کد خبر: ۳۶۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر



عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشگاه گرگان با اشاره به افزایش تولید غیرقانونی ماهی تیلاپیا در کشور گفت: سازمان محیط زیست باید با تدوین اصول و قوانین ویژه، مجوز تولید ماهی تیلاپیا را صادر کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «سید حسین حسینی‌فر»، عضو هیأت علمی گروه تکثیر و پرورش آبزیان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: اقدامات زیادی برای گرفتن مجوز تولید ماهی تیلاپیا از سازمان محیط زیست صورت گرفته است، اما متاسفانه این سازمان تاکنون مجوزی برای تولید این ماهی نداده است.

پرورش تیلاپیای نیل مشکلی ندارد

حسینی فر افزود: ادعای سازمان محیط زیست این است که ماهی تیلاپیا به خاطر قدرت تکثیری که دارد می تواند برای اکوسیستم های بومی که در کشور داریم ضرر داشته باشد و برای اثبات ادعای خود به تیلاپیای زیلی که به جنوب کشور وارد شده است اشاره دارند؛ در حالی که برای پرورش در ایران تیلاپیای نیل مورد توجه است و نه تیلاپیای زیلی.

وی گفت: باید به بحث تولید ماهی تیلاپیا به صورت همه جانبه نگاه کرد و مزایا و معایبش را دید.

تولید تیلاپیا در داخل قیمت آن را برای مصرف کننده کاهش می دهد

حسینی فر گفت: اکنون بازار مصرف تیلاپیا وجود دارد و بحث این جاست که چرا آن را وارد می کنیم در حالی که می شود آن را به صورت حفاظت شده در داخل پرورش داد. اگر آن را در داخل تولید کنیم کیلویی ۶ یا ۷ هزار تومان می تواند در اختیار مصرف کننده قرار گیرد زیرا از هر گونه ماده غذایی تغذیه می کند و هزینه پرورش آن پایین است.

این استاد حوزه شیلات دانشگاه گرگان افزود: این ماهی چون خار بین عضلانی ندارد، می تواند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل در بازار مصرف جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

ممنوعیت تولید قانونی و حفاظت شده ماهی تیلاپیا، عامل افزایش تولید غیرقانونی

حسینی فر با بیان اینکه واردات ماهی تیلاپیا یکی از نگرانی هاست که ارز زیادی از کشور خارج می کند و جیب دلالان را پر می کند، گفت: نگرانی دیگر افزایش تولید غیر قانونی آن به دلیل سود فراوان تولید است.

وی افزود: این ممنوعیت ضمانت اجرایی ندارد و اکنون طبق شنیده های بنده در مازندران و گلستان به صورت غیرقانونی و زیرزمینی تیلاپیا در حال تولید است و به صورت فیله به فروش می رسد.

عضو کمیته اجرایی همایش بین المللی آبزی پروری سال ۲۰۱۵ در خاورمیانه گفت: به نظر من باید این سیستم اصلاح شود و معایبی که برایش وجود دارد و ما منکرش نیستیم و البته قابل حل شدن هست، رفع شود. به نظر من حل مشکلات تولید ماهی تیلاپیا بهتر هست تا این که بخواهیم با این سیستم برویم جلو، زیرا پرورش دهندگان معطل قانون نمی مانند.

تولید تیلاپیا نیاز به یک قانون جامع دارد

وی گفت: تولید ماهی تیلاپیا در کشور نیاز به یک قانون و نظام جامع دارد، البته قانونی که ضمانت اجرایی داشته باشد نه چیزی که اکنون در حال پیاده سازی است.

حسینی فر افزود: تولید ماهی تیلاپیا اگر به صورت محدود صورت گیرد و قوانینی و شروطی برای تولید آن گذاشته شود، می توان به تولید آن اقدام کرد و صنعت آبزی پروری ایران را متنوع تر کرد.

استاد دانشگاه گرگان گفت: بحث تولید این ماهی بحثی ملی محسوب می شود زیرا آبزی پروری ما خیلی محدود است و این ضرورت وجود دارد که به سمت استفاده از آب های بلااستفاده برای توسعه آبزیان کشور برویم زیرا خیلی از چاه های کشور به سمت شور شدن می روند؛ پس باید با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد و تقاضای بالای مشتریان برای تهیه ماهی تیلاپیا به تولید این ماهی روی بیاوریم.

حسینی افزود: قرار بود یک سری مجوز برای تولید این ماهی در مناطق مرکزی ایران که به آبهای آزاد راه ندارد داده شود که این مورد محقق نشد.

وی گفت: اگر این موضوع به یک دغدغه ملی در بین تصمیم گیران بزرگ و مردم تبدیل شود و دولتمردان روی آن وقت بگذراند و فکر کنند، این مسئله به سرانجام می رسد زیرا اکنون این بحث تنها در سطح کارشناسان محیط زیست و شیلات مطرح می شود.


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سعید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
سلام
استاد محترم این همه قزل آلا و کپور تولید شده، داخل کشور، نه بازار داخلی مناسب دارد و نه در در صادرات! حالا نوبت تیلاپیا است. دوباره یک تقلید کورکورانه از سایر کشورها. همه یک راه را می روند دلیل بر صحیح بودن آن همیشه نیست. با این همه کمبود منابع آبی و سایر معایب تیلاپیا، این نظریه شجاعت می خواهد! همه ی هم و غم شیلات و این همه دانشجوی تربیت شده در پرورش باید خلاصه شود؟
تشکر از نظر کارشناسی شما.
نظر شما
ادامه