کد خبر: ۷۳۳۶۶
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
در پی افشاگری دکتر پیام محبی:
«دکتر امید مرادی» افزود: یک آنتی‌بیوتیک دارای عارضه در همان روزهای نخست انتقال پیروز از توران به تهران نوسط یکی از دامپزشکان ایرانی برای پیروز تجویز شده بود ...

حکیم مهر: رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی با تاکید بر این که پیروز از ابتدا و به صورت «مادرزادی» دچار نارسایی کلیه نبوده و در هفته‌های بعد از تولد دچار این مشکل شده است، گفت: یکی از فرضیات جدی درباره عامل اولیه ایجاد نارسایی حاد کلیوی در پیروز، تزریق یک آنتی‌بیوتیک دارای عارضه به این حیوان در همان روزهای نخست انتقال او از توران به تهران است؛ این آنتی‌بیوتیک به شدت برای کلیه یوزپلنگ سمی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، از صبح دیروز که خبر تلف شدن «پیروز» توله یوزپلنگ ایرانی در آستانه ده‌ماهگی‌اش منتشر شد، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت مرگ این حیوان شکل گرفت، در این میان مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست که قبلا گفته بودند پیروز دچار نارسایی «مادرزادی» کلیه است و بعضا با شدت و ضعف‌های مختلف دچار مشکل دفع شده می‌شود، روز گذشته و پس از مرگ پیروز اعلام کردند که این توله یوز از ابتدا سیستم ایمنی ضعیفی داشت، شیر مادر را نخورده بود، با وزن نامتعارف که نصف حالت استاندارد بود، بزرگ شد و به طور کلی، چون در شرایط کاملا طبیعی بزرگ نشد، توانایی مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا را نداشت.

اما با وجود این اظهارات مسئولان سازمان متولی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور، برخی دامپزشکان تاکید کردند که پیروز از ابتدا و به صورت «مادرزادی» دچار نارسایی کلیه نبوده و در هفته‌های بعد از تولد دچار این مشکل شده است. به گفته این دامپزشکان، وقتی پیروز در هفته سوم تولد خود و در زمانی که وضعیت جسمی وخیمی داشت، از سایت تکثیر در اسارت توران به پارک پردیسان تهران منتقل شد، تزریق یک داروی اشتباه به این حیوان باعث صدمه دیدن کلیه‌اش می‌شود.

همچنین برخی کارشناسان حیات وحش نیز معتقدند مشکل اصلی پیروز، تعجیل در سزارین مادر او یعنی «ایران» بود که باعث شد این توله یوز از همان ابتدا توسط مادر پذیرفته نشود و نتواند آغوز مادر را به اندازه کافی دریافت کند. به گفته این کارشناسان، همین مساله باعث ایجاد ضعف در سیستم‌ ایمنی پیروز شد که در ادامه استفاده از شیر خشک نامناسب در هفته‌های ابتدایی تولد پیروز به همراه سایر مشکلاتی که در طول ماه‌های نگهداری از این توله‌ یوز پدید آمد، باعث بروز مشکلات جسمی مختلف از جمله مشکل دفع در این حیوان شد که در نهایت به تشدید یبوست مزمن و در نهایت مرگ پیروز انجامید.

در همین راستا و برای رفع برخی ابهامات مربوط به مرگ «پیروز» و بارداری مجدد «ایران» با «دکتر امید مرادی» رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی به عنوان آخرین پزشک این توله یوز ایرانی که در روزهای آخر به همراه تیم تخصصی‌اش مسئولیت درمان این حیوان را برعهده داشت به گفت‌وگو نشستیم.

«پیروز» در استراحت بین راند اول و دوم دیالیز جان باخت 

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی در تشریح نحوه مرگ پیروز و آخرین لحظات زیست این توله یوز، توضیح داد: پیروز از بامداد روز جمعه ۵ اسفند به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد و پیش از این، سابقه انتقال او به این بیمارستان وجود نداشت. از بامداد جمعه تا عصر دوشنبه نیز اقدامات درمانی مختلفی را برای این حیوان انجام دادیم، تا در نهایت عصر دوشنبه تصمیم گرفتیم عمل دیالیز را برای او انجام دهیم.

