کد خبر: ۷۴۸۹۷

حکیم مهر: یک مربی و تعلیم دهنده سگ در شهر استانبول ترکیه تلاش می‌کند سگ‌های ولگرد و خیابانی را به سگ‌های زنده یاب تبدیل کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، بعد از زمین لرزه مرگبار چند ماه قبل در جنوب شرق ترکیه، سگ‌های زنده یاب در این کشور به تعداد کافی وجود نداشتند. اکنون یک مربی و تعلیم دهنده سگ در شهر استانبول ترکیه تلاش می‌کند سگ‌های ولگرد و خیابانی را به سگ‌هایی تبدیل کند که قادرند در ماموریت‌های امداد و نجات کمک کنند. شبکه دویچه وله انگلیسی گزارش می‌دهد.

سگ‌های خیابانی بخشی از منظره شهری استانبول به شمار می‌رود. جمعیت آن‌ها ۵۰۰ هزار قلاده تخمین زده می‌شود و در حال رشد است. از نظر بسیاری از شهروندان ترکیه، این سگ‌ها موجوداتی مزاحم هستند. ولی در این میان، سگ‌ها یک چهره دوستانه نظیر گوکتان اِکر (Goktan Eker) را می‌بینند. وی مربی آموزش دهنده سگ هست و همیشه در کنار جاده خودروی خود را متوقف می‌کند تا سگ‌ها را نوازش کند.

«گوکتان اِکر»، مربی آموزش دهنده سگ: من فکر می‌کنم سگ سیاه ماده تجربه بدی با انسان‌ها داشته است، ولی این سگ نر به انسان‌ها اعتماد می‌کند. این سگ احتمالا خانواده‌ای داشته است و رهایش کرده اند.

گوکتان دیدگاهی درباره سگ‌ها و انسان‌ها دارد. امروز او دنبال نوع خاصی از سگ‌های ولگرد است؛ سگ‌هایی که باهوش و دارای شخصیت و غریزه خوبی باشند.

گوکتان اِکر: من دنبال سگ‌هایی هستم که بتوانم آموزش بدهم. اول ما باید به آن‌ها کمک کنیم ترومای (لطمات) ناشی از زندگی در خیابان‌ها را پشت سر بگذارند. در مرحله بعد این سگ‌ها می‌توانند به آدم‌ها عادت کنند و اگر هم ممکن شد سگ‌های زنده یاب شوند.

استفاده از سگ‌های زنده یاب برای کمک به افراد بعد از وقوع زمین لرزه امری ضروری است آن هم در ترکیه که شاهد زمین لرزه‌های متعددی بوده است. زمین لرزه مخوف ماه فوریه جان دست کم ۵۰ هزار نفر را در جنوب شرق ترکیه گرفت. سگ‌های زنده یاب به نجات ده‌ها قربانی کمک کردند، ولی تعداد این سگ‌ها کافی نبود. بیشتر این سگ‌های زنده یاب نیز از خارج ترکیه آمده بودند. گوکتان به یک مرکز نگهداری از سگ‌ها می‌آید تا نامزد‌های مناسب برای ماموریت خود را پیدا کند. وی سال‌های سال در واحد آموزش سگ‌ها در پلیس مبارزه با مواد مخدر کار می‌کرد. وی به خوبی می‌داند که در یک سگ به دنبال چه ویژگی‌هایی باشد.

گوکتان اِکر: این یکی خیلی اجتماعی است و از انسان‌ها هراسی ندارد. اول چک می‌کنم تا ببینم که آیا این سگ سالم است یا نه. بعدا بررسی می‌کنم ببینم با سگ‌های دیگر و در نهایت با انسان‌های دیگر چگونه رفتار می‌کند.

گوکتان در منطقه زلزله زده ترکیه به عنوان یک امدادگر فعالیت می‌کرد، ولی از آنجایی که سگ وی برای ماموریت نجات آماده نشده بود، وی بدون کمک سگ در ماموریت امداد و نجات فعالیت می‌کرد. اکنون او می‌خواهد این وضعیت را سریعا تغییر دهد تا برای فاجعه احتمالی بعدی آماده باشد.
گوکتان درخواستی را مطرح کرده است و افراد متعددی که صاحب سگ هستند به درخواست وی پاسخ داده اند. امروز روز آموزش سگ‌های زنده یاب در محلی متعلق به وی در بیرون استانبول است. خانم بهاره با سگ خود که قبلا سگی ولگرد بود به اینجا آمده است.

زن صاحب سگ: من بعد از وقوع زمین لرزه احساس ناامیدی و بیچارگی می‌کردم و می‌خواستم به نوعی کمک کنم. ما اینگونه می‌توانیم برای اتفاقات بعدی آمادگی بهتری کسب کنیم. به همین دلیل است که من اینجا هستم.

سگ و صاحبش باید نشان بدهند که چه چیز‌هایی یاد گرفته اند. سگ بعد از بو کردن لباس، به دنبال فردی که در جنگل گم شده است می‌رود. این سگ رد بو را سریعا پیدا می‌کند و درست همانگونه که در آموزش‌ها گفته شده است، نزدیک فرد گم شده می‌ایستد. وی تنها سگی نیست که امروز شایستگی اش را به عنوان یک سگ زنده یاب نشان می‌دهد.

گوکتان اِکر: ما خواهان احترام بیشتر برای سگ‌های خیابانی هستیم. هر سگ خیابانی که مسموم شده و/یا کشته می‌شود، می‌توانست نجات دهنده جان انسان‌ها باشد.

منبع: دویچه وله



نظر شما
ادامه