کد خبر: ۷۸۵۰۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رئیس جدید نظام دامپزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا مومنی» افزود: بزرگترین مشکل حال حاضر ما فارغ‌التحصیل شدن ورودی‌های سال ۹۷ هستند که تعداد آنها خیلی زیاد بود. از این نظر امسال برای ما سال پرهجمه‌ای خواهد بود و با معضل اشتغالزایی این دوستان مواجه خواهیم بود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر رئیس جدید نظام دامپزشکی استان سمنان، تفاسیر متعددی از قانون در مورد مسئولین فنی وجود دارد. به این شکل که بعضی از دوستان ضرایب را با هم جمع میکنند و میگویند باید جمع شود و برخی دیگر مثل سازمان دامپزشکی میگویند که باید در هم ضرب شود و این بسیار مشکلساز است.

«دکتر رضا مومنی» در گفتوگو با حکیم مهر یکی از مشکلات بزرگ دامپزشکی را بحث ظرفیتسنجی داروخانههای دامپزشکی میداند که در شیوهنامه جدید لحاظ نشده است: «دامپزشکی مثل سایر اصناف نیست که شخص یک مغازه پوشاک راهاندازی می‌کند، ضرر میکند و نهایتا آن را جمع میکند.»

وی تصریح میکند: «ما قبلا به ازای هر سه کلینیک، به یک داروخانه مجوز میدادیم اما متاسفانه با توجه به دستورالعملهای جدید، خیلی جاها مثل گرمسار پنج داروخانه و سه کلینیک دارد و شرایط آن برعکس است. در خیلی از شهرستانهای دیگر هم تعداد داروخانهها بیشتر از کلینیکهاست و این میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشکده هستید؟

بنده ورودی سال ۸۷ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد گرمسار هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مسائل و مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان سمنان چیست؟

بزرگترین مشکل حال حاضر ما فارغالتحصیل شدن ورودیهای سال ۹۷ هستند که تعداد آنها خیلی زیاد بود. از این نظر امسال برای ما سال پرهجمهای خواهد بود و با معضل اشتغالزایی این دوستان مواجه خواهیم بود.

حکیم مهر: آیا تعداد زیاد این فارغالتحصیلان به تعداد زیاد دانشکدهها در استان برمیگردد؟

دانشگاه آزاد گرمسار از دانشگاههای بزرگ کشور است و قطعا خروجیهای زیادی دارد. از طرفی در استان این ظرفیت وجود دارد و به طور کلی تعداد دامپزشکان ما بالاست و وجود دانشکده دامپزشکی هم مزید بر علت میشود که تعداد بیشتری فارغالتحصیل داشته باشیم. خیلی از دوستانی که از استانهای دیگر برای تحصیل میآیند، چون هفت سال در این شهر زندگی میکنند، به نوعی عادت کرده و شرایط طوری پیش میرود که همین جا بمانند. در واقع نیروهای غیربومی اما شاغل در استان زیاد هستند.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟ آیا میتوان از عقد قراردادهای پشت پرده جلوگیری کرد؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است که به یکی دیگر از مشکلات تحت عنوان ضرایب مسئولین فنی اشاره کنم. در اینجا تفاسیر متعددی از قانون در مورد مسئولین فنی وجود دارد. بعضی از دوستان ضرایب را با هم جمع میکنند و میگویند باید جمع شود و برخی دیگر مثل سازمان دامپزشکی میگویند که باید در هم ضرب شوند. دامپزشکان به دلیل برخی مسائل همچون سختی کار و... ضرایبی را دریافت میکنند که اگر از قانون ضرب استفاده شود، همان عدد حقوق پایه میماند اما اگر از قانون جمع استفاده شود، عدد بهتر و قابل توجهتری میشود.

