کد خبر: ۶۶۴۷۵

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال از کشف یک قلاده لاشه سیاه گوش در این شهرستان خبر داد و گفت: این لاشه این در حاشیه راه ارتباطی دهستان لمبر از توابع بخش مرکزی خلخال و خارج از منطقه حفاظت شده کشف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امین شکوری» روز جمعه افزود: با توجه به اینکه این‌گونه نادر اکثر فعالیت خود را جهت تامین شکار صبح زود و شب هنگام انجام می‌دهد احتمالا در هنگام عبور از جاده در مسیر جاده دهستان لمبر (در بخش مرکزی) با خودروهای عبوری برخورد و تلف شده است.

وی با بیان اینکه جثه سیاه گوش از گربه وحشی بزرگتر بوده و گاهی با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود، اظهارکرد: این حیوان دارای دم کوتاه حدود ۱۵ الی ۲۰سانتی متر،دست و پای بلند و کشیده و دارای موهای سیاه رنگ بلند در انتهای گوش‌ها و در تمام بدن خال‌های بزرگ و کوچک توپر قهوه‌ای می‌باشد.

وی اضافه کرد: پراکنش این حیوان مناطق آذربایجان بوده و در منطقه‌ای بین خلخال و شهرستان کوثر مشاهده و گزارش شده است.

او گفت: بیشتر تغذیه این حیوان از پستانداران کوچک مثل موش تا بزرگ جثه مثل گراز، روباه، خرگوش بوده و در مناطق جنگلی به گوزن نیز حمله می‌کند، حمله این حیوان به احشام نیز در مناطق مختلف خلخال گزارش شده است.

شکوی افزود: مشاهده انواع گربه‌سانان از جمله پلنگ و سیاه گوش در مناطق حفاظت شده و آزاد خلخال حاکی از امن بودن منطقه برای ادامه زیست این گونه حویانات وحشی نادر و در معرض انقراض است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال از اهالی و دوستداران محیط زیست خواست تا  هرگونه تعارضات زیست محیطی از جمله شکار غیر مجاز، تخریب و تصرف، آتش‌سوزی و تجاوز به عرصه‌های طبیعی وزیستگاه‌های حیات وحش را به شماره ۱۵۴۰روابط عمومی اداره کل محیط زیست اطلاع دهند.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل بخاطر شرایط توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن دارای گونه‌های جانوری ارزشمند همچون پلنگ، سیاه گوش، کفتار، خرس، گرگ، گراز، روباه و سایر حیوانات وحشی است.

 

نظر شما
ادامه