دکتر امید مرادی ادامه داد: در همین راستا پیروز را از حدود ساعت ۱۶:۳۰ عصر دوشنبه ۸ اسفند به اتاق عمل بردیم و کاتتر داخل شکم را برای انجام عمل دیالیز صفاقی در این حیوان کار گذاشتیم و حدود ساعت ۱۷:۳۰ عمل دیالیز را شروع کردیم که راند اول آن تا بامداد روز بعد طول کشید.

وی افزود: ساعت حدود ۳:۳۰ بامداد روز سه شنبه ۹ اسفند، راند اول دیالیز پیروز تمام شد و طبق قاعده باید چند ساعت بین راند اول و دوم دیالیز به حیوان استراحت می‌دادیم، اما متاسفانه پیروز در طول این چند ساعت جان خود را از دست داد و به راند دوم دیالیز صفاقی نرسید

«پیروز» برای انجام عمل دیالیز بیهوش نشده بود 

مرادی با بیان این که پیروز برای انجام عمل دیالیز، بیهوش نشده بود، عنوان کرد: وضعیت جسمی پیروز در شرایطی نبود که بتوانیم او را بیهوش کنیم، زیرا میزان اوره موجود در خون این حیوان بالا بود و با توجه به این که بیهوش کردن فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد می‌کند، این کار می‌توانست باعث مرگ پیروز شود.

این دامپزشک متخصص در ادامه گفت: ما به جای این که پیروز را بیهوش کنیم، به ناحیه شکم این حیوان داروی بی‌حسی تزریق کردیم و سپس لوله مربوط به دیالیز را داخل شکم او کار گذاشتیم و ناحیه مربوطه را بخیه کردیم. در طول انجام این کار نیز احتیاجی به بیهوش کردن پیروز وجود نداشت.

«پیروز» در طول زیست خود سه مرتبه به نارسایی حاد کلیه دچار شد 

مرادی با بیان این که پیروز از ابتدای تولد به نارسایی «مادرزادی» کلیه دچار نبوده است، توضیح داد: در تاریخچه درمانی پیروز و با استناد به اظهارات دامپزشک‌ سازمان حفاظت محیط زیست، می‌توان گفت اولین بار این حیوان در همان هفته‌های اول پس از تولد و در ابتدای زمان حضور دامپزشک‌ متخصص آفریقای جنوبی در ایران، علایم بیماری کلیوی را نشان داد و در ماه‌های بعد نیز یک بار دیگر دچار چنین مشکلی شد و این سومین بار بود که پیروز دچار نارسایی حاد کلیوی شده بود که شدت آن از دفعات قبل بیشتر بود و متاسفانه منجر به مرگ او شد.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی ادامه داد: پیروز عارضه کلیوی را در موارد گذشته نیز نشان داده بود، اما به صورت مادرزادی به چنین عارضه‌ای دچار نبوده است. یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث ایجاد نارسایی حاد کلیه شود، این است که حیوان به هر دلیلی نتواند ادرار انجام دهد، مثلا مجرای ادراری بر اثر سنگ ادراری یا شکستگی بسته شود و ادرار داخل مثانه باقی بماند، در چنین شرایطی ادرار به سمت کلیه‌ها بازمی‌گردد و می‌تواند عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد و چنین عارضه‌ای را ایجاد کند. این مشکلی بود که در مرتبه سوم درباره پیروز با آن مواجه بودیم.

این دامپزشک متخصص در ادامه توضیحات خود گفت: در دو مرتبه دیگر که پیروز به عارضه حاد کلیه دچار شده بود، این حیوان را به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال نداده بودند، بلکه در مرتبه اول، آقای پیتر کالدول که از آفریقای جنوبی آمده بودند، این بیماری را تشخیص دادند و پروتکل درمانی را برای پیروز نوشتند در مرتبه دوم نیز آقای بابک باستانی، دامپزشک خود سازمان حفاظت محیط زیست این مشکل را تشخیص دادند و درمان تحت نظر ایشان انجام شد.

