کد خبر: ۷۴۸۰۴
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک مورد مرگ به دلیل ابتلا به هاری امسال در استان گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهرام دلفان» روز شنبه در نشست اضطراری پیشگیری از هاری افزود: طی ۹ سال از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، هیچ گزارش مرگ ناشی از هاری در لرستان ثبت نشده اما امسال یک مورد اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۴ میلیارد تومان جهت پیشگیری از هاری، خرید سرم و واکسیناسیون توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان هزینه می شود اظهار داشت: وقوع یک مورد امسال زنگ خطری برای همه محسوب می شود بنابراین دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع باید بطور ویژه پای کار باشند تا سلامت مردم تضمین شود همچنین راه اندازی مجدد شورای سلامت استان در استانداری نیز راهگشا خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با بیان اینکه بیشترین حیوان گزیدگی در شهرستان های بروجرد، خرم آباد و کوهدشت اتفاق افتاده است گفت: در مجموع ۷۳ درصد حیوان گزیدگی در روستاها و ۲۷ در سطح شهرهای استان گزارش شده است.

«دکتر مریم کوشکی» افزود: بیشترین چالش این موضوع در خصوص واکسیناسیون به موقع دام، شناسنامه دار کردن حیوانات خانگی، قلاده گذاری و ساماندهی سگ های ولگرد و همچنین تخلیه سالم و ساماندهی زباله ها و نخاله ها در سطح شهرها و حاشیه شهرها است که باید بر اساس قانون و دستورالعمل های اجرایی بحث پیشگیری و مبارزه با هاری، اقدام تا سلامت مردم حفظ شود.

وی اظهار داشت: تشکیل قرارگاه عملیاتی به منظور اقدام فوری و جهادی طی یک بازه زمانی، مبارزه با کانون های هاری و حیوان گزیدگی، انجام به موقع واکسیناسیون، قلاده گذاری و شناسنامه دار کردن حیوانات خانگی، انجام فعالیت های بین بخشی و همکاری بیشتر با مراکز بهداشتی، معدوم سازی و عقیم کردن سگ های ولگرد سطح شهرها، ایمن سازی حیات وحش، ساماندهی فضای سبز و افزایش نظارت ها با جدیت توسط دستگاه های مربوطه پیگیری شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
0
4
سونامی هاری در راه است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
خیر سونامی در راه نیست
قطعا با این تعداد بالای گزش در طول سال خوشبختانه موارد هاری انسانی اندک است گرچه یک مورد آنهم زیاد است و نباید باشد
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
تعداد گزش چه ربطی به فراوانی وقوع بیماری داره ؟!!!
شما اصلا نباید وکتور داشته باشی که بخواد گزش منجر به مرگ بشه !!!
وقتی با این دید به موضوع نگاه کنی معلومه که سرانجام چی میخواد بشه !
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
1
1
جناب دکتر صالحی
ضمن عرض سلام ، شما باتجربه مفید در بحث قرنطینه یکی از اولویتهاتون کنترل هاری باید باشه . متاسفانه روند مبارزه با این بیماری از دست رفته . تهیه و توزیع واکسن هاری مرغوب ، واکذاری مایه کوبی به بخش خصوصی درکنار بخش دولتی ، ملزم کردن ادارات کل در پایش و سرو مانیتورینگ هاری ، تشویق ادارات کل در اعلام وگزارش کانون های هاری و پرداخت پاداش به کارکنان مبارزه استان درکنار حساس کردن مجموعه وزارتخانه جهاد و بهداشت و کمیسیون های مربوطه مجلس قطعا جواب خواهد داد. فراموش نمیکنم در زمان ریاست دکتر مطلبی به شکل زیبایی بیماری بروسلوز با اجرای طرح ملی با همکاری دکتر ذوقی و موسسه رازی طی چند سال تقریبا ریشه کن شد . کنترل هاری نیاز به یک همت ملی داره .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
بروسلوز کجا ریشه کن شد . استان همدان‌ بزرگترین کانون فعال بروسلوز جهان هست. بروسلوز الان یک مشکل جدی بهداست عمومی در ایران هست . پاداش بدن به اداره کل که وظیفشو انجام بده ؟!!
هیچ واکسیناسبون هاری ای در ......... انجام نمیشه و واکسن و قلاده تحویل دامدار میشه و آمار و والسلام
البته استانهای دیگه هم همینطوره .................
نظر شما
ادامه