کد خبر: ۳۰۹۲۰
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
به بهانه مخالفت سازمان دامپزشکی با واردات چرم به کشور:
این سخنان در حالی بیان می‌شود که بر اساس قانون، تنها مرجع ذی‌صلاح تشخیص مخاطرات حاصل از واردات فرآورده‌های دامی به کشور و تدوین دستورالعمل‌های لازم بر این اساس، سازمان دامپزشکی کشور می‌باشد ...
 
 

حکیم مهر - «محمد اسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار طی ماه های اخیر، طی مصاحبه ای به سازمان دامپزشکی کشور حمله نموده و بصورت شدیداللحنی از این سازمان به دلیل جلوگیری از واردات چرم گاوی به کشور، انتقاد نموده است.

جالب اینجاست که وی مخالفت سازمان با واردات چرم خارجی به کشور را مغایر «اقتصاد مقاومتی» خوانده است و اظهار می دارد که دلایل سازمان دامپزشکی درخصوص پیشگیری از ورود بیماری‌های دامی به کشور، بی پایه است!

این سخنان در حالی بیان می شود که بر اساس قانون، تنها مرجع ذی صلاح تشخیص مخاطرات حاصل از واردات فرآورده های دامی به کشور و تدوین دستورالعمل های لازم بر این اساس، سازمان دامپزشکی کشور بوده و اشخاص دیگر اجازه دخالت در این امر خطیر را نخواهند داشت. آیا در صورت ورود سویه های جدید بیماری های دامی از خارج به کشور و وارد شدن خسارات هنگفت مالی و حتی جانی به کشور، ایشان پاسخگوی مشکلات ایجاد شده خواهند بود؟!

از سوی دیگر، در حالی وی مخالفت سازمان با واردات چرم خارجی به کشور را مغایر «اقتصاد مقاومتی» خوانده است که بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که واردات بی رویه فرآورده های دامی خارجی به کشور و بها ندادن به تولیدات داخلی مصداق بی توجهی به «اقتصاد مقاومتی» محسوب می شود.

همان گونه که قبلاً هم در یادداشتی به این موضوع پرداخته بودیم، به نظر می رسد ریشه و انگیزه مصاحبه های پی در پی ایشان علیه سازمان دامپزشکی کشور، چیزی فراتر از یک انتقاد واقعی از عملکرد سازمان بوده و باید آن را در روابط نه چندان خوب وی با دکتر منادی و مدیرکل دامپزشکی استان جستجو کرد!

متن گفتگوی «محمد اسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری فارس به شرح زیر است:
 

چرا سازمان دامپزشکی با واردات چرم گاوی مخالفت می‌کند؟ چه ریگی به کفششان هست؟!

نماینده مردم تبریز در مجلس در رابطه با مشکلات تولیدات کیف و کفش داخلی و تأثیر قاچاق کالا بر روی آن گفت: قاچاق کالا در همه عرصه‌ها باعث شده تا به تولید داخلی لطمه وارد شود.

«محمداسماعیل سعیدی» در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز، در رابطه با مشکلات تولیدات کیف و کفش داخلی و تأثیر قاچاق کالا بر روی آن اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در کشور، قاچاق کالا بوده و در واقع یکی از مسائلی است که کمر تولیدات کیف و کفش داخلی را شکسته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود: متأسفانه کفش‌های بنجل باکیفیت پایین وارد بازار کرده‌اند و کمر تولیدات داخلی را شکستند به همین دلیل امروز شاهد هستیم که چه تعداد در این بخش بیکار شده‌اند و هزاران نفر از فعالان حوزه کیف و کفش به دلیل بی تدبیری بیکار شده و کارگاه‌های آنها تعطیل شده است.

وی اضافه کرد: کشور از لحاظ تولید چرم گوسفندی در داخل خودکفا بوده، اما در مسئله تولید چرم گاوی که جزو مواد اولیه کیف و کفش و چرم است نیاز به واردات داریم، با این‌ وجود چرا سازمان دامپزشکی با واردات مخالفت می‌کند!؟ چرا باعث می‌شود تا تولید قاچاق وارد شود؟

سعیدی ادامه داد: رئیس سازمان دامپزشکی باید پاسخگو باشد، من سال گذشته برای حل این مشکل جلسه‌ای گذاشتم چرا شرکت نکردند؟ چرا به دعوت رسمی اتاق جواب ندادند و نیامدند؟ چه ریگی به کفششان هست؟ چرا مانع هستند؟ حتماً خواهند گفت می‌خواهیم از ورود برخی بیماری‌های دامی پیشگیری کنیم، اما ما گوشت وارد نمی‌کنیم بلکه چرم وارد می‌کنیم که در روند آماده‌سازی، دباغی می‌شود یعنی ضدعفونی می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما گفتیم ذبح شرعی که برای کشورهای دیگر فرستاده می‌شود برای ذبح، پوست آن را لااقل به کشور برگردانید، چرا صنایع چرم ایران را می‌خواهید منقرض کنید.