وی در ادامه توضیح داد: در دو مرتبه قبلی، روند درمانی پیروز یک بار تحت نظر آقای کالدول و یک بار نیز تحت نظر آقای باستانی پیش رفت. در مرتبه سوم نیز که پیروز به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد، ما تمام اقدامات درمانی این حیوان را با مشورت آقایان کالدول و باستانی پیش بردیم.

نقش تزریق آنتی‌بیوتیک اشتباه در ایجاد نارسایی حاد کلیوی در «پیروز»

دکتر امید مرادی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق داروی اشتباه در هفته‌های اول پس از تولد پیروز باعث ایجاد نارسایی کلیوی در این حیوان شده بود یا خیر، توضیح داد: یکی از فرضیات جدی درباره عامل اولیه ایجاد نارسایی حاد کلیوی در پیروز، تزریق یک آنتی‌بیوتیک دارای عارضه به این حیوان در همان روزهای نخست انتقال او از توران به تهران است. این آنتی‌بیوتیک که توسط یکی از دامپزشکان ایرانی برای پیروز تجویز شده بود، به شدت برای کلیه یوزپلنگ سمی است.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تاکید کرد: زمانی که آقای کالدول به ایران آمدند، وقتی دیدند که پیروز در حال درمان با این آنتی‌بیوتیک است، بلافاصله دستور دادند که این دارو باید قطع شود، چراکه تشخیص ایشان، ایجاد نارسایی حاد کلیه بر اثر تزریق این داروی خاص بود.

آیا سزارین اولیه مادر، نقش مهمی در مرگ «پیروز» داشت؟ 

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا سزارین «ایران» به جای زایمان طبیعی که باعث شد یوزپلنگ مادر توله‌هایش را نپذیرد و پیروز و دو برادر او نتوانند آغوز مادر را به اندازه کافی دریافت کنند و در نتیجه سیستم ایمنی آنها تضعیف شود، باعث مشکلات جسمی بعدی از جمله نارسایی کلیه در این حیوان شده است یا خیر، توضیح داد: موضوع سزارین و ضعف سیستم ایمنی نقش مستقیمی در بروز نارسایی حاد کلیه ندارد و نمی‌توان گفت کلیه حیواناتی که سزارین می‌شوند، با کلیه حیواناتی که به صورت طبیعی به دنیا می‌آیند، فرق دارد.

رئیس دامپزشکی مرکزی ادامه داد: موضوع مهم این است که پیروز مشکلات جسمی دیگری داشت که بر اثر عدم دریافت کافی شیر مادر در این حیوان ایجاد شده بود، مثلا دریافت نکردن کافی شیر، باعث تنگی کانال لگن پیروز شده بود و یبوستی که این حیوان به آن دچار شده بود درکنار مساله تنگی کانال لگن، باعث شده بود که حیوان نتواند به راحتی ادرار کند و این مساله باعث صدمه به کلیه‌های او شده بود.

وی افزود: آزمایشات قبلی که روی پیروز انجام شده بود نیز نشان می‌دهد که هیچ‌گاه عملکرد مطلوب توسط کلیه پیروز ثبت نشده بود، به عبارت دیگر، پیروز در بخش زیادی از زمان حیات خود با کلیه‌هایی زندگی کرد که کارآیی مناسبی نداشت و همین مساله باعث تسریع مشکلات ناشی از یبوست در این حیوان شده بود. یکی از ریشه‌های این موضوع، همان مساله تنگی کانال لگن به دلیل دریافت نکردن کافی شیر مادر بود.

