کد خبر: ۲۴۱۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

81851521-70325308

شیوع دوباره تب برفکی خرید و فروش دام را در میدان های دواب آذربایجان غربی به تعطیلی کشاند.

به گزارش ایرنا، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان روز سه شنبه گفت: بر اساس بخش نامه شبکه دامپزشکی آذربایجان غربی میدان سنتی دام در سطح استان تا 10 آذرماه تعطیل است.

«علی قادری» اضافه کرد: بر اساس این بخش نامه در تمامی میدان های دام آذربایجان غربی در مدت تعیین شده، هر گونه معامله و خرید و فروش دام ها ممنوع بوده و این امر در رسانه ها اطلاع رسانی شده است.

وی بیان کرد: تعطیلی میدان های دواب استان در پی شیوع بیماری تب برفکی با سویه جدید و نقش نقل و انتقال دام و میدان های دواب در گسترش و شیوع بیماری در سطح کشور صورت گرفته است.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان با اشاره به تعطیلی بازار دام بوکان افزود: به خاطر گسترش بیماری تب برفکی و مقابله با شیوع آن میدان دواب این شهرستان در یک ماه اخیر سه هفته تعطیل بوده است.

قادری ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش بیماری و همه گیر شدن آن تاکنون 13 هزار راس دام سنگین در بوکان با پنج تیم علیه این بیماری مایه کوبی شده است.

تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا ( Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می کند که ممکن است پاره شده و موجب لنگی پای حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس های آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود.

این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری محسوب می شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.

در سطح استان آذربایجان غربی تعداد 25 میدان سنتی عرضه دام وجود دارد که بزرگ ترین آن میدان دواب بوکان است که روز شنبه هر هفته دایر می شود و به همین خاطر در بین مردم به شنبه بازار مشهور است.

در این بازار علاوه بر خرید و فروش انواع دام سبک و سنگین و علوفه، اقلام مختلف خوراکی، میوه، وسایل آشپزخانه، فرش و قالی، ابزار کار صنعتی و کشاورزی خرید و فروش می شود.

بوکان با 21 هزار راس دام سنگین و 150 هزار راس دام سبک یکی از قطب های دامپروری در جنوب آذربایجان غربی است.

 

خبر مرتبط:

شنبه بازار دام در بوکان فردا دایر است/ بیماری تب برفکی رفع شد

شیوع تب برفکی برای دومین هفته متوالی بازار دواب بوکان را به تعطیلی کشاند

دهن کجی به تصمیم شبکه دامپزشکی بوکان/ بازار دام در مجتمع ادارات برگزار شد (+تصاویر)

شیوع تب‌برفکی در بوکان، بازار میدان دواب این شهرستان را به تعطیلی کشاند

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
واکسیناتور
|
-
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
0
0
واکسن در دست واکسیناتور یخ میزند چرا کسی پاسخگو نیست چرا در شش ماهه اول اقدام به واکسیناسیون نشده است .
نظر شما
ادامه