کد خبر: ۵۵۲۳۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: علت تلفات ۱۰ هزار پرنده شکاری در میانکاله بیماری بوتولیسم بوده و روزهای ‌آخر تلفات پرندگان در میانکاله را طی می‌کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، تلفات بیش از 10 هزار پرنده در میانکاله بعد از اینکه استاندار مازندران به میانکاله رساند و فشار رسانه‌ای برای علت تلفات این تعداد پرنده باعث شده است که «دکتر علیرضا رفیعی پور» برای بررسی وضعیت تلفات و اعلام نظر در این ارتباط خودش را به کانون تلفات پرندگان برساند.

رفعیی پور بعد از بازدید از محل تلفات پرندگان در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره اتفاقات این روزهای تلفات پرندگان صحبت به میان آورد.

وی با اعلام اینکه از روز روز پنجشنبه سازمان دامپزشکی در جریان وضعیت تلفات پرندگان قرار گرفتند، گفت: نمونه برداری از پرندگان انجام شده مهمترین دغدغه ما بیماری مشترک بین انسان دام بود که این موضوع پس از بررسی‌های جدی کاملا منتفی بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور: منفی بودن بیماری مشترک انسان و دام از روز جمعه به صورت جدی اطلاع رسانی شده است و نمونه‌ها پس از بررسی در استان در آزمایشگاه‌های استان تهران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

رفیعی‌پور خاطر نشان کرد: بررسی نمونه وجود آلاینده‌ها با مسمومیت عمدی و طبیعی را رد کردند.

وی عنوان کرد: مسمومیت طبیعی در محیط باتلاقی و آب‌های راکد که مستعد کننده رشد میکروب‌ها و باعث ایجاد بیماری معروف بوتولیسم می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تاکنون از این مورد مرگ و میر در 20 تالاب دنیا گزارش شده است، افزود: این موضوع داری سابقه است.

وی با اعلام اینکه در آزمایشاتی که انجام دادیم علایم بیماری بتولیسم را نشان می دهد، افزود: بحث آلاینده‌ها و مسمومیت عمدی در شیوع این بیماری جایگاهی ندارد.

رفیعی‌پور گفت:این بیماری دوره زمانی دارد و از روز اول تا هفتم حدود یک الی دو درصد پرندگان موجود منطقه را از بین می‌برد.

 وی با اشاره به اینکه اکنون میزان تلافات پرندگان  در سراشیبی قراردارد، اظهار داشت: روزهای آخر تلفات را سپری می کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: در دو روز آینده پایان بحران ناشناخته به وجود آمده در میانکاله را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: همه شرایط محیطی و تلفاتی که وجود داشته نشان دهنده این بیماری بوتولیسم است و مشابه این تاکنون در 20 نقطه با تلفات 100 هزار الی یک میلیون قطعه اتفاق افتاد و برآورد خسارت در این منطقه براساس آمار باید تا سقف 10 هزارقطعه باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد علت فعال شدن سم بتولیسم گفت: در مناطق باتلاقی باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در شرایط هوازی که ریشه پوسیده گیاهان است رشد کرده و سم بتولیسم تولید می کند که باعث تلفات پرندگان می شود.

رفیعی پور با بیان اینکه مسیر علمی و تخصصی یک بیماری مشترک بین انسان و طیور و یا دام باید توسط دامپزشکی تایید شود، افزود: گمانه زنی در مورد بیماری بتولیسم زیاد است و پیش بینی ثابت شده ما همان سم توکسین طبیعی به اسم بتولیسم است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دامپزشکی منافع شرکت های بهره بردار را با تاخیر در اعلام علت بیماری پرندگان لحاظ می کند، گفت: زمانی که مرجع ذیصلاح و بین المللی به نام دامپزشکی وجود دارد ورود به هر بحران و خروج و اعلام خاتمه با سازمان دامپزشکی است.

رفیعی پور با بیان اینکه حوزه مسئولیت دامپزشکی بهداشتی، سلامت و امنیت و بهداشت عمومی جامعه است، اظهار کرد: گمانه زنی های زیادی است و این موارد علمی و کارشناسی باید دقیق بررسی شود و دامپزشکی محکم و سریع و به موقع مباحث را شفاف اعلام می نماید.

وی در مورد ممنوعیت شکار افزود: ممنوعیت شکار را محیط زیست اعلام کرد و خرید و فروش با اعلام بحث بهداشت عمومی مطرح است و در هر بحرانی شرایط قرنطینه خاصی وجود دارد. 

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پایان گفت: در آزمایشات انجام شده بحث آلاینده از عوامل ایجاد بیماری رد شد.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
6
همه چی آرومه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
5
این همه تناقض در اطلاع رسانی واقعا نوبره . به خصوص این جمله رئیس واقعا شاهکاره : "در دو روز آینده پایان بحران ناشناخته به وجود آمده در میانکاله را اعلام می‌کنیم."
اگر ناشناخته است بوتولیسم این وسط چی میگه؟ دو روز آینده قراره چه اتفاقی بیفته؟
.......
دعاگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
5
عکس واقعا عمق فاجعه رو نشون میده . رئیس که ماسک روی دهنش رو پوشانده و داره با گوشی همراه صحبت میکنه . همکار عزیز دیگه هم بدون ماسک داره تلفات رو بررسی میکنه . رئیس جان شما متعلق به خودتان نیستید ، چشم امید یک ملت به امثال شماست . یک مقدار اصولی تر و با احتیاط بیشتر با این مواردی که خودتان هم نمیدانید عاملش چیست برخورد کنید . سلامت و موفق باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
3
شاید دیگر پرنده ای نمانده که باعث نگرانی باشد و همان چند پرنده باقی مانده هم تا دو روز دیگر می میرند و دیگر صورت مسئله ای باقی نمی ماند .
........................
نظر شما
ادامه