کد خبر: ۷۱۰۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: حذف دامهای مبتلاء به بیماری بروسلوز ،آموزش و آگاه سازی دامداران و عشایر به همراه واکسیناسیون دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت از اقدامات دامپزشکی جهت کاهش بیماری تب مالت در انسان می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه، «دکتر سیدحمید عبدی» رئیس شبکه شهرستان گفت: آگاه سازی دامداران و شهروندان مصرف کننده فراوده های خام دامی و لبنی و همچنین واکسیناسیون دام علیه بیماری تب مالت از راهکارهای اصلی کاهش موارد انسانی تب مالت می باشد.

وی گفت: پیگیری کانونهای انسانی مبتلا به تب مالت و شناسایی دام های مبتلا و حذف آنها از چرخه تولید طبق مقررات سازمان دامپزشکی به طور جدی توسط این شبکه انجام می شود.

در همین راستا 5 راس دام سبک مبتلا به بیماری بروسلوز شناسایی و معدوم گردید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه ادامه داد: از ابتدای سال 1401 بیش از 15 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه گردیده است و برنامه های آموزشی متعددی در مراکز دهستانها به جهت آشنایی دامداران و روستاییان با بیماری تب مالت به صورت مشارکتی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی انجام گردیده است. 

وی گفت: از راههای انتقال بیماری بروسلوز به انسان مصرف شیر و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و تماس با ترشحات خونی دام مبتلا می باشد .

عبدی ادامه داد: شاغلین حرفه های مرتبط با پرورش دام به واسطه تماس مستقیم با ترشحات آلوده دام بیمار در معرض خطر ابتلاء می باشند لذا می بایست احتیاط های حرفه ای را رعایت نمایند.

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه گفت از راهکارهای جلوگیری بیماری آموزش جوامع روستایی و شهری، واکسیناسیون دام های حساس به ویژه بره و گوساله های ماده در سن مناسب، رعایت اصول قرنطینه ای و بهداشتی، عدم کشتار دام در خارج محیط کشتارگاه و گذراندن دوره پیش سرد لاشه های استحصالی و همچنین عدم مصرف شیر و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه توسط شهروندان می باشد.

وی همچنین اشاره کرد دامپزشکی بعنوان وظایف حاکمیتی سالم سازی محصولات لبنی و دامی را در مبداء تولید با واکسیناسیون دام و خونگیری و آزمایش تب مالت دام صنعتی سنگین و کشتار موارد مبتلاء را سرلوحه کاری خود قرار داده است.       


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
0
0
دستور العمل بروسلوز مگه تست و کشتار نبود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
0
1
معدوم شد ؟؟؟ طبق کدوم دستورالعمل ،؟؟شما باید خسارت دامدار رو بدید ؟؟بعد با روشی که شما سر بریدید. محیطم الوده کردی ،دستور العمل رو مطالعه کن ،
نظر شما
ادامه