چرا اعلام شد که «ایران» باردار است؟ 

مرادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا با وجود این که هنوز بارداری «ایران» تایید نشده است، دقیقا ساعاتی قبل از مرگ پیروز اعلام شد که مادر او باردار است، توضیح داد: این که ما اعلام کردیم احتمال بارداری ایران وجود دارد، به این دلیل بود که برخی کارشناسان موضوع همودیالیز را برای پیروز مطرح می‌کردند، در چنین شرایطی من گفتم که یکی از شرایط لازم برای انجام این کار، این است که ما بتوانیم یک خون منطبق بر گروه خونی پیروز را تهیه کنیم که تنها گزینه ما برای این کار، گرفتن خون از مادر پیروز بود.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی ادامه داد: با توجه به این که حدود 35 روز قبل، ایران یعنی مادر پیروز جفت‌گیری موفقی داشته است و در صورت بارداری، بیهوش کردن این حیوان می‌توانست باعث سقط جنین شود، ما اعلام کردیم چون احتمال بارداری ایران وجود دارد، نمی‌توانیم برای گرفتن خون از ایران جهت استفاده در عمل همودیالیز روی پیروز، یوز مادر را بیهوش کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به این که یوزپلنگ گونه حساسی است، معمولا سونوگرافی احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد و به همین دلیل نیز ما نمی‌تواستیم برای مشخص شدن باردار بودن یا نبودن این حیوان، سونوگرافی انجام دهیم، زیرا در چنین شرایطی معمولا باید چند روز دیگر صبر کرد تا ببینیم شکم حیوان بزرگ می‌شود یا نه. به همین دلیل است که ما اعلام کردیم چون احتمال بارداری ایران وجود دارد، نمی‌توانیم برای پیروز از مادرش خون بگیریم.

انجام سونوگرافی برای تشخیص بارداری یوزپلنگ ایرانی توصیه نمی‌شود 

این دامپزشک متخصص در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توان بارداری ایران را تایید کرد، گفت: براساس اطلاعاتی که در دست داریم، ایران در تاریخ 5 بهمن جفت‌گیری موفقی داشته است و فعلا برای این که مطمئن شویم او باردار است یا خیر، باید منتظر بزرگ شدن شکم این حیوان بمانیم. البته روش‌های دیگری نظیر بررسی هورمونی، سونوگرافی و رادیوگرافی برای تشخیص بارداری وجود دارد که سن تشخیص بارداری در هرکدام از این روش‌ها متفاوت است.

وی در پایان تصریح کرد: انجام همه این روش‌ها نیاز به زنده‌گیری حیوان دارد که این کار می‌تواند استرس زیادی را در یوزپلنگ ایجاد کند و باعث سقط جنین شود. در واقع، چنین روش‌هایی می‌تواند برای مادر خطرناک باشد و معمولا در دنیا برای گونه‌هایی که در معرض انقراض قرار دارند و حتی یک فرد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، کم‌ریسک‌ترین گزینه را انجام می دهند. به همین دلیل، برای یوزپلنگ ایرانی انجام سونوگرافی عموما توصیه نمی‌شود.

 

انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
7
12
اینهمه پیشرفت در علوم پزشکی و دامپزشکی در دنیا حرف آخر اینکه "ببینیم شکمش بزرگ میشود یا نه آنموقع میفهمیم آبستن است یا نه" اینهم از دامپزشکی اینجا
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
عقل کن اگه سونوگرافی کردن و سقط جنین رخ داد افرادی مثل شما که دنبال زیر بغل گربه هستین پدر طرفی که سونوگرافی کرد رو در میاوردین!!!
ناشناس
| Japan |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
خوب روش پیشرفته رو بنویس برن انجام بدن یا برو انجام بده اگه بلدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
واقعا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
فیلترباز ۰۰:۱۷ و ناشناس ۰۰:۲۷ شماها خود درمانگران ناموفق هستید معلومه همه چیز دنیا را انکار و مسخره می‌کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
بله وقتی جواب منطقی ندارید ، همه هم از یک نفر با چند دقیقه فاصله جوابتان همینها است ۰۰:۰۷ ، ۰۰:۱۷ ، ۰۰:۲۷
من هم دکتر دامپزشک هستم با سابقه‌ای بیشتر از شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
ما اگر دنبال زیر بغل گربه هستیم شما که از زیر بغل گربه هم می‌ترسید ، اگر نمی‌توانید کاری بکنید بگویید نمی‌توانیم فقط عقل کل هستیم و ادعا داریم ، آنگاه از پرورش و درمان یوزپلنگ دست بر می‌داشتید ، و یوزپلنگ ها را برای درمان به خارج منتقل میکردید و ، از پول گرفتن بیخودی هم دست برمیداشتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
آنچه که از اینهمه ابراز نظر های مبهم و غیر شفاف بر می آید تلاشی جدی برای فرافکنی موضوع است و هر چه بیشتر به صحبتهای غیر شفاف خود ادامه میدهند بیشتر در معرض اتهام قرار میگیرند !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
زیر بغل گربه جای مشخص و واقعی است که قابل یافتن هم هست
اما آن زیر بغل مار هست که قابل یافتن نیست و سر کاری است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
با پیگیری و توجه به اخبار جسته و گریخته در باب نحوه نگهداری و تغذیه پیروز انتظار آن می رفت که این حیوان دچار اختلالات اسکلتی ناشی از تغذیه نادرست گردد که در گزارش جناب دکتر مرادی از روند تشخیصنیز به آن اشاره شده :
""رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه، در رادیوگرافی با حجم قابل توجهی از مدفوع که حدوداً دو سوم روده را پر کرده بود، مواجه بودیم. همزمان نیز مشخص بود که مثانه بیمار با مشکل مواجه است و این حیوان توانایی ادرار کردن را نیز نداشته است.(( بر اساس رادیوگرافی‌های اولیه، حیوان تنگی کانال لکن هم داشت که به نظر می‌آید عامل این یبوست، تنگی کانال لگن نیز است.))""
این تنگی لگن و چه بسا اختلالات دیگر اسکلتی بخصوص در ناحیه ستون فقرات در دوره رشد پیش آمده و منشا تغذیه ای دارند .
و دقیقا در کمترین عارضه ، باعث اختلال در دفع ،چه مدفوع و چه ادرار میشوند . حتی اگر تنها عارضه این اشکال اسکلتی فقط یبوست هم باشد باز امکان انسداد ادراری بصورت ثانویه و ناشی از تجمع و حجم بیش از اندازه مدفوع در انتهای روده ها و فشار بر مجرای ادراری وجود دارد .
بله بارها انسداد مجرای ادراری ، تحت فشار حجم زیاد مدفوع جمع شده در روده و یا عدم توانایی دفع درست و کامل ادرار به علت مشکل در کانال نخاعی ، در نهایت منجر به صدمه غیر قابل بازگشت و کشنده کلیوی شده .
البته و طبعا در وضعیت ناپایدار و تحت فشار کلیوی تجویز کور داروها خطرناک است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
سمپل رو میتونید از مدفوع یا بزاق دهان و روش های دیگه برای دیتکت ریلکسین استفاده کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
2
در ادامه مقاله‌ای در مورد آسیب کلیوی در اثر داروی آساکول که ضد التهاب روده است و برای پیروز تجویز شده آورده شده ، البته چون در گربه سانان کمتر استفاده میشود مقاله‌ای در این مورد نیافتم و این مقاله در مورد کیس انسانی است، احتمالا چون نوعی ضد التهاب سالیسیلاتی است در گربه سانان مخاطره آمیزتر هم باشد

mesalamine, regarding the risk of adverse kidney effects: "renal impairment, including minimal change nephropathy, acute and chronic interstitial nephritis, and rarely renal failure, has been reported in patients given products such as mesalamine delayed-release tablets that contain mesalamine
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
ضمنأ آساکول آنتی بیوتیک نیست و نوعی ضد التهاب موضعی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
2
8
فقط میشه گفت پیروز زیبا خیلی امید به زندگی داشت،خیلی مظلوم بود، پیروز اینقدر مظلوم و دوست داشتنی بود که همه دوستش داشتن و باهاش ذوق میکردن و با مردنش اشک ریختن،پیروز همیشه در یاد همه میمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
دوست عزیز
احساسات شما قابل احترام است،
اما مرگ پیروز مسئله ای فراتر از اینها است.
مهدی توسلی فدیهه
|
United States of America
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
1
7
یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست/ برچیدن پینه دوز را دکان چیست.....انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد/ سگ داند و پینه دوز در انبان چیست.»

....و بترسید از رنج و درد و آه و مظلومیت پیروز.....

