کد خبر: ۴۷۷۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر


شبکه دامپزشکی خواف پیرو خبر «تعداد زیادی از دام های روستای شهرک بالا خواف تلف شدند» جوابیه صادر نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خواف نیوز، پیرو خبر «تعداد زیادی از دام های روستای شهرک بالا خواف تلف شدند»، مورخ ۵ اسفند ۹۷ توسط پایگاه خبری خواف نیوز، روابط عمومی  شبکه دامپزشکی خواف جوابیه ای در مورد این خبر ارسال نموده اند که متن جوابیه عینا منتشر می شود:

بسمه تعالی

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری خواف نیوز

موضوع: جوابیه

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

احتراماً وفق قانون مطبوعات جوابیه این شبکه را در خصوص خبر چاپ شده مورخ ۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به شرح ذیل چاپ نمایید.

در خبر مذکور اعلام شده نیمی از دام­های دامداران روستای شهرک شهرستان خواف به دلیل بیماری ناشناخته تلف شده­اند و دامپزشکی اقدام موثری در جهت شناخت این بیماری و درمان انجام نداده است که موارد انتسابی در خبر مبنی بر میزان تلفات، ناشناخته بودن بیماری و عدم اقدام موثر توسط دامپزشکی شهرستان ناصحیح می­باشد.

طی مراجعه دامداران در بهمن ماه سال جاری با معاینه دام و انجام کالبدگشایی بر روی تلفات ارجاعی به شبکه بیماری آنتروتوکسمی تشخیص داده­شد که در جهت درمان دارو تجویز گردیده و به دامداران مشاوره داده شد که حتماً واکسن آنتروتوکسمی (به صورت محلی سرخ روده) تزریق شده و تکرار آن را ۱۴ روز بعد حتماً انجام دهند.

با بررسی ها و نمونه برداری های که توسط کارشناسان استان صورت پذیرفت بیماری مورد نظر در برخی موارد  PPR، آنتروتوکسمی و در غالب موارد اسهالی انگل کوکسیدیوز تشخیص آزمایشگاهی داده شد. واکسیناسیون  PPR در بهمن ماه سال جاری انجام شده و واکسن آنتروتوکسمی از استان تهیه و توسط اکیپ­های بخش دولتی در روستا تزریق گردید.

بیماری کوکسیدیوز یک بیماری انگلی روده­ها می­باشد که نگهداری دام­ها به صورت غیر بهداشتی، تجمع بالا دام در آغل، عدم تهویه مناسب و رطوبت بالای بستر و محیط موجب تشدید بیماری می­شود. بیماری تنها در روستای شهرک اتفاق افتاده و در دیگر روستاها مواردی مشاهده نگردیده است.

از دامداران عزیز درخواست می­گردد از جابجایی دام بدون مجوز حمل قرنطینه خودداری نموده و شرایط بهداشتی محیط در دامداری­ها رعایت نموده همچنین در صورت بروز بیماری از طریق دکتر دامپزشک درمان دام را پیگری نموده و از انجام خود درمانی پرهیز نمایند.

 دکتر محمد باصری ازغندی

 روابط عمومی شبکه دامپزشکی خواف

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
واکسن انتروتوکسمی کم شده
نظر شما
ادامه