کد خبر: ۳۶۹۹۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر قباد آذری تاکامی» افزود: اگر ارگانی حمایت بکند، من حاضرم ماهی تیلاپیا را دوباره برای سنجش کیفیت آن آزمایش کنم ...
 

حکیم مهر - استاد دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تبریز سلامت ماهی تیلاپیا را تأیید کرده است، گفت: این ماهی را با ۳ روش پرورش تک جنسیتی، تولید در سیستم مدار بسته و پرورش در مناطق سردسیر می توان در کشور تولید نمود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مقاومتی نیوز، «دکتر قباد آذری تاکامی» رییس بخش شیلات فرهنگستان علوم ضمن اشاره به ویژگی های مثبت ماهی تیلاپیا، پیشنهادی برای نتیجه گیری علمی و بی طرفانه در خصوص پرورش این ماهی در ایران ارائه داد.

تحقیقات دانشگاه تبریز سلامت ماهی تیلاپیا را تأیید کرده است

استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: من موافق تولید ماهی تیلاپیا هستم، هر چند به نظر من باید روی ماهی تیلاپیای وارداتی برای سنجش کیفیت آن آزمایشاتی صورت گیرد که البته اخیرا دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در این خصوص تحقیقاتی را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که هیچ گونه اشکالی در گوشت ماهی تیلاپیا وجود ندارد.

وی گفت: اگر ارگانی حمایت بکند من حاضرم ماهی تیلاپیا را دوباره برای سنجش کیفیت آن آزمایش کنم تا به یک نتیجه مشخصی برسیم و از شایعات بیجا بپرهیزیم.

این عضو فرهنگستان علوم با بیان اینکه در ۱۴۰ کشور دنیا چندین تن از این ماهی هر ساله تولید می شود، گفت: حتی در سفری که اخیرا به کانادا داشتم در تمام مغازه ها تیلاپیا بود و من از تولیدکنندگان درباره کیفیت آن می پرسیدم و همه می گفتند کیفیت این ماهی عالی است و دولت کانادا نیز هیچ اشکالی به آن نمی گیرد.

آذری تاکامی در خصوص مشکلات پرورش ماهی تیلاپیا در ایران گفت: تیلاپیا تکثیرش زیاد است و نباید به آبهای آزاد وارد شود، زیرا زندگی دیگر ماهیان را از بین می برد.

وی با بیان اینکه در سیستم مدار بسته می توان این ماهی را پرورش داد، گفت: هر چند در سیستم تولید مدار بسته در جهان با ۵ لیتر بر ثانیه آب ۵۰ تن ماهی تولید می کنند اما در ایران برای هر کیلوگرم ماهی گرمابی ۶۰ متر مکعب آب مصرف می شود و این در حالی است که بحث آب برای کشور ما بسیار حیاتی است.

۳ راهکار برای پرورش ماهی تیلاپیا در ایران

آذری تاکامی افزود: تولید ماهی تیلاپیا با سه راهکار در کشور امکان پذیر است؛ اولین راهکارم این است که فقط جنس نر این ماهی را پرورش بدهیم تا جلوی تکثیر بیش از حد آن را بگیریم؛ البته این کار هم اکنون در مرکز تحقیقات یزد در حال انجام است.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات افزود: دومین راهکار، پرورش این ماهی در سیستم تولید مدار بسته در استان هایی مانند کرمان، یزد و اصفهان است که به آب های آزاد راه ندارند.

آذری تاکامی در پایان با بیان اینکه این ماهی در آب های زیر ۱۰ تا ۱۵ درجه می میرد، گفت: سومین راهکار، پرورش این ماهی در مناطقی است که حتما در  مواقعی از سال درجه حرارت آب به زیر ۱۰ درجه می رسد چون اغلب آبهای طبیعی و استخرهای پرورش ماهی مانند استان یزد در زمستان به زیر ده درجه می رسند که تیلاپیای رها شده در چنین حرارت هایی تلف می شوند.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ترابی
|
Brazil
|
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
0
سالهاست چیلاپیا در برزیل مصرف می شود و در تمام سوپرمارکت های بزرگ و رستورانهای خوب فروخته و سرو می شود و بسیار خوش خوراک است.کمی باید بر غذای مورد مصرف در استخرهای پرورش بیشتر نظارت کرد.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
0
با سلام
با اين حساب توليدكننده ماهي قزل آلا كه اين همه هزينه كرده اند وبا واردات بي رويه تيلاپيا توليداتشان در دستشان باد كرده است چه كار ايد بكنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
سلام
با تولید تیلاپیا اغلب مشکلات صنعت آبزی پروری حل می شود؟ با یک سفر این همه دستاورد بدست آمد؟ کشورهایی دیگر پرورش ماهیان دریایی نیز دارند، به نظر می رسد فعالیت کشورهایی مانند ایران در این خصوص به دلیل محدودیت منابع آبی، مناسب تر باشد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
در جهان با ۵ لیتر بر ثانیه آب ۵۰ تن ماهی تولید می کنند اما در ایران برای هر کیلوگرم ماهی گرمابی ۶۰ متر مکعب آب مصرف می شود
این یعنی فاجعه
زمانی راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
امیدوارم همیشه صحیح وسلامت باشین استادفرهیخته من
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
تولید کننده ه قزل الا باید بازار رقابتی رو قبول کنه نمیشه مردم رو از همه چیز محروم کرد به بهانه تولید
نظر شما
ادامه