کد خبر: ۲۰۸۸۸

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و سالامبور گفت: با توجه به حجم بالای کشتار گوسفند در ایران سالانه 19.5 میلیون پوست گوسفند مازاد بر مصرف داریم و با توجه به فرآوری صادرات پوست و سالامبور خام فروشی محسوب نمی‌شود.

سعید شادکام در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که پوست پیش از صادرات بین 20 تا 40 درصد فرآوری می شود، اظهار کرد: باید ابتدا تعریف خود را از خام فروشی مشخص کنیم، چرا که در حال حاضر حتی گوسفند زنده هم صادر می شود.

وی افزود: نمی‌توان جلوی سود دامپروری را که دام خود را صادر می کند گرفت؛ هر کس باید آزاد باشد تا ارزش افزوده را از هر کجا که می تواند بدون الزام به وجود آورد؛ چرا که الزام فسادآور است.

این عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و سالامبور با بیان این‌که در سال تنها سه میلیون رأس گاو کشتار می شود، اظهار کرد: به همین دلیل در چرم گاوی کمبود داریم اما در سال حدود 20 میلیون رأس گوسفند کشتار می شود که کمتر از 500 هزار جلد از پوست آن‌ها در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

شادکام با اشاره به اجرا شدن عوارض 10 درصدی بر صادرات سالامبور گفت: این کار اشتباه است، چرا که اگر پوست و سالامبور صادر نشود در کشور می ماند و استفاده ای هم از آن نمی شود.

وی همچنین درباره امکان تولید محصولات چرمی از پوست و سالامبور توسط تولیدکنندگان خارجی در داخل کشور گفت: مواد اولیه، کارگر و انرژی نسبتا ارزان در اختیار داریم که سبب می شود پروسه تولید در کشور با قیمت کمتری نسبت به کشورهای اروپایی انجام شود.

این عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست و سالامبور با بیان این‌که با توجه به بهبود شرایط سیاست خارجی کشور باید راه را برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور باز و موانع را حذف کنیم، اظهار کرد: تولیدکننده خارجی می تواند خط تولید خود را بیاورد و با استفاده از امکانات اولیه ما اقدام به تولید محصولات چرمی و بازار فروش آن را نیز در خارج از کشور تضمین کند.

شادکام با بیان این‌که در حال حاضر خط تولید چرم سبک در کشور نداریم، گفت: تولید چرم سبک نیاز به ماشین‌آلات پیشرفته دارد که با توجه به این هزینه‌ها نمی توان آن را وارد کرد. البته با لغو احتمالی تحریم ها این امکان وجود دارد اما نیازمند سرمایه است در حالی که هیچ بانکی با درصدهای پایین به تولیدکننده وام دهد.

وی با بیان این‌که هر فردی قدرت خرید محصولات چرمی را در داخل کشور ندارد، عنوان کرد: چرم را باید صادر کرد که برای این کار باید محصولات چرمی با کیفیت صادراتی تولید شود که این موضوع در حال حاضر تنها به صورت محدود امکان پذیر است.

 

 

برچسب ها: چرم،
نظر شما
ادامه