کد خبر: ۶۳۹۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه اظهار کرد: دامداران باید ابتدا کودهای دامی خود را با اصول بهداشتی فرآوری و سپس از آن در مزارع استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «هادی کاووسی» امروز سه شنبه ۷ اردیبهشت به رسانه‌های گروهی گفت: کود دامی به دلیل منشاء حیوانی می‌تواند حاوی انواع عوامل بیماری زا باشد به همین دلیل و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دامی و مشترک فراوری کود دامی در دامداری‌ها برای مصرف آن در زمین‌های زراعی مستلزم رعایت مراحل بهداشتی است.

وی در خصوص مراحل بهداشتی بیان کرد: کود دامی باید قبل از حمل و جابجایی و به منظور مصرف، حداقل به مدت یک ماه در محل مناسب جمع آوری و ذخیره شود این محل مناسب می‌تواند چاله‌ای نظیر چاله‌های سیلو کردن در دامداری، با جایگاه نگهداری دام فاصله‌ای مناسب داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه با بیان اینکه این محل همچنین باید به دور از آب‌های جاری و زیرزمینی باشد، افزود: ضدعفونی کردن سطح کود با فرمالین تجاری پنج تا ۱۰ درصد پس از دپو کردن یکی دیگر از اقدامات لازم به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌ها است.

کاووسی یادآور شد: پس از گذشت چند هفته و بر اثر بالا رفتن حرارت کود به دلیل عملیات تخمیر، بسیاری از عوامل بیماری زای میکروبی، قارچی و انگلی از بین رفته و کود آماده جابه جایی می‌شود و تا زمان مصرف ‌باید روی کود را با نایلون، خاک و یا هر گونه پوششی که مانع از پراکندگی آن در محل بر اثر باد و سایر عوامل شود، پوشاند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
دوست گرانی احتمالا باغداری نمیدونی کود اگه یکسال ازش نگذشته باسه بدی درخت، بدرد که نمیخوره هیچ درخت هم میسوزونه
نظر شما
ادامه