و بدان تو ای دشمن ایران زمین پیروز همیشه قهرمان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
واقعا همینطوره،مظلومیت پیروز خیلی زیاد بود،خیلی ذوق رشد و بالغ شدن رو داشت،واقعا با آه پیروز چطور میخوان سر کنن،با این همه اشکی که براش ریختن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
3
اسم آنتی‌بیوتیک تزریق‌شده "م. ن." و اسم دامپزشکی که تزریق رو انجام داده ......... هست! حالا بگردید پرتقال‌فروش رو پیدا کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
شاید منظورتان مترونیدازول است ولی مترونیدازول در درمان کلیه هم بکار میرود
منبع ASM journals
Metronidazole is now being used with increasing frequency for various infectious conditions in patients with renal failure. It is commonly administered to septic patients who have developed acute renal failure requiring hemodialysis
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
metronidazole is commonly prescribed as a cat antibiotic used to treat intestinal infections, diarrhea, and ...other

مصرف مترونیدازول در
گربه‌سانان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
4
خوب چرا تا الان نگفته بودین ؟
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
7
دامپزشكي بخصوص در فيلد حيات وحش در ايران بسيار عقب افتاده است نه در زمان دانشگاه دروس مربوطه تدريس ميشود نه كيس هاي عملي ديده ميشود نه اساتيد متخصص آن وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
آفرین
صحیح است
ناشناس
| Singapore |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
بعد چرا دامپزشکان به خود اجازه درمان حیات وحش می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
1
این آنتی بیوتیک خاص اسم نداره؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
2
3
شما اجازه درمان حیوان مربوط به حیات وحش را نداشتید . باید از افراد با تجربه این زمینه چون دکتر معماریان استفاده می کردید .............................
پاسخ ها
القاصی المهر
| Finland |
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
سلام گرام بزرگوار. میشه بفرمایید دکتر معماریان عزیز چه تخصصی در ارتباط با حیات وحش و حیوانی که می بایست در جنگلهای کنیا و تانزانیا نگهداری می شد ، دارند؟؟؟ مثل این می ماند که شما امر جراحی ترمیمی و پلاستیک (( صورت انسان )) را در غیاب جراح پلاستیک به یک متخصص جراحی داخلی یا جراح ارتوپد واگذار نمایید. گرام بزرگوار اسکیمو در آلاسکا زندگی می کند و یوز و پلنگ و سایر حیوانات درنده در جنگلهای آفریقا .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
سلام . دکتر معماریان اقلا چهارتا حیوان حیات وحش از نزدیک دیدند.دوم واقعا شما این همه خطای پزشکی خود را ول کردید چسبیدید به دارویی که نه ماه پیش پیروز را از مرگ حتمی مثل دو توله دیگه نجات داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
آقا داروی اشتباه دکتر معماریان داد باشه ، شما چرا این سه روز اینقدر اشتباه رو اشتباه زدید . اول گفتید انسداد بعد کلیه بعد کار دیالیز سوری مسخره . دلتون اومد سوراخ کردید بدنش را . دوم اینکه اگر دکتر معماریان تلفنی درمان داد شما خودتون در همه مصاحبه ها گفتید با دامپزشک خارج از کشور و دکتر باستانی در تماسیم خوب درمان تلفنی شما مشکلی نداره ؟
القاصی المهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
1
در کرونا هم همینطوری بود. آخرای شهریور که اوضاع بی ریخت بود دکترها به استخاره و شیر یا خط روی آورده بودند. آیورمکتین اسب (( که قبلا در مورد ابولا جواب داده بود )) را به دوست من که کرونا داشت تزریق کردند و بنده خدا هذیان می گفت و انگاری رو هوا راه می رفت. خوشبختانه نجات پیدا کرد. در مورد پیروز هم سعی و خطا کردند ولی فوت کرد‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
خوبه روی هوا راه میرفت شاید اگر این دارو را بهش نمیدادند زیر زمین راه میرفت
