کد خبر: ۱۹۷۷

حکیم مهر -  معاون محیط طبیعی ایران از برگزاری کارگروه بین المللی برای بررسی وضعیت گربه های وحشی ایرانی و مسائل مربوط به زیستگاههای آنها در تهران از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN ) در تیرماه امسال خبر داد.
محمد باقر صدوق با اشاره به اینکه ایران 10 گونه گربه وحشی داشت که دو گونه آن منقرض شده و هشت گونه دیگر آن هنوز وجود دارند گفت: تفاهم نامه ای با سازمانهای جهانی حفاظت از محیط زیست امضا شده تا بتوانیم بر پایه آن گربه سانان ایرانی را به بهترین شکل ممکن حفاظت کنیم.
 این متخصص محیط زیست در مورد وضعیت مبهم زندگی گربه هایی مانند گربه "پالاس" و گربه "شنی" تاکید کرد: در ایران گربه های شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و انواع هشت گربه سان ایران در زیستگاههای مختلف زندگی می کنند و البته مشکلاتی برای حفاظت آنها وجود دارد.

صدوق گفت: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به عنوان بازوی علمی یونسکو در ثبت آثار طبیعی ( IUCN) از ایران به دلیل وضعیت خوب گربه های ایرانی چه به لحاظ کیفی و چه کمی حمایت می کند و در آبانماه امسال که نشست ویژه گربه سانان ایرانی برگزار شود، بولتن تخصصی و بین المللی برای معرفی آنها به طرفدارن آنها در جهان تهیه و منتشر می شود.
 پیش از این علیرضا جورابچیان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت نامطلوب بعضی از گونه های در خطر گربه سانان ایرانی ابراز نگرانی کرده و افزوده بود: سالانه گزارشهای محدودی از مشاهده گربه های ارزشمند پالاس و گربه های شنی ارائه می شود و به نظر می رسد حیات آنها در معرض خطر است.
 رئیس پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی تاکید کرد: در سال گذشته هفتاد گزارش مشاهده یوزپلنگ به سازمان محیط زیست ارسال شده در حالی که دو یا سه گزارش مشاهده بیشتر برای گربه شنی نداشته ایم و این آمار نشان می دهد، گربه ها اغلب در معرض خطرند.
 

نظر شما
ادامه