کد خبر: ۷۶۰۴۳

حکیم مهر: کارشناس بیماریهای مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در سال جاری در استان تعداد پنج کانون بیماری هاری حیوانی (موارد مثبت هاری حیوانی) در شهرستان های تفت ، خاتم ، میبد و یزد شناسایی شد که البته با اقدامات درمان و پیشگیری موثر، مورد ابتلای هاری انسانی نداشتیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، «علی اکبر تاج فیروزه» روز چهارشنبه با اشاره به روز جهانی هاری (ششم مهرماه) افزود: هاری از قدیمی ترین و مهمترین بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان است، هنوز هم هاری به عنوان یک بیماری کشنده (با کشندگی صد در درصد) مطرح و اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است.

وی اظهار کرد: میزان کشندگی بالا و افزایش روند موارد حیوان گزیدگی انسانی به ویژه در ایران (که به ناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان و پیشگیری می شود) از جمله موارد اهمیت بیماری می باشد.

تاج فیروزه تصریح کرد: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بالغ بر ۵۹ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند. در کشور ما هم ازابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۴ نفر به علت ابتلا به هاری جان خود را از دست داده اند.

وی تصریح کرد: در استان یزد آخرین مورد مرگ ناشی از هاری در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد و خوشبختانه با اقدامات موثر درمان و پیشگیری بیماری، از آن سال به بعد، مورد مرگ ناشی از بیماری هاری در استان نداشته ایم. اصلی ترین و رایج ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری هم، گزیده شدن توسط حیوان هار است.

وی اضافه کرد: در کشور بیشترین گزش ها توسط سگ اتفاق افتاده (بیش از ۸۰ درصد گزش ها) این در حالی است که در استان یزد گربه سهم اصلی (۴۹.۶ درصد) گزش ها را به خود اختصاص می دهد.

ششم مهرماه (۲۸ سپتامبر) با عنوان روز جهانی هاری و با شعار«پیشگیری از هاری برای همه با هماهنگی بین بخشی» نامگذاری شده است.


نظر شما
ادامه