کد خبر: ۵۵۲۹۰

با گذشت بیش از یک هفته از مرگ و میر گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله، جمع‌آوری لاشه پرندگان در این منطقه همچنان ادامه داشته و زمان دقیقی برای توقف اثرات آن وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، ادامه روند تلفات پرندگان مهاجر زمستان‌گذران همچنان ادامه دارد.

آمارهای ضد و نقیضی از آمار تلفات این پرندگان در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود که از ۸ هزار تا ۲۰ هزار لاشه پرنده متغیر است.

در ۸ روزی که از مرگ و میر پرندگان در میانکاله می‌گذرد گمانه‌زنی‌های مختلفی از علل و عوامل آن سخن به‌میان می‌آمد.

یکی از این گمانه‌زنی‌ها ایجاد مسمومیت عمدی است که مسبوق به سابقه نیز است. این اتفاق به دهه ۷۰ باز می‌گردد. در اواخر دهه ۷۰ میزان قابل‌توجهی از لاشه‌های پرندگان زمستان‌گذران در تالاب میانکاله تلف شده بودند که به‌دلیل اختلاف جامعه محلی با سازمان محیط زیست بر سر شکار و ماهیگیری در منطقه چند نفر از اهالی روستا، شبانه چند ۱۰ لیتر سم را وارد تالاب میانکاله کرده و منجر به مرگ تعداد زیادی از پرندگان شدند که البته این موضوع ناشی از فقدان توجه  مشارکت‌های محلی در حفظ محیط زیست بود.

بوتولیسم عامل اصلی مرگ و میر پرندگان در میانکاله

مسمومیت با فاضلاب، آنفولانزای حاد، نیوکاسل و... از دیگر پیش‌‌فرض‌هایی بود که پیش از اعلام رسمی علت مرگ و میر پرندگان در میانکاله مطرح شده بود.

سازمان دامپزشکی کشور هفته گذشته بیماری میکروبی بوتولیسم را علت اصلی این مرگ و میر عنوان کرد. بوتولیسم بیماری فلج کننده و نادری است که به‌وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود.

کلستریدیوم بوتولیسم یک باکتری بی‌هوازی است که در گیاهان فاسد و مواد حیوانی تکثیر می‌شود و اغلب در دریاچه‌ها و در دوره‌های کمبود اکسیژن و کیفیت پایین آب رخ می‌دهد.

کارشناسان کاهش میزان ورودی آب به تالاب نسبت به ماه‌های سرد سال و همچنین گرم شدن هوا را از عوامل مهم دخیل بروز این بیماری عنوان کردند که باعث راکد ماندن آب و بروز این بیماری شده است.

بوتولیسم بر ماهیان تأثیری ندارد

این بیماری انواع مختلف دارد که آن نوعی که در میانکاله رخ داده تنها پرندگان را دچار مسمومیت کرده و تأثیری در ماهیان نداشته و احتمال انتقال آن به انسان وجود ندارد.

«حر منصوری عبدالمالکی» مسئول تشکل زیست محیطی دیده‌بان در شرق مازندران در ارتباط با وضعیت کنونی تالاب می‌گوید، تلفات پرنده‌ها در کانون اصلی مرگ بین ساحل قلعه پایان و گرد مرز تا سواحل هشت تیکه گلوگاه همچنان ادامه دارد ولی به‌خاطر انباشتگی روزهای اول جمع‌آوری شده آمار تلفات عدد کوچک‌تری است.

عامل مرگ دسته‌جمعی این پرندگان هر چه که باشد تأثیرات آن در آینده بر زنجیره اکوسیستم منطقه خود را نشان خواهد داد.

محدوده مورد پایش در میانکاله ۴۸ هزار هکتار است

«حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با این موضوع به خبرنگار محیط زیست خبرگزاری آنا گفت: در حال حاضر اولویت، جمع‌آوری لاشه پرندگان از منطقه است و تنها پس از اتمام این فرآیند انجام بررسی تأثیرات منفی مرگ پرندگان بر اکوسیستم میانکاله به‌عنوان بهشت پرندگان قابل ارزیابی خواهد بود.

وی با بیان این‌که متأسفانه جمع‌آوری لاشه‌ها همچنان ادامه دارد و زمان مشخصی برای برای پیش‌بینی از بین رفتن اثرات بوتولیسم وجود ندارد، افزود: منطقه مورد پایش برای جمع‌آوری لاشه پرندگان حدود ۴۸ هزار هکتار است که روزانه حدود ۲۰ هزار هکتار آن مورد پایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با مناطق درگیر بوتولیسم در تالاب نیز عنوان کرد: بیشتر محدوده جنوبی تالاب از گلوگاه تا بهشهر که باتلاقی است درگیر مرگ و میر پرندگان است.

تنوع لاشه پرندگان جمع‌آوری شده بسیار زیاد است

ابراهیمی کارنامی در ارتباط با گمانه‌زنی‌های مختلف در خصوص این آسیب زیست‌محیطی اذعان کرد: ما در ارتباط با علت این موضوع تابع نظرات سازمان دامپزشکی هستیم و این آمادگی را داریم تا در صورت پیشنهاد این سازمان هر اقدامی را در راستای کنترل این بیماری را انجام دهیم.

وی با اشاره به این مطلب که تنوع گونه‌‌ای مرگ و میر پرندگان بسیار زیاد است، افزود: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد جمعیت لاشه‌های جمع‌آوری شده مربوط به چنگر و پس از آن فلامینگو است. البته به‌صورت پراکنده کشیم‌، مرغابی‌سانان و حتی پرندگان گوشتخوار هم در میان لاشه‌ها یافت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اذعان کرد: با وجودی‌که تلف شدن پرندگان در این سطح اتفاقی بسیار ناخوشایندی است ولی با توجه به گستردگی مناطق و لزوم جمع‌آوری لاشه‌ها از آب‌های راکد همکاری و تعامل قوی میان دستگاه‌ها برای رفع و حذف سریع پرنده‌های مرده در جریان است. شیلات، سپاه، نیروی انتظامی و... اعلام آمادگی کردند تا با ورود تجهیزات و امکانات خود نسبت به رفع سریع این آلودگی اقدام کنند.

 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه