کد خبر: ۴۴۱۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر



سالانه نزدیک به ۲۴ هزار تن ماهی از مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شود که طی دو سال آینده با تولید مولدین اصلاح ­نژاد شده و بچه ماهیان عاری از بیماری، وابستگی این استان به تخم چشم زده خارجی کاهش می‌یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه ایران، به گفته فعالان این صنعت، نبود نظارت کافی بر عرضه تخم چشم زده یا تخم ماهی قزل آلا، نبود مبدأ پایانه ذخیره ماهی و وجود واسطه گران، نوسان قیمت ماهی را در پی داشته و این مسأله باعث شده تا سود زیادی عاید تولید‌کنندگان ماهی نشود. یکی دیگر از علل عمده ورشکستگی تولید کنندگان، واردات ماهی تیلاپیا است که متأسفانه تاکنون اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است.

«علی نصیری» یکی از تولید‌کنندگان صنعت آبزی پروری در چهارمحال و بختیاری به نمایندگی از سایر فعالان این صنعت، اظهار داشت: واردات ماهی­ تیلاپیا از کشور چین جای ماهی قزل آلا را گرفته و صنعت این ماهی را با مشکل روبه‌رو کرده، به طوری که این مسأله باعث شده تا فعالان آبزی پروری از سال ۹۴ سودآوری خود را از دست داده و روبه ورشکستگی بروند.

نصیری، نبود نظارت سازمان دامپزشکی و ارگان‌های ذی ربط بر واردات تخم چشم زده (تخم ماهی قزل آلا)، نبود نظارت بر قیمت واردات این نوع تخم‌ماهی و نظارت نداشتن بر سلامت تخم­ چشم زده را که عمدتا حامل ویروس هستند از مهم‌ترین چالش­‌های پیش روی فعالان صنعت آبزی برشمرد.

وی که سالانه ۱۵۰ تن ماهی قزل‌آلا در مزرعه خود پرورش می‌دهد، افزود :این تعداد ماهی در بازار استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و تهران عرضه می‌شود و بخشی از آنها را نیز شرکت‌‌ها از تولیدکنندگان خریداری کرده و به دیگر کشورها نظیر روسیه صادر می‌کنند.

این فعال صنعت آبزی پروری اظهارداشت: تخم ماهی قزل آلا که باید دانه‌ای یکهزار تا یک هزار و ۱۰۰ ریال به فعالان صنعت آبزی پروری فروخته شود به‌دلیل نظارت ناکافی سازمان دام پزشکی، توسط شرکت‌‌ها دانه‌ای ۲ هزار و ۲۰۰ ریال فروخته می‌‌شود. اخیرا سازمان‌‌های دامپزشکی، شیلات و اتحادیه‌های آبزی پروران استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد با دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات کشور رایزنی کردند تا با درخواست کتبی به وزارت جهاد کشاورزی از ورود ماهی تیلاپیا به کشور بخصوص به استان‌‌های ذکر شده که تولید‌کنندگان بیشترین ماهی‌های قزل آلا و... هستند و مدت ۳ سال است که زیان می‌دهند، جلوگیری شود، اما متأسفانه تاکنون این درخواست به تأیید وزیر جهاد کشاورزی نرسیده است.

برداشت سالانه ۲۴ هزار تن ماهی

در همین حال، «پرویز منصوری» مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سالانه نزدیک به ۲۴ هزار تن ماهی از مزارع پرورش ماهی استان برداشت می‌شود که حدود یک هزار تن آن از قفس‌‌های پرورش در پشت سد کارون چهار است، افزود: گونه‌های پرورشی و سازگار در استان به‌ دلیل شرایط آب و هوایی و توپوگرافی منطقه ماهیان قزل‌آلا رنگین کمان، کپور و خاویاری هستند.

وی ادامه داد: از ۴۲۸ مزرعه فعال در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ نفر شغل به‌صورت مستقیم ایجاد شده و میزان اشتغال غیرمستقیم نیز حدود ۴ هزار نفر است.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، میزان درآمد حاصل از فروش ماهی قزل آلا در سال گذشته در استان را نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان ماهی تولیدی، بخش عمده آن به استان‌های تهران، اصفهان و... و بخشی از آن نیز به کشورهای روسیه، عراق، امارات و استرالیا صادر شد.

منصوری گفت: میزان واردات ماهی تیلاپیا به استان در حدی نبوده که بتواند تأثیری بر بازار ماهی قزل آلای استان داشته باشد. ماهی تیلاپیا با توجه به خصوصیاتی که دارد و شرایط جوی استان قابل پرورش نیست بنابراین صدور مجوز این­گونه ماهی در حال حاضر در استان امکان پذیر نیست.

وی در خصوص واردات ماهی تیلاپیا و اعتراض فعالان عرصه آبزی‌پروری، خاطرنشان کرد: ورود یا وارد نکردن این‌گونه ماهی، از سیاست‌های کلان سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور است که این سیاست نیز تابع بازار است ضمن اینکه برای بازار پسندی بیشتر ماهی قزل‌آلا این مدیریت اقداماتی در راستای بالا بردن سرانه مصرف آن در خصوص افزایش کیفیت محصولات تولیدی و همچنین فرآوری و تنوع در بسته‌بندی آن به روش‌های مختلف انجام داده است.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص تخم چشم زده، گفت: کارگروهی با حضور بخش خصوصی، اداره کل کار رفاه و امور اجتماعی، دامپزشکی، شیلات، اتحادیه‌‌های آبزی پروران استانی و کشوری برای برنامه‌ریزی و تولید ماهیان اصلاح‌‌نژاد با مراکز علمی و دانشگاهی تشکیل شده تا بتوان در دو سال آینده مولدین اصلاح‌نژاد شده و بچه ماهیان عاری از بیماری در استان تولید شود و وابستگی به تخم چشم زده خارجی را کاهش دهیم.

منصوری افزود: در خصوص پایانه مبدأ نیز در کارگروهی که اشاره کردیم بحث و تبادل نظر صورت گرفته و مقرر شده در خصوص اختصاص جایگاهی برای این کار تصمیم‌گیری شود.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهمان
|
France
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
چهارمحال بختياري محروم ترين استان دنيا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
فکر کنم خراسان جنوبی طبق اعلام مراجع رسمی محرومترین استان ایران باشه بعدش سیستان و بلوچستان و بوشهر
بعد از این کهکیلویه و چهارمحال اند
اصلا انتخاب رئیس سازمان هم فکر کنم اولین معیارش همین مدیر کلی در خراسان جنوبی باشه
نظر شما
ادامه