کد خبر: ۴۷۸۱

حکیم مهر -  پریون‏هایی که از راه هوا منتقل می‎شوند می‎‌توانند سبب بیماری جنون گاوی گردند. این نتیجه مطالعه محققان دانشگاه زوریخ است.

پریون عامل جنون گاوی یا انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوان (BSE) در دهه گذشته صدها هزار گاو را قربانی کرد و شناخت راه انتقال آن و پیشگیری از شیوع این عامل مهلک به همین سبب بسیار مهم است.

انتقال جنون گاوی به انسان بطور مثال از طریق فرآورده غذایی دام مبتلا به BSE سبب ظهور بیماریهایی نظیر CJD که سلولهای مغزی را به انحطاط کشانده و بسیار کشنده هستند می‎گردد. لذا انسان هم همیشه در پی پیشگیری از انتقال پریون‎ها به بدن خود بوده است.

تابحال دانشمندان کشف کرده بودند که پریون‎ها قادرند از طریق ابزار جراحی آلوده و بصورت بسیار نادر از راه انتقال خون به انسان منتقل شوند. بلع و مصرف غذای آلوده به BSE هم تاکنون جان صدها انسان را گرفته است. با این حال، پریون‎ها را تا امروز بعنوان عواملی که از راه هوا هم منتقل شوند نمی‎شناختیم.

پروفسور آدریانو آگوزی و تیم وی در دانشگاه زوریخ این نظریه را که پریون‎های منتقله از راه هوا بی‎ضرر هستند به چالش کشیده‎اند.

در این راستا مطالعه‏ای توسط این تیم انجام شده که طی آن ، موش‎هایی با این پریون‎ها در محیط‎های بسته مواجهه داده شدند. بطور غیرمنتظره و برخلاف نظریه مشهور ، استنشاق آئروسل‎های حاوی پریون در موش‎ها باعث ایجاد بیماری گردید. نکته قابل تأمل آنکه تنها در عرض یک دقیقه ، این مواجهه به آلوده شدن 100 درصد موش‎ها منجر و با افزایش مدت زمان مواجهه ، کاهش زمان انکوباسیون مشاهده و علائم بالینی عفونت در موش‎ها سریعتر ظاهر گردید.

محققان بر اساس نتایج این مطالعه پیشنهاد کرده‎اند که انسان بخصوص در محیط‎های بسته که با حیوانات و لاشه آنها سروکار دارد مراقبت‎های بیشتری از خود بعمل آورد.

 

 

نظر شما
ادامه