کد خبر: ۶۷۵۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

حکیم مهر: طی روزهای اخیر موضوع واردات مرغ های منجمد دارای آلودگی های سالمونلایی بر سر زبان ها افتاده است، در نتیجه درصدد بررسی صحت و سقم این موضوع برآمدیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تیتریک، سال ۹۹، سال خوبی برای مرغداران کشور نبود، قیمت نهاده های دامی و چالش های بازار توزیع، همه و همه گریبانگیر تولیدکنندگان شد.

ماجرای مشکلات ارزی به اندازه ای پیش رفت که عرضه نهاده های دامی در بازار با کندی انجام شد و در نهایت کمبود و گرانی نهاده ها مرغداران کشور را اسیر کرد.

البته نشت بخش قابل توجه نهاده‌ های دامی واردتی با ارز ترجیحی(۴۲۰۰ تومانی) به بازار آزد هم معضل بزرگ دیگری بود که سرمایه مرغداران را به باد داد.

سطح مشکلات به اندازه ای افزایش پیدا کرد که صدای نائب رئیس کانون انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور هم از وضع موجود درآمد و انتقاداتی را با ایلنا مطرح کرد.

 «حبیب اسدالله نژاد» گفت: کشور ما رتبه ۷ جهانی تولید مرغ را به خود اختصاص داده و در صورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های ایجاد شده، توان صادرات ۱ میلیون تن مرغ داریم.

وی ادامه داد؛ جای تاسف دارد کشوری با این ظرفیت تولید به دلیل ضعف در مدیریت به جای برسد که تصمیم به واردات مرغ بی‌کیفیت کشوری مانند ترکیه بگیرد.

اینجا بود که ماجرای کیفیت مرغ و تخم مرغ های وارداتی از ترکیه بر سر زبان ها افتاد و ۱۸ آبان ۱۴۰۰ جلوی خروج و جا به جایی سه کانتینر تخم مرغ ترکیه ای در تهران گرفته شد.

 ۲۳  آبان ۱۴۰۰ رئیس سازمان دامپزشکی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: تمامی تقریبا چهار هزار تن تخم مرغ مصرف خانوار وارداتی با نظارت سازمان دامپزشکی وارد کشور شده است.

به گفته «دکتر علی صفر ماکنعلی» از ۲۰۰ کانتینر تخم مرغ وارداتی از کشور ترکیه تنها در ۸ کانتینر عدم انطباق دستورالعمل های بهداشتی وجود داشت و ۵ کانتینر آن عودت داده شد.

بر اساس اعلام این مسئول عدم انطباق بهداشتی به معنای آلودگی و یا بیماری نیست و به تاریخ مصرف، نحوه نگهداری، مشکلات ارگانولپتیکی حاصل از عدم رعایت پروتکل حمل و نقل مربوط باشد.

ماجرا به اینجا ختم نشد و این بار موضوع واردات مرغ های منجمد دارای آلودگی های سالمونلایی بر سر زبان ها افتاد که خبرنگار شبکه خبری تیتریک، این موضوع را پیگیری کرد.

 «علیرضا عباسی» نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: در کشور به واسطه جوجه ریزی پائین، با کمبود مرغ مواجه بودیم.

وی ادامه داد: البته کمبود مرغ دلیلی بر این مسئله نمی شد که اگر مرغ از کشوری وارد ایران می شود آلوده باشد در نتیجه دامپزشکی بررسی های لازم را انجام داده است.

عباسی اظهار داشت: دامپزشکی با آمار و اسناد و تست هایی که انجام داده، اعلام کرده است مشکلی در زمینه مرغ های وارداتی از ترکیه وجود ندارد و مورد تائید است.

پیش از این اسدالله نژاد نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره واردات مرغ بی‌کیفیت و با تاریخ انقضای کم از ترکیه انتقاد کرده بود.

همچنین محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از واردات مرغ منجمد خبر داد و گفت: برای تنظیم بازار شب عید قرار است مرغ و تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه وارد شود .
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
1
3
با سلام
نظارت در مبدا برای اینجور مواقع کاربرد داره . محصول سالم و با کیفیت باید در محل تولید بررسی بشه سپس با کنترل شرایط حمل و نقل به دست مصرف کننده برسه
نظر شما
ادامه