وی با اشاره به مشکلات موجود در چرم شهر تبریز، گفت: چرم شهر تبریز چرا حمایت نمی‌شود، این و ده‌ها سؤالی دیگری است که بی‌جواب مانده است،

سعیدی، بابیان اینکه متأسفانه قاچاق کالا در همه عرصه‌ها باعث شده تا به تولید داخل لطمه وارد شود، بیان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری بر مقابله با قاچاق کالا تأکید می‌کنند «این آقایانی که در رأس ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی قرار گرفته‌اند اگر می‌خواهند کاری کنند و تصمیم مردانه بگیرند، باید ابتدا جلوی قاچاق کالا را بگیرند».

وی ادامه داد: در مجلس یکی از همکاران به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حضور خودشان نمره 6 دادند، اما من می‌گویم که از نمره بیست، صفر می‌دهم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: 27 میلیارد دلار که خودشان هم می‌گویند 25 میلیارد دلار، چرا در دولت‌ها ثابت است؟ چرا اراده‌ای برای کاهش این نیست؟ ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای چه چیزی تشکیل یافته؟ این ستاد چه خاصیتی دارد؟
 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
2
1
سلام حکیم عزیز من فکر میکنم آقای سعیدی مواردی را راست میگوید ، به دلایل زیر :
1- اگر به جاده های شرقی کشور به تهران و قم بنگرید کامیون کامیون دام مخصوصا گاو از پاکستان ، افغانستان و حتی افریقا و هند به کشور ما وارد می شود و بحث بیماری مطرح نیست ولی برای چرمی که کلی فرآوری می شود مطرح است ؟
2- سالی شاید صد هزار تن گوشت وارد کشور میشود . نمی توان پوست دام های ذبح شده را هم وارد کرد و اینجا فرآوری کرد و تبدیل به چرم کرد ؟
3- دامپزشکی متاسفانه کارشناس متبحر دوره دیده چرم ندارد ، اگر دادر لطفا عنوان دوره هایی را که دیده عنوان کند ؟
4- در مقابل کفش چینی کسی سرو صدا ندارد ولی در مورد چرمی که میتواند اشتغال ایجاد کند اینقدر هیاهو لازم است ؟
5- واردات چرم و دو خت کیف و کفش در داخل کشور به اقتصاد مقاومتی نزدیک تر است یا بازار را با جنس قاچاق حرام پر کرد ؟
6- چرا رئیس سازمان به جلسه نماینده تبریز نرفتند ؟

