کد خبر: ۷۲۸۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل جدید شیلات استان خوزستان که دامپزشک است:
«دکتر مهرداد محمدی‌دوست» افزود: من طراح نرسری میگوی کشور در مزارع روستایی بودم و آن را به صورت مشاغل خانگی طراحی و روی پایلوت‌ها کار کردم و حدود بیش از ۴۲ مقاله در این زمینه نوشتم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش بود که طی حکمی از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، «دکتر مهرداد محمدی‌دوست» به سمت سرپرست جدید اداره کل شیلات خوزستان منصوب و معارفه شد. اینکه دکتر محمدی‌دوست دارای دکتری بهداشت آبزیان است، ما را بر آن داشت تا دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

وی معتقد است که کار شیلات به نوعی با دامپزشکی عجین است، کمااینکه شیلات بدون بهداشت امکان‌پذیر نیست و بخش عمده‌ای از شیلات، تکثیر و پرورش است که عمدتاً کار دامپزشکی است.

دکتر محمدی‌دوست تصریح می‌کند: «ما پیش از این در حوزه تحقیقات، دامپزشک داشتیم که عمدتا هم متخصص بودند. خود من هم که تخصص بهداشت آبزیان دارم اما در حال حاضر در بدنه شیلات استان دامپزشک نداریم. با این حال تعامل ما تنگاتنگ است و تمام کارهای ما به دامپزشکی و مرکز تحقیقات ارتباط دارد و عمدتا هم مرتبط با بحث بهداشت بیماری‌هاست.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۱ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد هستم.

حکیم مهر: چه شد که دامپزشکی را انتخاب کردید؟ آیا از قبل به آن علاقه‌مند بودید یا دست تقدیر شما را در این مسیر قرار داد؟

البته که به رشته دامپزشکی علاقه‌مند بودم اما واقعیت این است که شناخت زیادی نسبت به آن نداشتم و شاید به نوعی دست تقدیر باعث شد این رشته را انتخاب کنم. اما وقتی وارد دانشکده شدم، برخی اساتید از جمله دکتر همت‌زاده من را به این رشته علاقه‌مند کردند.

حکیم مهر: چه سالی فارغ‌التحصیل شدید و بعد از آن چه کردید؟

من در سال ۷۷ از مقطع عمومی فارغ‌التحصیل شدم و به سربازی رفتم. در حین خدمت سربازی امتحان ورودی رشته شیلات برای جذب دامپزشک جهت خدمت در استان خوزستان برگزار شد و فقط هم یک نفر می‌خواستند. من در این امتحان شرکت کردم، قبول شدم و به استخدام اداره شیلات درآمدم. از آن زمان هم تا الان در کار میگو و ماهیان دریایی بودم. تخصص بنده نیز بهداشت بیماری‌های آبزیان است که به شکل پژوهش‌محور از موسسه تحقیقات دریافت کردم. سال ۹۱ وارد دوره شده و در سال ۹۶ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر: لطفا به سوابق اجرایی خود اشاره‌ای کنید.

بعد از حدود دو سال فعالیت در اداره کل شیلات خوزستان، رئیس اداره میگو و ماهیان دریایی استان شدم و در آن مدت کارهای خوبی در حوزه میگو انجام گرفت. مثلا من طراح نرسری میگوی کشور در مزارع روستایی بودم و آن را به صورت مشاغل خانگی طراحی و روی پایلوت‌ها کار کردم و حدود بیش از ۴۲ مقاله در این زمینه نوشتم.

تا سال ۹۶ رئیس اداره میگو بودم و در آن سال به انجام کارهای تحقیقاتی در پژوهشکده آبزی‌پروری که باز هم مرتبط با میگو بود، مشغول شدم. حدود ۱۵ سال در این حوزه کار کردم و الان هم مدتی است که به‌عنوان مدیرکل شیلات استان مشغول به خدمت هستم.

حکیم مهر: در اداره کل شیلات تعامل شما با دامپزشکان به چه شکل است؟ چه تعداد دامپزشک در اداره کل دارید؟

کار ما به نوعی با دامپزشکی عجین است. کمااینکه شیلات بدون بهداشت امکان‌پذیر نیست و بخش عمده‌ای از شیلات، تکثیر و پرورش است که عمدتا کار دامپزشکی است. کمیته‌های فنی در تصمیم‌گیری‌ها با هم کارهای مشترک انجام می‌دهند و ما در حوزه تحقیقات، دامپزشک داشتیم که عمدتا هم متخصص بودند. خود من هم که تخصص بهداشت آبزیان دارم اما در حال حاضر در بدنه شیلات استان دامپزشک نداریم. با وجود اینکه قبلا دامپزشک داشتیم اما الان نداریم. با این حال تعامل ما تنگاتنگ است و تمام کارهای ما به دامپزشکی و مرکز تحقیقات ارتباط دارد و عمدتا هم مرتبط با بحث بهداشت بیماری‌هاست.

