کد خبر: ۳۹۱۷۴
 

زمانی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در ماه ژانویه 2017 دستور‌العمل جدید تغذیه دامپزشکی (VFD) را تغییر داد، هر دو گروه تولید‌کنندگان زنبور عسل و دامپزشکان تحت تاثیر قرار گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، داروها و آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی که قبلا بدون نیاز به نسخه و به راحتی در دسترس بودند، همگی تحت کنترل درآمده و تهیه آنها نیازمند به داشتن نسخه از طرف دامپزشک و یا مجوز VFD  شد.

اما دامپزشکان و زنبورداران هنوز سوالاتی مد نظرشان بود، لذا FDA بخشی به عنوان سوالات و جوابها در رابطه با استفاده از داروهای ضد‌میکروبی در زنبورها تهیه نمود تا با استفاده از آن، دامپزشکان و زنبورداران درک درستی از دستور‌العمل فوق جهت مصرف داروهای ضد میکروبی زنبور عسل داشته باشند.

این سند شامل چندین سوال رایج در رابطه با استفاده صحیح داروهای تحت نسخه مورد مصرف در زنبور‌ها می‌باشد، که تعدادی از این سولات را در ذیل مشاهده می نمایید. جهت اطلاع  از جزئیات بیشتر و کامل سوالات، به آدرس سایت  fda.govمراجعه نمایید.


 

1- کدام‌یک از داروهای ضد میکروبی مهم توسط  FDA، جهت درمان بیماری‌های زنبور مورد تایید قرار گرفته است؟

- هم اکنون 11 ترکیب دارویی ضد میکروبی در درمان زنبورها مورد تایید است که شامل سه ترکیب مهم ضد میکروبی اکسی‌تتراسایکلین، تایلوزین یا لینکومایسین می‌باشند.

2- زنبورداران چگونه می‌توانند به این داروهای تایید شده دسترسی داشته باشند؟

- آنها فقط با در دست داشتن نسخه معتبر و یا مجوز VFD، از طرف دامپزشک دارای مجوز، می‌توانند داروهای فوق را تهیه نمایند. 

3- تفاوت مابین مجوز VFD و نسخه دامپزشکی چیست؟

- این دو مقوله جدا از هم هستند. مهمترین تفاوت آنها اینست که داروهای VFD از طریق خوراک حیوانات تجویز می‌شوند. 

4- Veterinary Feed Directive و یا VFD چیست؟

- این یک مجوز و یا حکم کتبی صادر شده از طرف دامپزشک است که دستور مصرف یکی از 11 قلم داروی تایید شده و یا مصرف در خوراک حیوانات را می‌دهد. 

5- نسخه دامپزشکان و یا مجوز VFD تا چه زمانی اعتبار دارد؟

- کپی نسخه و مجوز تا دو سال معتبر می‌باشد. زنبوردار و یا دامپزشک بایستی کپی آنرا نزد خود نگه دارد.

منبع: .fda.gov و americanveterinarian

نظر شما
ادامه