کد خبر: ۷۱۳۲

حکیم مهر - مدیرکل دفتر توسعه آبزی و ماهیان آب شیرین شیلات کشور گفت: دولت خدمتگزار برای تحقق افزایش بهره وری در تولید و پرورش ماهی، از آبزی پروران حمایت همه جانبه می کند. 
'مرتضی افراسیابی' در حاشیه پنجمین نشست کمیته تخصصی ماهیان سردآبی کشور در همدان با اشاره به بهره وری پایین در شیلات افزود: تسهیلات مناسب دولتی برای تکمیل، تجهیز و ترمیم استخرهای آبزی پروری در کشور داده می شود.

وی با اعلام اینکه طرح های دارای توجیه اقتصادی در حوزه پرورش ماهی می توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند بیان کرد: آبزی پروران از این فرصت ایجاد شده با معرفی طرح های مناسب بهره برداری بهینه کنند.

این مقام شیلات اظهار داشت: اکنون با بهره گیری از مکانیزاسیون و تجهیزات روز از حجم اب کمتری برای تولید ماهی نسبت به گذشته استفاده می شود بنابراین برای اقتصادی تر شدن تولید و همچنین افزایش بهره وری بهره گیری از اداوات روز آبزی پروری از اهمیت زیادی برخوردار است.

افراسیابی از برگزاری کمیته های تخصصی مکانیزاسیون با بهره گیری از کارشناسان خبره و صاحبنظر در همه استان های کشور خبر داد و افزود: در کنار این کمیته ها،کارگاه های آموزشی نیز برای بهره برداران این بخش برگزار می شود.

وی همچنین گفت: نامگذاری این سال به عنوان جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب برای فعالان در حوزه جهاد کشاورزی کشور مسوولیت زا تر از سایر بخش ها است بنابراین باید با مدیریت و اتخاذ راهکارهای مناسب به تولید اقتصادی تر دست یافت.

افراسیابی در ادامه از تولید 242 هزار تن ماهی در سال 89 در کشور خبر داد و افزود: تعهد تعیین شده در برنامه چهارم توسعه با وجود محدودیت های ناشی از خشکسالی با اتخاذ تمهیدات مناسب محقق شده است.

وی اضافه کرد: 90هزار تن از تولید آبزیان کشور مربوط به ماهیان سردآبی است که به ازای هر پنج تن تولید ماهی برای یک نفر اشتغال دایم ایجاد شده است.

افراسیابی اظهار داشت: پرورش ماهی در مقایسه با سایر بخش ها اقتصادی تر است بنابراین اگر بتوان آبزی پروری را خوب مدیریت کرده و از منابع محدود کشور بهره برداری بهینه کرد می توان میزان بهره وری را تا میزان قابل توجهی افزایش داد.

وی از عملکرد متفاوت مزارع پرورش ماهی در کشور خبر داد و افزود: از پنج کیلوگرم تا 80 کیلوگرم در واحد سطح در مزارع پرورش ماهی کشور تولید می شود و میانگین تولید ماهی در استخرهای بتنی 32 کیلوگرم و در استخرهای خاکی 50 کیلوگرم است.

این مقام شیلات یکی دیگر از راهکارهای افزایش بهره وری را پرورش ماهی در چاه ها و استخرهای کشاورزی عنوان کرد و افزود:هم اکنون 800 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور فعال است که اگر بتوان در 10 درصد آنها ماهی پرورش داد به طور متوسط 400 هزار تن به تولید افزوده می شود.

وی از امضای تفاهم نامه با معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: بر این اساس صاحبان استخرهای ذخیره کشاورزی استخرهای خود را براساس کاربری آبزی پروری تغییر دهند.

افراسیابی ادامه داد: آبی که از این استخرهای پرورش ماهی برای استفاده کشاورزی استخراج می شود موجب غنی شدن آب شده و محصول تولیدی کشاورزی را تا 20 درصد افزایش می دهد.

وی رشد اقتصادی کشاورزان را از دیگر مزیت های پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی خبر داد و گفت: باتوجه به مزیت های متعدد این بخش انتظار می رود این روند شتاب بیشتری داشته باشد.

افراسیابی در ادامه یکی دیگر از راهکارهای حمایت از آبزی پروران را افزایش سرانه مصرف به ویژه در روستاها عنوان کرد و افزود: متوسط سرانه مصرف ماهی در جهان 18 کیلوگرم است و این میزان در کشور هشت کیلوگرم و در استان همدان 7/4 کیلوگرم است.

گفتنی است سالانه حدود 242 هزار تن ماهیان سردآبی و گرم آبی در کشور تولید می شود.
 

 

نظر شما
ادامه