حکیم مهر: در حال حاضر مهمترین چالش‌های شیلات استان خوزستان چه مواردی هستند؟

مهمترین چالش ما بوروکراسی‌های اداری هستند. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی از لحاظ ماهیان خاویاری داخل استان داریم که می‌تواند قطب کشور باشد. بحث میگو و گرمابیان داریم و تولیدکننده اول گرمابی کشور هستیم. بحث ماهیان سردابی نیز در شمال و شرق استان انجام می‌شود و قابل توسعه هم هست. ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان داریم که متاسفانه استفاده نشده است.

ما بنا داریم در یک برنامه هدفمند که به نوعی طرح تحولی وزارتخانه هم هست، امیدواریم بتوانیم تولید استان را ظرف چند سال متحول کنیم. کمااینکه استان ظرفیت خوبی دارد و می‌شود کارهای خوبی انجام داد و بستگی به دوستان و همکاران دارد. مطابق پیگیری‌هایی که ما تا الان انجام دادیم، متاسفانه یک مقدار بوروکراسی‌های اداری دست وپا گیر شده است. امیدواریم که در جلسات جدید بتوانیم از فرصت استفاده و تولید آبزی‌پروری را داخل استان متحول کنیم. بنده به‌عنوان یک کارشناس با ۲۳ سال سابقه کار میگو عرض می‌کنم که ظرفیت استان در داخل کشور بی‌نظیر است و می‌شود کارهای بسیار خوبی کرد.

حکیم مهر: به غیر از این مورد، مهترین برنامه‌های شما در استان چیست؟

توسعه میگو و ماهیان دریایی و همچنین استفاده از آب‌های نامتعارف که امروز تا حدود زیادی تبدیل به یک تهدید در داخل استان شده و یک چالش عمده در این چند ساله بوده است. ما برنامه داریم که این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم. برنامه‌ریزی‌های لازم را هم کردیم که اگر حمایتی شود، انشاالله بتوانیم آن را تبدیل به فرصتی برای اشتغال و تولید جوانان کنیم. در حوزه آب شیرین به کمک شرکت‌های دانشبنیان عمدتا توسعه عمودی خواهیم داشت تا بتوانیم تولید را به صورت بهره‌وری بالا ببریم و مقدار تولید در هکتار را افزایش دهیم، چرا که آب شیرین زیادی نخواهیم داشت که بتوانیم توسعه افقی داشته و سطح زیر کشت را بالا ببریم. آب شیرین را عمدتا در سمت شمال استان داریم که بتوانیم خاویار را توسعه دهیم. ظرفیت‌های داخل استان بیشتر روی خاویار است و ما امیدواریم که خاویار را در شمال و شرق استان فعال کنیم و در جنوب و مرکز بیشتر روی میگو و ماهیان دریایی برنامه داریم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

استان خوزستان واقعا ظرفیت‌های خیلی خوبی در توسعه آبزی‌پروری دارد و ما امیدوار هستیم که بتوانیم با کمک هایی که از طرف سایر دستگاه‌ها می‌شود، این موانع را رفع و به اشتغال و تولید آبزیان برسیم که در راستای امنیت و اقتدار ملی حرکت کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موحدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
1
6
با سلام و احترام :
قطعا با توامندی فوق العاده ایی که از حضرتعالی سراغ داریم می توانید بانی خیر و برکات زیادی گردید . آرزوی موفقیت روزافزون شما را از درگاه خداوند متعال خواستارم
۹.۳۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
1
2
ورود دامپزشک به شیلات آزاد هست ولی عکسش نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
برادر، ورود بک کارشناس شیلات در حوزه بهدلشت و سلامت نیاز به دانش پایه و گذراندن واحدهای درسی مرتبط با بیماری ها ( بافت شناسی، پاتولوژی، کلینیکال و ……) می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
0
1
....... برا گرفتن کدام پست مدیریتی تو سیستم دامپزشکی داشتن تخصص اهمیت داره. تو استان ما که 11 شهرستان داره، فقط 3 شهرستان هست که دکتر رئیس اداره هست و بقیه شهرستانها همه مسئولینش کاردان هستن. مگه نه اینکه دامپزشکی یه اداره کاملا تخصصی هست و مگر نه اینکه بهداشت و مدیریت بیماریها کاملا تخصصی هست، پس چرا اکثرا غیر متخصص مسئولن؟ حالا یه شیلاتی هم بیاد. یه مهندس کشاورزی هم بیاد. چی میخواد بشه. مگه قراره کاری انجام بشه بنده خدا. تو شهرستان ما یه کلینیسین بخش خصوصی داره به رئیس اداره خط میده. اگه سانسور نمی شد واضح اسم مینوشتم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
0
0
اینو خوب اومدی
یک کم هم تهاجمی از طرف ما
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
0
1
پایه گذار طرح نرسری در مجتمع میگو خوزستان ، اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خوزستان و شخص آقای دکتر سید محمد مکی نیا می باشد .
نظر شما
ادامه