با توجه به اینکه ما با مسئله ورود دوستان فارغالتحصیل مواجهیم، اگر بتوانیم این بحث مسئولین فنی را ساماندهی کنیم، درآمد خوبی خواهند داشت و میتوان خیلی از دوستان را به حوزه مسئول فنی کشتارگاهها سوق داد. اما در حال حاضر و با توجه به حقوق پایینی که دارند، افراد نمیپذیرند و میگویند که اینجا گنجایش ندارد و بهتر است داروخانه راهاندازی کنیم؛ راهاندازی کلینیک هم اشباع شده و با مشکل مواجه است. این بحث خیلی ساده است، اداره کار قبول دارد که ضرایب باید جمع شود، کارگروه مسئولین فنی نیز با این مساله موافق هستند اما متاسفانه گویا نظر سازمان دامپزشکی هنوز این است که ضرایب نباید جمع شود و باید ضرب شود که تفسیر جالبی نیست. چون عدد سه در هر ضریبی از یک ضرب شود، باز همان سه میماند و زیاد منطقی نیست. لذا ما باید این بحث مسئولین فنی را حل کنیم که بخشی از اشتغال دوستان در این زمینه حل شود.

اما ماده ۱۹ یکی از مشکلاتی است که از قبل وجود داشته است. بنده به عنوان رئیس جدید شورا، مبنا را بر این گذاشتم که حتما کمیسیون ماده ۱۹ را در استان به شکل مستمر پیگیری و اجرا کنیم. کمااینکه این مساله به ضرر بحث امنیت غذایی کشور است. اگر این اتفاق رخ ندهد، علاوه بر اینکه دوستان ما در بخش خصوصی متضرر میشوند، جایگاه امنیت غذایی نیز خدشهدار میشود، چون همان طور که شما اطلاع دارید در پشت پرده اتفاقاتی رخ میدهد که خوشایند نیست.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش دولتی دامپزشکی چگونه است؟

خیلی خوب است. ما یکی از پایههای نظام را بر این اساس گذاشتیم که با بخش دولتی و نمایندگان جاهای دیگر تعامل داشته باشیم. از نظر بنده بخش خصوصی باید تعامل داشته باشد چون پایه و اساس خیلی از کارهایی که ما برای دوستان انجام میدهیم، از مسائل رفاهی گرفته تا موضوعات دیگر، تعامل است. در بخش دولتی هم با آقای دکتر حسینی ارتباط خیلی خوبی داریم و ایشان به شکل منظم در جلسات ما حضور دارند و ما از تجربیات ایشان استفاده میکنیم.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که برخی استانها با آن روبرو هستند، الزام کلینیکهای دامپزشکی به خروج از شهر است. آیا این مشکل در سمنان هم وجود دارد؟

خوشبختانه این اتفاق در استان ما نیفتاده و باب نشده است، اما شنیدم که در برخی استانها وجود دارد. سمنان استان پهناور و کمتراکمی است. ما کلا پنج شهرستان بزرگ داریم که در هر کدام شاید سه یا چهار کلینیک فعالیت کنند. یعنی عملا در کل استان ۳۶ کلینیک دامپزشکی به صورت تماموقت داریم، این در حالی است که تنها یکی از شهرستانهای استان مازندران یا قزوین ممکن است دو تا سه برابر کل استان ما کلینیک داشته باشند. در نهایت درخصوص این معضل باید سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی با تعامل هم تصمیمگیری کرده و از این اتفاق جلوگیری کنند.

حکیم مهر: نسبت تعداد کلینیک به داروخانه دامپزشکی در استان چگونه است؟

یکی از مشکلات بزرگ ما بحث ظرفیتسنجی داروخانههای دامپزشکی است که در شیوهنامه جدید لحاظ نشده است. دامپزشکی مثل سایر اصناف نیست که شخص یک مغازه پوشاک راهاندازی میکند، ضرر میکند و نهایتا آن را جمع میکند. امنیت غذایی و داروخانه دامپزشکی مباحثی نیستند که به این راحتی فرد راهاندازی و جمعآوری کند، چون این جمع کردن به خیلیهای دیگر ضرر میزند. لذا ظرفیتسنجی مهم است. ما قبلا به ازای هر سه کلینیک، به یک داروخانه مجوز میدادیم اما متاسفانه با توجه به دستورالعملهای جدید، خیلی جاها مثل گرمسار پنج داروخانه و سه کلینیک دارد و شرایط آن برعکس است. در خیلی از شهرستانهای دیگر هم تعداد داروخانهها بیشتر از کلینیکهاست و این میتواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

