کد خبر: ۴۰۱۵

حکیم مهر - معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شناسایی 36 باغ وحش و 31 مرکز نگهداری حیوانات وحشی در کشور گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد وضعیت بهداشتی 31 درصد باغ وحش‌ها و وضعیت تغذیه 42 درصد آنها مطلوب نیست از سوی دیگر تنها 16 درصد مراکز نگهداری حیوانات وحشی از شرایط مناسبی برخوردارند و 5/93 درصد آنها نیز هیچگونه مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست ندارند.

دکتر محمدباقر صدوق با اشاره به شناسایی 36 باغ وحش در کشور افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد وضعیت بهداشتی تنها 69 درصد باغ وحش‌های کشور و وضعیت مجموعه و وضعیت تغذیه 58 درصد آنها خوب بوده است.

وی با اشاره به شناسایی 31 مرکز نگهداری حیوانات وحشی در کشور گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تنها 16 درصد از این مراکز دارای شرایط نگهداری مناسب بوده و مابقی آنها از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین آمارها نشان می‌دهد از این تعداد تنها 5/6 درصد مجوز فعالیت از سازمان حفاظت محیط زیست دارند و مابقی آنها یا مجوزی نداشته و یا مجوزهای خود را تمدید نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی باغ وحش‌ها در کشور در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است از تدوین ضوابط و معیارهای مرتبط با ایجاد فضای نگهداری پستانداران وحشی در باغ وحش‌های کشور خبر داد و گفت: این ضوابط بعد از حدود نیم قرن در کشور تدوین و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بر این اساس تمامی باغ وحش‌ها مکلف شده‌اند نسبت به دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت معیارهای تعیین شده جهت نگهداری حیوانات اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مقرر شده است هر سه ماه یکبار گزارش وضعیت باغ وحش‌های هر استان به سازمان مرکزی جهت تصمیم‌گیری ارایه شود گفت: بر اساس ضوابط استقرار، باغ وحش‌ها در کشور باید حداقل هزار و 500 متر با محیط‌های شهری فاصله داشته باشد.

مهندس حسینی، رییس اداره ساماندهی دفتر حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اینکه از سال 1346 تا کنون هیچگونه ضوابط و معیارهایی برای باغ وحش‌ها در کشور وجود نداشت گفت: در دستورالعمل باغ وحش‌های کشور میزان فضای سبز، راه‌های ارتباطی، فضای نگهداری جانوران و بنا و ساختمان آن مشخص شده از سوی دیگر نوع تغذیه، رطوبت و دما، وضعیت بهداشتی، فضای نگهداری، نور و غیره مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به طبقه‌بندی حیوانات بر اساس نوع زیستگاه آنها تصریح کرد: بر این اساس زیستگاه حیوانات در باغ وحش‌ها به جانوران آبزی، پرندگان خشکی زی، آکواریوم، جانوران خشکی زی، جوندگان و حیوانات حفار، خزندگان و حیوانات اهلی برای بازی کودکان تقسیم‌بندی شده است.

رییس اداره ساماندهی دفتر حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دستورالعمل همچنین زمین مورد نیاز برای نگهداری حیوانات، نسبت جنسیتی نگهداری و ساختمان محل نگهداری مشخص شده که بر این اساس دارندگان باغ وحش‌ها باید نسبت به تغییر یا اصلاح محل نگهداری حیوانات خود اقدام کنند.

وی در خصوص احداث اکوپارک در کشور افزود: تا کنون تقاضایی برای اکوپارک نداشته‌ایم اما تقاضایی برای تغییر محل باغ وحش پارک ارم به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده که پیشنهاد شده این محل در شمال غرب تهران مستقر شود که بررسی سازمان در این خصوص در حال انجام است و نتیجه به زودی اعلام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه