کد خبر: ۸۶۳۲

حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور برای آگاهی عموم جامعه، همزمان با روز ملی فن‎آوری هسته‎ای مصادیق کاربرد این فن‎آوری در دامپزشکی را اعلام کرد.

دکتر محسن مشکوة گفت : استفاده از کاربردهای فناوری هسته ای در علوم دامی در پیشگیری،‌کنترل و تشخیص بیماری های دامی، تولید مثل، تغذیه، اصلاح نژاد و سایر موارد امنیت غذایی جامعه را تامین می کند.

وی همزمان با بیستم فروردین ماه -  روز ملی فن آوری هسته ای -  افزود: کاربردهای فناوری هسته ای در علوم دامی در پیشگیری،‌کنترل و تشخیص بیماری های دامی، تولید مثل، تغذیه، اصلاح نژاد، دام و طیور، بهداشت و ایمنی محصولات دامی و خوراک دام می باشد.
وی ادامه داد: مزیت عمده استفاده از فن آوری هسته ای اندازه گیری سریع و دقیق واکنش ها می باشد که با این روش متابولیت یک دارو را در سراسر بدن می توان دنبال نمود و با استفاده از این تکنیک ها می توان بیماری هایی مانند تب برفکی، بروسلوز (تب مالت) و نیوکاسل را تشخیص و حتی درمان کرد.
مشکوة تصریح کرد: یکی دیگر از کاربردهای مهم تکنیک های هسته ای در تغذیه دام از بین بردن سموم قارچ های مسمومیت زا از جمله آفلاتوکسین موجود بر روی مواد غذایی است و مطالعات صورت گرفته بر روی خوراک های پرتودهی شده دامی بی ضرر بودن مواد به اثبات رسیده است.
وی در خصوص استفاده از کاربردهای هسته ای در تولید مثل دام افزود: با استفاده از پرتوهای رادیواکتیو می توان به تشخیص آبستنی و وضعیت جنین پی برد.
وی خاطر نشان کرد: در اصلاح نژاد دام و طیور نیز با استفاده از این تکنیک ها می توان به نشاندار کردن مواد وراثتی جهت مطالعه ژنوم دام و طیور به ویژه تعیین توالی ژن های مهم اقتصادی، تهیه تستهای تشخیصی برای بیماری های ژنتیکی و نیز تعیین ژن ها در ژنوم اشاره کرد.

نظر شما
ادامه