کد خبر: ۸۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 90 درصد از آبزی پروران استان نیاز به آموزش و بازآموزی دارند.

دکتر حسین یاوری با اشاره به اینکه آموزش می تواند نقش به سزایی در افزایش بهره وری و جلوگیری از شیوع بیماریها در مزارع آبزی پروری استان داشته باشد تصریح کرد: آبزی پروران از بسیاری از مسائل آبزی پروری مانند رعایت مسائل قرنطینه ای و بهداشتی آگاهی ندارند.


وی با بیان اینکه طبق بازدیدهای به عمل آمده از استخرهای پرورش ماهی این استان، ابزارهایی مانند ابزارهای نمونه گیری در استخرها به صورت مشترک استفاده می شود توصیه کرد: آبزی پروران جهت کنترل بیماری ها باید از ابزارهای جداگانه برای هر استخر استفاده کنند.
وی با ذکر اینکه رعایت شرایط قرنطینه ای در خصوص بچه ماهی ها هنگام ورود به مزرعه یکی از نکات ضروری برای پیش گیری از بروز بیماری ها است تاکید کرد: قبل از معرفی بچه ماهی به مزرعه با دامپزشکی هماهنگی های  لازم را در برنامه خود جهت رعایت شرایط امنیت زیستی داشته باشند که  حداقل  باید 30 روز ماهی جدید در قرنطینه باقی بماند و آب استخرهای آنها روی سایر استخرها سرریز نشود.
این مسوول با اشاره به اینکه خراسان شمالی ظرفیت بالایی در تولید آبزیان دارد گفت: در صورت ورود ابزارهای صنعتی به مزارع پرورش ماهی، تولید آبزیان به پنج برابر وضعیت موجود که معادل 3 هزار تن است ارتقا خواهد یافت.
وی میزان تولید آبزیان در استان را در حال حاضر  سالانه 700 تن بیان کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر مصطفي اخلاقي، دانشيار دانشكده دامپزشكي دانشگاه شيراز
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
با تشكر فراوان از توجه جناب آقاي دكتر ياوري به موضوع آموزش، بازآموزي و قرنطينه در آبزي پروري كه قابل انجام در تمام بخش هاي پرورش آبزيان، دام و طيور مي باشد.
در واقع مي توان با روشهاي بسيار ساده كه قابل آموزش به كاركنان كارگاه‌ها هستند از وقوع مشكلات بيماري‌ها پيشگيري نمود. البته با زير نظر قرار گرفتن تدريجي كارگاه‌ها توسط مسئولين محترم فني كه دكترهاي دامپزشك مسئول هستند اين موضوع نهادينه خواهد شد. انشاال...
لازم است اين نكته را بيان كنم كه طبق تعريف هاي علمي موجود قرنطينه بايد به مدت 40 روز اعمال شود و در اين مدت سلامت موجود زنده زير نظر گرفته شده ودر صورت منفي بودن آزمايشها توليد و تكثير آنها منع بهداشتي ندارد.
اگر دامپزشكان محترم با انجام آزمايش، سلامت موجود را در محل مبدا تائيد و گواهي بهداشتي صادر نمايند كمك شاياني به بحث اجراي مديريت بهداشتي مي نمايند. ليكن حتي چنانچه محموله‌اي گواهي بهداشتي هم داشته باشد، بهتر است قرنطينه در مقصد در خصوص آن انجام شود.
نظر شما
ادامه