البته سازمان دامپزشکی یک نظرسنجی انجام داد و اعلام کرد که اگر شیوهنامه اشکال دارد، اعلام کنید. دوستان هم نظرات را جمعآوری کردند و گفتند و انشاالله که بحث ظرفیتسنجی را حتما لحاظ کنند، چون واقعا به همه ضرر میرساند. ما باید در جایی که واقعا نیاز باشد، مجوز داروخانه بدهیم. کمااینکه وقتی در یک شهرستان فاقد کلینیک مجوز داروخانه داده میشود، بحث نسخهنویسی نیز نمیتواند رعایت شود.

حکیم مهر: چقدر در استان با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

خوشبختانه درمانگران غیرمجاز در حال حذف شدن هستند. قطعا درمانگر غیرمجاز وجود دارد و قبلا خیلی هم زیاد بوده، اما با توجه به اتفاقات اخیر که دوستان و همکاران خودمان پیگیر آن بودند و اداره کل هم همکاری کرد، این موضوع کمرنگ شده است. خاطرم هست در سالهای قبل هم یکی دو موضوع بود که با آنها برخورد شد، اما هست و نمیتوانیم بگوییم که وجود ندارد.

حکیم مهر: چه راهکاری وجود دارد؟

اگر بحث نسخهنویسی الکترونیک اتفاق بیفتد، این معضل هم حذف خواهد شد و ما منتظریم که اتفاقات خوب بیفتد.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر، مهمترین اولویتهای شما چه خواهد بود؟

بحث ظرفیتسنجی داروخانههای دامپزشکی معضل بزرگی است که حتما باید حل شود. طبق شواهد، از هر ۱۰ فارغالتحصیل، ۹ نفر قصد راهاندازی داروخانه دارند، به خاطر دیدی که از قدیم داشتند و خود این مساله در بحث امنیت غذایی و... مشکل ایجاد میکند. اولویت بعدی بنده بحث ماده ۱۹، مسئولین فنی و ضرایب آنهاست تا تصمیماتی که در این خصوص گرفته میشود، سلیقه ای نباشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
جم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
5
5
خوب از اول دانشگاه بروند یک رشته خوب
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
بنظر شما چه رشته ای خوبه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
2
حالا جمع ضرایب و یا ضرب ضرایب کدام واحد حداقل را کامل پرداخت می کنه
کار از کار گذشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
1
4
اشتغال اصلا نیست. کلا در ایران بجز بیکاری چیزی نداریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
3
از ماست که بر ماست ...
وقتی نظارتی روی دانشگاه های پولی نیست و دانشگاه آزاد در هر جای رشته دکتری راه می‌اندازد و موجب می شود طرف با پول وارد شود و مدرک گرفته و ادعای دکتر بودن و نیاز به کار کند
بدبخت روزگار افرادی که مدرک کاردانی و کارشناسی و... دامپزشکی دارند .
چم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
0
رشته های خوب پزشکی دندانپزشکی داروسازی فیزیوتراپی و.....
مصطفی عبداللهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
0
3
با عرض خسته نباشید خدمت دکتر مومنی
از دکتر خواستار پیگیری نسخه نویسی الکترونیک و ممانعت از فروش بدون نسخه و آزاد آنتی بیوتیک ها هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
آیا این اتفاق در داروخانه های انسانی می افتد که در دامپزشکی قابل اجرا باشد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
اگر نسخه نویسی الکترونیکی فقط جلوی فروش آنتی بیوتیک ها را بگیرد خوب است اما در مورد سایر داروها باید فروش آزاد وجود داشته باشد
جوابیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
0
0
فکری به حال تب مالت کنید
نظر شما
ادامه