بنده کاری با موضع گیری های قبلی ایشان ندارم ولی فکر میکنم حرف های ایشان منطقی است و تشکر از شما که من باب ترویج گفتگو مسائل را مطرح می کنید . تا انشاالله اشتغال به کفش تبریز برگردد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
1
متاسفانه ما در کشور تروریست اقتصادی داریم ولی هیچ ارگانی اقدامی علیه این افراد که شناخته شده هم هستند نمیکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
0
یعنی چه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
آدم ها رو ارزون میشه خرید
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
3
با سلام-به استحضار خوانندگان میرسانم واردات چرم به کشور مقرون به صرفه نمی باشد.بنظرم منظور آقای سعیدی پوست خام می باشد.انهم از کشورهای که بهداشت درست وحسابی ندارند.شما اگر بخواهید از ترکیه یا کشورهای اروپایی یا از برزیل و... پوست خام وارد کنید بهیچ عنوان مقرون بصرفه نخواهد بود-فقط می ماند عراق و بعضی کشورهای آفریقایی که آنهم جای بحث دارد.سابقا از ایتالیا و کردستان عراق پوست خام گاو و گاومیش وارد شده است(به چرمشهر تبریز)بهتر بود نماینده محترم تبریز قبل از اظهار نظر از اداره کل دامپزشکی استان اطلاعاتی اخذ می کرد.چون در طی سال های ۹۱و۹۲و۹۳ و۹۴ مجوز واردات سالامبور و وت بلو و کراست و دای کراست توسط اداره کل استان آذربایجان شرقی صادر شده است.در مورد پوست خام نیز در کشورهای مثل ارمنستان و کشورهای آفریقایی واقعا بیماری شاربن و شاربن علامتی و بیماری های مختلف می تواند انتقال یابد و أین یک مسئله علمی هست.باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
دقیقا همینه، تروریست لزوما داعش نیست، در مقام های بالا ما شاهد این افراد هستیم که میخواهند تیشه به ریشه ایران بزنند و جیب خودشون رو پر کنند.
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
2
در خصوص مطالب کامنت اول بایستی عرض کنم۱-قاچاق دام از کشورهای شرقی معظلی هست که بایستی توسط مرزبانیها و ستاد قاچاق کالا کنترل شود.
۲-اکثر گوشت کشور از برزیل وارد می شود ولی چون صنعت چرم آن کشور فعال هست اجازه خروج پوست خام رو نمی دهد و مقرون بصرفه برای واردات نیست
۳-کارشناس متبحر دارد-ولی لزوما تو کارخانجات چرم کار نمی کنند ولی کار سازمان مسائل بهداشتی هست نه چرمسازی
۴-بحث چرم و پوست خام دو مقوله کاملا متفاوت هست
۵_برای جلوگیری از قاچاق چندین دستگاه عریض و طویل هست که باید در تمامی مقوله ها جوابگو باشند
۶_برگزاری جلسه بایستی صورت می گرفت .تا آنجایی که اطلاع دارم و در سایت سازمان و اداره کل هست در این خصوص جلساتی با اتحادیه چرم ایران برگزار شده است.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
1
سلام در مورد 1- قاچاق یک طرفش مرزبانی و ستاد قاچاق کالاست و یک طرفش این همه دام قاچاقاق است که در کشتارگاه بدون هیچ برگه هویتی کشتار می شود و یا در دامداری بدون هیچ برگه هویتی کشتار می شود .
2- مورد 2 اگز نصرفد حرف شما صحیح است
3- لطفا این کارشناس متبحر کجا یک کلاس آموزشی معتبر مثلا در یک کشور پیشرفته دیده است ؟
4- بحث فراوری و استفاده از مواد اسیدی و بازی چه نقشی باز ی میکند ، لطفا این مورد را توضیح دهید . ظاهرا مجوز واردات سالامبور و وت بلو و کراست و دای کراست توسط اداره کل استان آذربایجان شرقی صادر شده است که صحیح است و حرف جناب از دیتیل مسئله آشنا نیست ،
6 جلسه با نماینده باید برگزار میشد و ایشان توجیه میشد
7- مورد عدم اجازه به پوست خام از کشور های آلوده درست است ، شاید بتوان در آن کشور ها و یا نقاط نزدیک صفر مرزی فرآوری و سپس وارد کشور کرد .
8- اگر چرم بیاید و تبدیل به کفش شود مغایرتی با اقتصاد مقاومتی ندارد .
9 - به نظرم این بحث پیچیده تر از این چند نوشته است که بد نیست دوست عزیز مطلع ما مطلب را بیشتر باز نماید .
5-
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
1
3
علت اين مصاحبه ها چيزي نيست غير از جمله اي كه در متن گزارش اشاره كوچكي به آن شده است و آن روابط نه چندان خوب ايشان با دو نامبرده مي باشد كه البته حق هم دارند چرا كه اين دو نفر ............................ مشكلات زيادي براي ايشان ايجاد كردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
1
1
سابقه این شخص کاملا مشخصه و حتی اگر در موارد مطرح شده از نکات قابل تامل هم یاد کرده باشه در مجموع بدلیل انگیزه شخصی که داره نباید زیاد بحسابش آورد. بهتره یک نماینده تحت تاثیر جایگاه گذرایی که داره قرار نگیره و هدفش رو خدمت بذاره و نه تسویه حساب شخصی. نماینده شده چون مردم نماینده لازم دارن.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
بله دام از پاكستان با ١٠٠ تا بيماري مياد ولي هيچ نظارتي نيست متاسفانه و دامپزسكي هم زينفع هست تو اين كار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
سلام من نمیدانم چرا مسائل سیاسی را با مسائل دامپزشکی با هم میکس میکنیم ، ایشان شاید اصول گرا و خیلی تند ولی اگر اعتراضی میکند و مسئله ای را مطرح میکند مثل دو کامنت با نام مطلع پاسخ به او بدهیم . مثلا من سوالی دارم ایشان منظورش واردات چرم است یا پوست ، من هنوز این را نفهمیدم ؟ یا مثلا گوشت می صرفد از برزیل بیاید ولی پوست نمی صرفد مگر قیمت پوست چقدر است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
یه عده خاص که اسم نمیبرم از ایران توی برزیل کشتارگاه دارند.....
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
با سلام بنده به عنوان يك دامپزشك وهمكار خواهشمندم هميشه در گفتارتان خدا را در نظر بگيريد و همديگر را بي جهت نكوبيد نماينده يك شهري كه سابقه طولاني در توليد كفش دارد حق دارد كه در خصوص وضعيت توليد آن و بيكاري صنعت گران نگران باشد پس به جاي حمله به ايشان از سازمان بخواهيم كه در جلسات شركت وايشان را توجيه يا خودشان توجيه شوند باتشكر
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
0
سازمان کار خودشو به خوبی انجام میدهد ایشان به جای تخریب پیگیر مشکلات مردم باشند نه منافع شخصی
نظر شما
ادامه