کد خبر: ۳۵۱۷

حکیم مهر -  تجار اماراتی با تغییر شیمیایی در نوعی داروی اسب و اختلاط آن با حجم بسیار پایینی از زعفران ایرانی آن را به اسم زعفران درجه یک ایرانی در بازارهای بین المللی عرضه می کنند.

بازرس اتحادیه فروشندگان زعفران با اعلام این مطلب گفت: هرچند تقلب در زعفران در بازارهای داخلی با تغییر در وزن و رنگ گزارش شده است، اما صدمه ای که از ناحیه تاجران اماراتی به اعتبار زعفران ایرانی زده می شود، با هیچ مقیاسی قابل جبران نیست.

فرید الفت افزود: عده ای از تاجران اماراتی با تغییر در نوعی داروی پرورش اسب و تداخل آن با حجم بسیار اندکی از زعفران ایرانی آن را در بسته بندی نهایی به اسم زعفران درجه یک ایران در بازارهای بین المللی عرضه می کند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت زعفران تقلبی اماراتی یک چهارم قیمت زعفران واقعی است که به اسم زعفران ایرانی در بازارهای جهانی به فروش رسیده و مشتری آن معمولا تاجران کشورهای عربی یا آفریقایی هستند.

زعفرانهای امارات سالم نیستند

الفت ادامه داد: زعفرانی که از سوی کشورهای عربی به ویژه امارات ترانزیت شده و به بازارهای بین المللی ارسال می شود، به هیچ وجه سالم نیست و اعتبار زعفران ایرانی را خدشه دار می کند.

وی تصریح کرد: در داخل کشور نیز عده ای متقلب با تغییر رنگ مصنوعی در ریشه های جارو یا گوشت گاو ریز شده و همچنین از طریق رنگ آمیزی ریشه های سفید زعفران آن را در بازارهای داخلی عرضه می کند.

بازرس اتحادیه زعفران فروشان یادآور شد: هرچند این عده به علت نظارت اداره استاندارد و در مراحل اخذ گواهی موفق به صادرات زعفران خود نمی شوند، اما با عرضه زعفران تقلبی در بازار از مشتری پسندی زعفران در بازارهای داخلی می کاهند.

الفت تاکید کرد: رنگ آمیزی زعفران، افزایش وزن از طریق اضافه کردن شکر یا برخی مواد شیمیایی نظیر سولفات مس از جمله مواردی است که در لیست زعفرانهای تقلبی قابل مشاهده است.

گفتنی است، در زمان حاضر فروشندگان متقلب تنها به ضبط محموله محکوم شده و پیگرد قانونی دیگری متوجه آنها نیست.

نظر شما
ادامه