کد خبر: ۹۶۸۳

حکیم مهر - موش های فضانورد پس از یک رکورد شکنی و سپری کردن اقامت 91 روزه در ایستگاه فضایی بین المللی، سالم به زمین بازگشتند.

این دوره طولانی ترین اقامت حیوانات در فضا محسوب می شود و بررسی نحوه واکنش بدن موش ها می تواند به محققان برای اتخاذ استراتژی های جدید برای محافظت از فضانوردان منجر شود.

از مجموع شش موشی که برای انجام تحقیقات فضایی راهی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ شدند، سه موش زنده به زمین بازگشتند.

مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه جنوآ ایتالیا نشان می دهد، سایز فولیکول ها در میانه غده تیروئید موش های زمینی کوچکتر و در کناره ها بزرگتر هستند، اما در موش های فضانورد اندازه فولیکول ها یکسان و گیرنده های هورمون تیروئید بیشتر است؛ بنابراین به نظر می رسد که فضا می تواند روند پیری تیروئید را کندتر کند.

در مطالعه ای دیگر در این دانشگاه مشخص شد، محیط رادیواکتیو فضا بر میزان باروری اثر منفی می گذارد و باعث کاهش تولید اسپرم می‌شود، به طوری که میزان تولید اسپرم در موش های فضانورد تا 90 درصد کاهش نشان می دهد.

اغلب فضانوردان از مشکلی دیگری به نام کم خونی پرواز فضایی رنج می برند که باعث کاهش 10 درصدی گلبول های قرمز و سطح پلاسمای خون می شود.

محققان دانشگاه میلان، سطح مواد واکنشی اسید تیوباربیتوریک (TBARS) را در سلول های گلبول قرمز خون موش های فضانورد اندازه گیری کردند. این مواد در تخریب دیواره های سلولی نقش دارند و سطح آن در خون موش های فضانورد افزایش چشمگیری را نشان می دهد.

محققان معتقدند که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند اثرات نامطلوب رادیواکتیو فضا را کاهش دهد.

 

نظر شما
ادامه