کد خبر: ۲۸۳۷۳
 

کانون های بیماری  VHS در 10 ماه نخست امسال با تعداد 51 کانون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد 142 کانون بوده است، کاهش 64 درصدی را نشان می دهد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی  (VHS)  مهمترین بیماری ویروسی ماهیان قزل آلای پرورشی بوده که باعث خسارات سنگینی به صنعت پرورش قزل آلا در دنیا می گردد.

دکتر جاویدی افزود: به دنبال رخداد گسترده این بیماری در نیمه دوم سال 1392 اقدامات گسترده ای توسط سازمان دامپزشکی کشور به منظور تشخیص مناطق و مزارع آلوده، ضد عفونی و آیش گذاری مزارع درگیر، انجام عملیات قرنطینه ای و محدودسازی جابجایی بچه ماهی و کنترل و نظارت دقیق بر روند واردات تخم چشم زده و همچنین اجرای سیستم های مراقبت از بیماری موفق گردید بیماری را در کشور کنترل نماید.

دکتر جاویدی در ادامه گفت: کانون های این بیماری در 10 ماه نخست امسال با تعداد 51 کانون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد 142 کانون بوده است، کاهش 64 درصدی را نشان می دهد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در طی سال جاری به منظور تکمیل روند تشخیص بیماری های ویروسی در کشور علاوه بر راه اندازی بخش تشخیص بیماری های آبزیان در مرکز ملی تشخیص سازمان 6 آزمایشگاه استانی به منظور تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان قزل آلا شامل VHS  ، IPN و IHN  به روش مولکولی تجهیز شده اند.

وی اضافه کرد: به منظور ادامه روند کنترل بیماری لازم است مزرعه داران ضمن رعایت شرایط امنیت زیستی و قرنطینه ای در مزارع خود در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی مراتب را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی گزارش نمایند.
 
 
نظر شما
ادامه