کد خبر: ۳۹۸۲۴



مدیریت کل دفتر بهبود کیفیت، ترابری و توسعه بازار شیلات وزارت جهاد در خصوص ممنوعیت دائمی واردات ماهی تیلاپیا گفت: در نقطه ای هستیم که شاید بشود در مورد ورود یاعدم ورود ماهی تیلاپیا تصمیم گیری کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فصل اقتصاد، برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع واردات ماهی تیلاپیا، با حضور «دکتر عیسی گلشاهی» مدیریت کل دفتر بهبود کیفیت، ترابری و توسعه بازار شیلات وزارت جهاد و « بهروز کاکاوند» مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران به روی آنتن رفت.

عیسی گلشاهی در ابتدا با بیان اینکه روند واردات و مجوزهای واردات توسط سازمان شیلات ایران صادر نمی شود، گفت: این مجوزها توسط مراجع ذیصلاح بازرگانی کشور مثل سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد کشاورزی که در مورد تنظیم بازار محصولات کشاورزی تصمیم گیری می کنند و در کنار آن مراجع بهداشتی ذیصلاح مانند سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت بخش غذا و دارو، انجام می‌شود.

وی به نقش سازمان شیلات ایران در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: سازمان شیلات ایران به عنوان بخشی که احاطه تخصصی دارد و سیاستگذار بخش حاکمیتی مربوط به آبزیان را دنبال و موضوعات آنها را در کشور مطرح می کند، در واقع بخش حمایت از تولید را بر عهده دارد.

مدیریت کل دفتر بهبود کیفیت، ترابری و توسعه بازار شیلات وزارت جهاد افزود: سازمان شیلات ایران برای اینکه از تولید داخلی حمایت کند و به پرورش دهندگان قزل آلا برای یک بازه زمانی مشخص کمک کند، تا بتوانند خودشان را با معیارها و رفتاری که مصرف کننده در بازار دارد منطبق کنند. به این نتیجه رسیدیم که پیشنهادی را مطرح کنیم که ممنوعیت واردات برخی از گونه ها و نه فقط تیلاپیا بلکه فیله‌های ماهیان پرورشی که وارد کشور می‌شده، مورد بررسی قرار بگیرد و بعد از اینکه به تائید رسید، ممنوع ‌شود.

وی با رد مضراتی که در مورد کیفیت ماهی تیلاپیا مطرح می شود، خاطر نشان شد: این ماهی همچنان بعنوان آبزی که می تواند اثرات سلامت زایی بر مردم داشته باشد، مطرح است. همچنین بعد زیست محیطی یک ماهی با بعد سلامت زایی یک آبزی کاملا متفاوت است و باید این را در نظر بگیریم.

گلشاهی در خصوص ممنوعیت دائمی واردات ماهی تیلاپیا گفت: چون با پایلوت‌های بافت یزد موافقت شده و حجم تولید این پایلوت ها به گونه‌ای است که می‌تواند مقدار واردات فعلی را پوشش دهد و حتی بیشتر از آن را هم تامین کند، بنابراین در نقطه‌ای هستیم که شاید بشود در مورد ورود یا عدم ورود این ماهی تصمیم‌گیری کرد. کما اینکه وقتی تولید در کشور شروع شود می توان با سیستم تنظیم تعرفه‌ای، شرایط رقابتی را ایجاد کرد که کیفیت‌ها هم بتواند با همدیگر رقابت کند.

در ادامه بهروز کاکاوند با بیان اینکه ممنوعیت موقت ماهی تیلاپیا تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت، توضیح داد: چون ذائقه بازار به این ماهی عادت کرده و اگر موقتا جلوی واردات را بگیریم بعد از مدتی درخواست‌کنندگان نسبت به مصرف ماهی بیشتر خواهد شد.

وی با اظهار به اینکه ماهی ارزان قیمت تیلاپیا در ایران گران است، گفت: در دنیا این ماهی به عنوان ماهی درجه سه شناخته می شود و قرار بود به عنوان ماهی ارزان در سفره مردم قرار بگیرد ولی متاسفانه با گران شدن ارز و مسایل دیگر و استقبال مردم، تبدیل به ماهی لوکس و گران شده است.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان ایران ضمن بیان اینکه اگر بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنیم، قطعا باید با واردت مخالفت کرد، افزود: ولی باید زمینه‌هایی نیز فراهم کرد تا بتوانیم راهکارهای بهتری را هم داشته باشیم و یک شبه نمی توان جلوی واردات محصولی را گرفت یا مجوز صادر کرد.



خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه