کد خبر: ۲۲۴۳۰

مدیر دفتر گروه بیماری‌های سازمان محیط زیست درباره آخرین وضعیت طاعون نشخوار کنندگان در منطقه هفتاد قله استان اراک گفت: در آخرین پایش های انجام‌ شده مرگ 330 راس حیات‌ وحش در این منطقه ثبت‌ شده است.

«سیامک مسعودی»، مدیر دفتر گروه بیماری‌های سازمان محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار موج درباره آخرین وضعیت طاعون نشخوار کنندگان در منطقه هفتاد قله استان اراک گفت: در آخرین پایش های انجام‌ شده مرگ 330 راس حیات‌وحش در این منطقه ثبت‌ شده است.

وی افزود: امیدواریم با توجه به تمهیدات انجام‌ شده، واکسیناسیون تمامی دام‌های در منطقه و ضدعفونی آبشخورهای تحت نظارت اداره دامپزشکی استان، آمار تلفات روند نزولی پیدا کند.

مسعودی تاکید کرد: حیات‌وحش نسبت به این بیماری بسیار حساس است و باید سعی کنیم از شایع شدن ان پیشگیری کنیم. در واقع هرچقدر ارتباط دام و حیات‌ وحش کم باشد و واکسیناسیون دام‌ها به‌ موقع و منظم انجام شود، بیماری‌های کمتری به وجود می‌آورد.

وی افزود: در جلسه‌ای که برای بررسی وضعیت طاعون نشخوار کننده روز چهارشنبه گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست، دامپزشکی و استاندارد اراک برگزار شد، مقرر شد تا با انجام واکسیناسیون تمامی دام‌های اهلی، دیگر در جای دیگر شاهد بروز این بیماری نباشیم.

مدیر دفتر گروه بیماری‌های سازمان محیط زیست با اشاره به این که نبود تمهیدات پیشگیرانه امکان بروز این بیماری را فراهم خواهد کرد، اظهار داشت: اما خوشبختانه تا جایی که استان‌های مختلف گزارش داده‌اند، همه اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام‌ شده و واکسیناسیون دام‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص شرایط حاضر پایش در منطقه هفتاد قله نیز گفت: علاوه برپایش هایی که به‌ صورت کامل انجام می‌شود محیط بانان در صورت مشاهده مورد مشکوک، آن را برای نمونه‌برداری به دامپزشکی منتقل می‌کنند.

به گفته وی شست و شو و ضدعفونی آبشخورها با موادی انجام می‌شود که برای محیط زیست مضر نیست و برای دفن بهداشتی لاشه‌ها تا آن جا که امکان دارد لاشه‌ها را پس از پوشاندن با موادی از قبیل آهک و... در عمق 2 متر دفن می‌کنند و روی آن‌ها خاک می‌ریزند.

وی ادامه داد: در جاهایی که صعب‌العبور باشد نیز این لاشه‌ها سوزانده می‌شود که مطمئنا آسیب‌زا نخواهد بود؛ چراکه دفن بهداشتی این لاشه‌ها برای محیط بانان هم مهم است.

مدیر دفتر گروه بیماری‌های سازمان محیط زیست با بیان این که طاعون نشخوار کنندگان در کشور سابقه داشته است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ما شاهد شیوع این بیماری در منطقه حفاظت‌ شده کویر بوده‌ایم که منجر به تلف شدن نزدیک به 1500 راس کل بز شده است.

 

 

نظر شما
ادامه