کد خبر: ۱۳۲۷۸

حکیم مهر - نماینده فائو در ایران با اشاره به قرارگیری ایران در منطقه خشک و نیمه خشک تصریح کرد: برای ایجاد امنیت غذایی باید با خشکسالی در کشور مقابله کنید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، نورالدین مونا در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی در مرکز جوانشیر کرج با بیان اینکه در سراسر جهان به علت بارش های کم، رشد گیاهان و در نتیجه تولیدات کشاورزی کاهش یافته گفت: این امر موجب گسترش بیابانزایی شده امنیت غذایی مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه را تهدید می کند.

وی گفت: مقابله با این پدیده نیازمند طراحی استراتژیهای ویژه و ارتقاء آگاهی های مردم در زمینه خطرات خشکسالی و کمبود آب در مناطق خشک است و با توجه به قرارگیری بخش بزرگی از اکوسیستم ایران در منطقه خشک و نیمه خشک با بارش کم سالانه حدود ۲۵۰ میلیمتر این موضوع اهمیت زیادی دارد. وی مدیریت آب‌های سرگردان و جلوگیری از خشکسالی را در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت دانست.

وی با اشاره به اینکه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد هدف خود را در برنامه شماره پنج ارتقای سازگاری جمعیت‌ها در مقابله با تهدیدات طبیعی تعریف می‌کند، تصریح کرد: ایران نیز که جزو کشورهای شرق نزدیک و شمال آفریقا دسته بندی می‌شود با مشکلات بسیاری در تامین امنیت غذایی مواجه است.

مونا افزود: به تازگی فائو برای مقابله با کمبود آب برنامه ای تدوین کرده که براساس آن راهکارهای پایدار برای مقابله با خشکسالی و کمبود آب آماده شود. وی در این ارتباط ایجاد کمیته ملی مبارزه با بیابانزایی را از برنامه های خوب ایران در این موضوع برشمرد که توسط سازمان جنگلها در حال اجراست.

وی همچنین از اجرای پروژه بزرگ دیگری با همکاری صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست خبر داد و گفت: هدف از این برنامه احیای زمینهای تخریب شده جنگلی در اکوسیستم های خشک و نیمه خشک است و با روندی که ایران در حمایت های مستمر از این پروژه در پیش گرفته پیش بینی می کنیم موفقیت آن تضمین شده است.

به گفته نماینده فائو در ایران، این سازمان جهانی پروژه بین کشوری بزرگی بین سه کشور عراق، ایران و سوریه در دست دارد که هدف آن مدیریت منابع آب کشاورزی برای تامین امنیت غذایی و توسعه انسانی است.

 

نظر شما
ادامه