کد خبر: ۲۳۱۳۴

رییس دامپزشکی شهرستان طارم گفت: تاکنون موردی از دام اهلی مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این شهرستان مشاهده نشده است و هیچ دام اهلی نیز از قبل مبتلا به این بیماری نبود، درزمان حاضر تنها حیات وحش خرمنه سر مبتلا به این بیماری هستند.

«حسن یوسفی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک' PPR' بیماری ویروسی بسیار مسری است که جمعیت دامی بز، گوسفند و نشخوارکنندگان حیات وحش به آن مبتلا می شوند.

وی یادآورشد: گاو، شتر، گاومیش و خوک نیز به عنوان حامل، ویروس این بیماری را در خود حفظ می کنند بدون آنکه خود مبتلا شوند و یا علایمی از بیماری در این حیوانات مشاهده شود.

رییس دامپزشکی شهرستان طارم علایم بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را تب ناگهانی، بی حالی و بی اشتهایی، عقب ماندن از گله، ترشحات از چشم، بینی، دهان، درگیری دستگاه گوارش و اسهال بیان کرد.

یوسفی تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلای گوسفند و بز در سطح شهرستان طارم به این بیماری طرح واکسیناسیون با فعالیت چهار اکیپ دامپزشکی آغاز شده است.

وی از واکسیناسیون بیش از 10 هزار راس دام در شهرستان طارم خبرداد و افزود: همه دام های روستاهای اطراف منطقه خرمنه سر علیه بیماری PPR واکسینه شده اند و اجرای این طرح در سایر مناطق روستایی شهرستان نیز در دست انجام است.

رییس دامپزشکی شهرستان طارم گفت: راه انتقال این بیماری از دامی به دام دیگر از طریق ترشحات دهان، بینی، مدفوع، عطسه و سرفه حیوان مبتلا به بیماری است که موجب انتشار ویروس می شود.

یوسفی از دامداران طارمی خواست تا هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون بز و گوسفندان خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اقدام کنند.

وی تاکید کرد: به رغم نبود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دامی گوسفند وبز و با توجه به درگیر بودن حیات وحش به این بیماری، احتمال خطر انتقال بیماری از حیات وحش به دام های سبک وجود دارد و پیشگیری از ابتلای دام ها به این بیماری مستلزم همکاری دامداران با اکیپ های دامپزشکی و خارج کردن دام ها از مناطق آلوده به بیماری PPR است.

رییس دامپزشکی شهرستان طارم با تاکید بر اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، گفت: در صورتی که دامداران علایمی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در دام های سبک مشاهده کردند مورد را بلافاصله از طریق سامانه 1512 گزارش کنند.

 

خبر مرتبط:

تلفات حیات وحش استان زنجان در اثر ابتلا به PPR به 41 رأس افزایش یافت (+تصاویر)

آغاز واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زنجان

مناطق مستعد ابتلا به PPR در زنجان پایش می‌شود

تلفات ناشی از PPR در حیات وحش شهرستان طارم استان زنجان به 12 رأس رسید (+تصاویر)

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در حیات وحش شهرستان طارم استان زنجان

 

 

برچسب ها: ppr، طارم،
نظر شما
ادامه