کد خبر: ۵۴۲۶۵

سرپرست شبکه دامپزشکی بانه با اشاره به شناسایی ۱۰۹ مرکز عرضه مرغ زنده گفت: تاکنون برای ۱۱ مرکز عرضه پرونده قضایی تشکیل شده و با دیگر مراکز عرضه و توزیع مرغ زنده که شناسایی شده‌اند نیز برخورد قانونی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی سور» بامداد چهارشنبه در جریان بازدید فرماندار و برخی مسوولان محلی از کشتارگاه مرغ شاهین پر اظهار داشت: هیچگونه نظارتی بهداشتی بر مراکز عرضه مرغ زنده نمی‌شود و مشخص نیست در کجا و چگونه طیور کشتار می‌شوند و تاریخ تولید و مصرف آنها نیز معلوم نیست بنابراین سلامت مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازند.

وی با بیان اینکه در کشتارگاه، کشتار طیور تحت نظارت شبکه دامپزشکی و به صورت کاملا بهداشتی انجام می‌شود، افزود: با توجه به اینکه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از خطرات جدی است ضرورت دارد مردم از مصرف گوشت مرغ خریداری شده از مراکز غیر مجاز خودداری کنند چرا که احتمال انتشار این بیماری از طریق این مراکز وجود دارد.

سور تاکید کرد: مراکز عرضه مرغ زنده با توجه به اینکه ضایعات شان به صورت بهداشتی دفع و معدوم سازی نمی‌شود به محیط زیست نیز آسیب وارد کرده و احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را نیز افزایش می‌دهند.

رییس مرکز بهداشت بانه نیز گفت: نظارت بر این واحد کشتار مرغ روز به طور مرتب انجام می‌شود و از زمان جوجه ریزی بر فرآیند تولید مرغ نظارت داریم تا گوشت مرغ سالم و بهداشتی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

«کمال مرادی» افزود: ناظرین بهداشتی هر ۲ هفته یک بار به صورت سرزده از این کشتارگاه بازدید می‌کنند و در صورتی که مشکلی در مراحل تولید و بسته بندی وجود داشته باشد اخطار لازم برای رفع آن در سریعترین زمان ممکن داده می‌شود.

رییس تعزیرات حکومتی نیز گفت: در فرایند تولید،  زمانی که ناظر حضور ندارد مشکل ایجاد می‌شود در صورتی که دامپزشک به صورت مستمر حضور داشته باشد هیچگونه مشکلی در این روند ایجاد نخواهد شد.

«کامبیز حسنی راد» با بیان اینکه وقایع روزانه کشتارگاه باید ثبت شود، افزود: باید سیستم مدیریت برای رصد مرغ‌هایی که به کشتارگاه وارد می‌شود نظارت و مطمئن باشیم مبنای کار کشتارگاه درست است ضمن اینکه در جلسه معدوم سازی ضایعات نیز باید حضور داشته و میزان ضایعات مشخص باشد.

وی اظهار داشت: نظارت بر کشتارگاه به صورت گشت های مشترک انجام می‌شود و همکاران دامپزشکی هر هفته ۳ شب بر فعالیت کشتارگاه نظارت دارند و هر گزارش تخلفی از سوی هر نهاد نظارتی به ما ارجاع شود به دقت و با سرعت رسیدگی می‌شود و اهمال و تعارفی با کسی نداریم.

حسنی راد یادآور شد: در بحث عرضه مرغ های زنده به دلیل اینکه فراگیر است و عرضه کنندگان زیاد هستند بدون هماهنگی دادستانی و فرمانداری نمی‌توان اقدام کرد و در این راستا مکاتباتی مراکز ذیربط انجام شده البته هدف ما مقابله با عرضه کنندگان نیست بلکه می‌خواهیم افراد را وادار به عرضه مرغ کشتار روز کرده و بساط عرضه مرغ زنده را جمع کنیم.

رئیس تعزیرات حکومتی بانه اظهار داشت: کشتارگاه بانه برای تشویق عرضه کنندگان مرغ زنده قرار است امکاناتی در اختیار این افراد قرار دهد و در فروش مرغ به این افراد تخفیف هایی در نظر بگیرد.

در کشتارگاه صنعتی مرع شاهین پر غرب با ۱۳ سال فعالیت روزانه به طور متوسط ۲۰ تُن مرغ کشتار می‌شود که ۹۵ درصد به شهرهای اطراف صادر و پنج درصد آن در شهرستان توزیع می‌شود.

۵۵ کارگر، یک مسئول فنی، یک دستیار مسئول فنی و یک ناظر ذبح شرعی در این کشتارگاه مشغول کار هستند و کارشناسان بهداشتی بر تمام مراحل آماده سازی تا بسته بندی طیور نظارت دارند.

در شهرستان بانه ۸۲ مرغداری فعال وجود دارد که سالانه ۹ هزار تُن مرغ تولید می‌کنند، بانه به لحاظ تولید مرغ به خودکفایی رسیده و بخشی از تولید آن به شهرستان‌های اطراف صادر می‌شود.

سرپرست فرمانداری، امام جمعه موقت، مسوول شبکه بهداشت، دامپزشکی،  جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی بانه به صورت سر زده از بخش‌های مختلف کشتارگاه صنعتی شاهین پر غرب بازدید کردند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه