کد خبر: ۴۱۳۴۸
 

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: کانون بیماری دامی واگیردار در روستای همزلان بانه با انجام واکسیناسیون دام ها و ضدعفونی محیط روستا مهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجتبی ورمقانی» اظهار کرد: از مدتی قبل گزارش های مبنی بر وجود بیماری دامی در بین دام های سبک این روستا دریافت شده بود و برای پیگیری موضوع، 2 گروه تخصصی دامپزشکی به محل اعزام شدند.

وی افزود: علایم بالینی دام های بیمار، نشان از شیوع بیماری تب برفکی داشت لذا برای مقابله با گسترش بیماری تمام محل های نگهداری و مسیرهای عبور دام ها در این روستا ضد عفونی شد.

ورمقانی تاکید کرد: جمعیت دامی روستای همزلان یک هزار راس دام سبک و 200 راس دام سنگین است که در این طرح تمام دام های سالم این روستا که قبلا علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی نشده بودند، واکسینه شدند.

وی با نادرست بودن شایعات مربوط به تلفات سنگین دام در این روستا بخاطر شیوع این بیماری دامی، یادآور شد: بیماری تب برفکی دارای چند مرحله است و ضمن واگیردار بودن، تلفات جزیی در گله دارد و در گزارش های دام پزشکی تنها سه راس دام در این روستا بخاطر این بیماری تلف شده است.

ورمقانی در خصوص دلیل شیوع بیماری تب برفکی در این روستا گفت: برخی اهالی این روستا همکاری خوبی با گروه های دامپزشکی هنگام واکسیناسیون تب برفکی در اسفند 96 نداشتند و یکی از اهالی این روستا دام ناقل بیماری از میادین دام شهرستان های اطراف به صورت غیرمجاز و بدون اخذ گواهی بهداشتی وارد روستا کرده بود.

ورمقانی با بیان اینکه علایم بالینی وجود بیماری تب برفکی را در بین دام های این روستا تایید می کند، افزود: برای اطمینان بیشتر، از دام های تلف شده در این روستا نمونه برداری شد و نمونه ها برای تشخیص علت اصلی بیماری به آزمایشگاه های مجهز دامپزشکی در تهران ارسال شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: به منظور پیشگیری از هر گونه عوامل و آلودگی های دامی در شهرستان بانه، از این پس اخذ گواهی های بهداشتی برای انتقال و نگهداری دام در جایگاه های پرورش این شهرستان با جدیت بیشتری کنترل و نظارت خواهد شد.

وی همچنین از دامداران خواست بدون هماهنگی کارشناسان شبکه دامپزشکی از انتقال و نگهداری دام های جدید خودداری کنند.

 
 
نظر شما
ادامه