کد خبر: ۷۷۰۷۶

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه از گزش یک بانوی روستایی توسط 4 قلاده سگ در یکی از روستاهای شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه، «دکتر سید حمید عبدی» رئیس شبکه دامپزشکی گفت: با توجه به روند افزایشی در گزارش بیماری هاری در کشور هر حیوان گزیدگی را می بایست مشکوک به هاری در نظر گرفت و پیگیر امور درمانی و بهداشتی آن گردید و به دامداران و کسانی که سگ نگهبان نگهداری می کنند توصیه نمود واکسیناسیون سالیانه سگ های خود را  علیه بیماری هاری انجام دهند.

 وی ادامه داد: روز گذشته چهار قلاده سگ نگهبان گله در یکی از روستاهای شهرستان بشرویه یک نفر از اهالی روستا را مورد حمله قرار دادند و باعث زخمی شدن شدند. 

عبدی در ادامه گفت: با توجه به علاقمندی تعدادی از همشهریان نیز در خصوص نگهداری از سگ و گربه و عدم آگاهی کافی آنها در رابطه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام مخصوصا بیماری هاری می بایست آموزش های لازم نیز در این خصوص به مردم ارائه گردد.  

وی بیان کرد: هاری یکی از خطرناکترین و کشنده ترین بیماریهای ویروسی می باشد که در اکثر پستانداران از جمله سگ و گربه مشاهده می گردد که مهمترین راه انتقال هاری به انسان ، گاز گرفته شدن توسط حیوان هار است که تماس بزاق آلوده حیوان بیمار با زخم های پوستی ، خراشهای بدن میتواند باعث انتقال بیماری شود، لذا می بایست هر مورد حیوان گزیدگی را با توجه به اهمیت بیماری هاری و اینکه درمان خاصی برای آن وجود ندارد جدی گرفت و مشکوک به هارگزیدگی تلقی کرد .

عبدی اظهار نمود: در صورت بروز گزش یا تماس با حیوانات به صورتی که منجر به مجروح شدن یا خراش پوستی گردد می بایست بلافاصله به نزدیکترین مرکز خدمات بهداشتی و سلامت مراجعه گردد.                                 

 

نظر شما
ادامه