو حسن، رئیس سازمان شیلات مالزی گفت: مالزی ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب تولید ماهی تیلاپیا در منطقه آسیا را دارد.

وی افزود: کیفیت آب مالزی و مقاومت این ماهی در برابر بیماری ها سبب شده است که ما از این فرصت استفاده کنیم.

بدین منظور سازمان شیلات مالزی با همکاری ورلد فیش برنامه ای ویژه ای را برای پرورش ماهی تیلاپیا و عرضه آن به بازار محلی تدوین کرده است.

گفتنی است دانشمندان مالزیایی توصیه می کنند که سازمان شیلات این کشور باید مزارع ماهی تیلاپیا را در استخرهایی با نرخ متوسط جریان آب مانند قسمت بالادستی رودخانه ها و کانال های آبیاری بالا ببرند.

 

منبع: فار ایسترن اگریکالچر

نظر شما
ادامه