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
1
2
ما در دانشگاه تهران منتظر ارجاع پیروز بودیم اما هیچ دامپزشکی با ما در تماس نبود. قطعا اگر پیروز در بیمارستان بی امکانات چه نیروی واجد شرایط چه امکانات زنده می بود کسی نمی گفت یک بار داروی دکتر معماریان باعث شد ما پیروز را مثل بقیه توله از دست نداده باشیم . همه می گفتند ما این کار را کردیم . الان که مرد بله همه چیز از داروی دکتر معماریان بوده ................... از لحظه اول ورود پیروز به بیمارستان همه کارها ........... غیر اصولی بود. یک میز درست یه شرایط سرم تراپی درست ست تزریقات فقط یک میز ساده و دست اقای شهرداری گردن پیروز و دست به کمر ایستادن کارکنان . دکتر گرامی زیاد در فیلم ها حرفه ای و امکاناتی به نظر نیامدید. ..............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
3
............ کاش می گفتید پیروز درگیر بیماری کلیوی شد تلاشمون را کردیم و مرد . به الله قسم همه باور می کردیم و اصلا نیازی نبود این کار بی لول ربط حال بد پیروز به دکتر معماریان را با دکتر بیمارستان تهران اینقدر داد بزنید . کار زشتی در جامعه دامپزشکی بود . اگر هم دکتر معمار مقصر بود شما باید بزرگی می کردی نه سطح خود را اینقدر پایین بیاورید و انرژی هدر بدهید که هیچی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
0
چرا اسم دامپزشکي که اين دارو را تجويز کرد، اعلام نمي کنيد؟؟؟؟
دامپزشک ايراني مقيم خارج که نشد اسم!!!
اسمش را اعلام کنيد تا مردم هم با قاتل نماد حيات وحش ايران آشنا شوند. وقتي همه دامپزشک ها مي دانند که اين دارو براي کليه به شدت مضر است، اين فرد به چه دليلي اين دارو را تجويز کرده است؟ آيا قصدي غير از شکست دادن اين پروژه داشته؟ آن هم پروژه اي که انقدر برايش زحمت کشيده شد. منتظر معرفي قاتل پيروز هستيم.
القاصی المهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
0
نازنین گرامی (( ناشناس )) فرمودند دکتر معماریان حداقل ۴ تا حیوان حیات وحش را از نزدیک دیده بودند . این استدلال یک تحصیلکرده است. خب دوست عزیز نگهبانان حیات وحش در باغ وحشها یا محیط های حفاظت شده safari در کنیا و تاتزانیا هم حداقل ۴۰۰۰ مورد را از نزدیک دیده اند . آیا صرف دیدن مجوز عمل جراحی و یا تجویز دارو صادر میشود. من هم در طول عمرم ۲۰۰ جراح پلاستیک برجسته ایران و جهان را از نزدیک دیده ام و دامپزشک و حقوقدان هستم. آیا به بنده مجوز عمل جراحی ترمیمی یا پلاستیک داده میشود ؟؟ مسلماً خیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
شما واقعا متوجه نشدید منظور از دیدن یعنی ویزیت کردن هست یا خودتون را به علی چپ می زنید.
الخدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
شما دامپزشک و حقوقدان هستی باش ولی منظور جمله "۴ تا حیوان حیات وحش را از نزدیک دیده " نگرفتی بهتره یک دوره ادبیات هم بخوانی و با کنایه ها آشنا شوی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
1
1
چرا نفرستادیدش بیمارستان تخصصی دکتر فتاحیان . امکانات و تجهیزات و اتاق عمل فوق تخصصی
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
1
دکتر مردای و اعضای تیمشان دکتر باستانی جزیره ایی عمل کردند . اجازه ندادند همکاران در کاری که این عزیزان صلاحیت و تجربه نداشتند کمک شان کنند.
برای فرار از جو منفی اول گفتند ایران آبستن است بعد تکذیب کردند و بازی با کلمات انجام دادند.
الان هم توپ را به زمین دیگران میزنند.
حسین ترابی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
0
متعجبم اول از اینکه نخوردن شیر مادر را به تنگی لگن ربط دادن و دوم اینکه تنگی لکن بیش از مزاحمت برای دفع ادرار روی دفع مدفوع اثرگذار و مشکل دفع ادرار بیشتر ناشی از انباشته شدن مدفوع است و تمام گزارش ها حاکی از آنست که پیروز مدتها به یبوست دچار بوده که این سوال را بریم پیش می آورد که اقدامی برای رفع یبوست مزمن پیروز شده بود یا از چشم مسئولین نگهداری و مراقبت از سلامتیش ذور مانده بود؟
نظر شما
ادامه