کد خبر: ۲۸۸۸۴
 
 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کاهش 58 درصدی کانون های بیماری  VHS در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بیماری ویروسی سپتی سمی هموراژیک ویروسی (VHS) به عنوان بیماری اول ماهیان قزل آلای پرورشی در دنیا محسوب می شود، این بیماری از نیمه دوم سال 1392 بصورت گسترده در بین مزارع تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلای کشورگسترش یافت.

وی افزود: به منظور کنترل این بیماری اقدامات گسترده ای شامل شناسایی مزارع و مناطق آبزی پروری آلوده،کنترل بهداشتی جا به جایی بچه ماهی در کشور، آموزش مستمر مزرعه داران جهت ارتقا شرایط امنیت زیستی،کنترل بهداشتی شدید واردات تخم چشم زده به کشور، اجرای برنامه مراقبت از بیماری، ایجاد 7 آزمایشگاه استانی، راه اندازی آزمایشگاه تخصصی مرجع بیماری های آبزیان در مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی، ضدعفونی مزارع آلوده و پرداخت غرامت به مزارع آسیب دیده توسط سازمان دامپزشکی با همکاری نزدیک سازمان شیلات ایران و پرورش دهندگان صورت گرفت.

دکتر جاویدی تصریح کرد: خوشبختانه این اقدامات باعث کنترل بیماری در کشور گردید و تعداد کانون های آلوده در سال جاری نسبت به سال گذشته 58% کاهش پیدا کرده است، بطوری که تعداد کانون ها در سال 93 140 مزرعه بوده که درسال 94 به 60 مزرعه رسیده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این تعداد کانون در مقایسه با سال 1392 کاهش 85% درصدی را نشان می دهد، این درحالی است که متعاقب بروز بیماری تعداد زیادی از مزارع خشک و غیرفعال شدند که در سال جاری عمده مزارع آسیب دیده مجددا روند تولید خود را از سر گرفتند.
 
 
نظر شما
ادامه