کد خبر: ۱۰۳۰۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، خراسان رضوی و جنوبی، بشرویه، کهگیلویه و بویراحمد و رابر

 

معرفی اداره کل دامپزشکی استان ایلام به عنوان دستگاه اجرایی برتر (رتبه اول) در جشنواره شهید رجایی


در آخرین روز از هفته دولت (چهارشنبه 8 شهریور) و در جلسه شورای اداری استان ، مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با حضور استاندار، معاونین استاندار ، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و اصحاب رسانه برگزار گردید .
در این مراسم اداره کل دامپزشکی حائز رتبه اول در ارزیابی عملکرد کلی دستگاه های اجرایی  در جشنواره شهید رجایی سال 90 گردید .

استاندار با تقدیر از زحمات بانیان و برگزارکنندگان  جشنواره ، طی سخنانی اضهار داشت :  در ارزیابی سال 1390 کارگروهی  متشکل از مدیران و کارشناسان ستادی استانداری و کارشناسان خارج از مجموعه وظیفه سنگین ارزیابی عملکرد را بر عهده داشته اند .

مدیرکل دامپزشکی ایلام در این مراسم طی سخنانی گفت : انتخاب و معرفی اداره کل دامپزشکی استان بعنوان دستگاه اجرایی برتر وظیفه و رسالت دامپزشکی را در خدمت رسانی مطلوبتر سنگین تر نموده است .

در پایان این مراسم با اهداء تندیس  زرین جشنواره ، لوح تقدیر  و هدایایی از مدیرکل دامپزشکی استان تقدیر گردید .

همچنین در این جشنواره اداره کل دامپزشکی ایلام علاوه بر ارزیابی کلی عملکرد ، حائز رتبه اول در شاخص های اختصاصی و رتبه دوم در محور ساماندهی نیروی انسانی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی گردید .

دکتر پیرانی - مدیرکل دامپزشکی ایلام

 

------------------------------

 

مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی:

با استفاده از منابع داخلی، توان تولید 92 درصد غذای مردم وجود دارد


رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی در جمع مدیران اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و در سالن اجتماعات این اداره کل گفت: امکان تولید غذا برای 92 درصد جمعیت کشور از طریق منابع داخلی وجود دارد.

دکتر سیدجواد حسینی اظهار داشت: بخش کشاورزی از رشد قابل ملاحظه ای طی سال های اخیر برخوردار بوده است به گونه ای که طی سال های 89 و 90 ، رقمی معادل 8/8 رشد در این بخش مشاهده می شود.

وی اعلام داشت: وزارت جهادکشاورزی در دو سال اخیر بیش از 3 هزار غرفه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور و بجز تهران ایجاد نموده که با برنامه ریزی انجام شده این میزان تا پایان سال به 4000 غرفه افزایش می یابد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی از افزایش صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از 27/2 میلیون تن در سال 84 به 51/5 میلیون تن در سال 1390 خبر داد و از افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی کشور از 7 میلیون تن در سال 84 به 23 میلیون تن طی هفت سال اخیر خبر داد.

دکتر حسینی، امنیت غذایی را از جمله موارد مهم و از دغدغه های وزارت جهادکشاورزی دانست و یادآور شد: اهمیت امنیت غذایی برای مردم، ملموس تر از بسیاری از جریانات موجود است و سازمان دامپزشکی کشور به عنوان نهادی با رویکرد سلامت، با تلاش های خود در نظارت بر تولید و عرضه محصولات سالم دغدغه بسیاری از مردم و مسئولین را در جهت تامین غذای سالم رفع نموده است.

وی با اشاره به نظارت های دامپزشکی در مراحل اولیه تولید فرآورده های خام دامی و ادامه آن تا عرضه در سبد خانوار، این موضوع را بسیار مهم ارزیابی کرد و خواستار انعکاس بهتر خدمات دامپزشکی در سطح جامعه شد.

حسینی، روابط عمومی را پل ارتباطی دستگاه های اجرایی و مردم خواند و اظهار داشت: روابط عمومی ها در سازمان دامپزشکی باید توانایی این را داشته باشند تا زوایای تاثیرگذار این حرفه را که از نظر مردم و افکار عمومی دورمانده به بهترین نحو به تصویر بکشند.

 

چپ : دکتر حسینی

 

وی تولیدات خبری در زمینه انعکاس دستاوردهای فنی دامپزشکی را بسترساز معرفی هرچه بهتر خدمات این مجموعه دانست و خواستار افزایش اخبار حوزه دامپزشکی در سطح رسانه ها از طریق فعالیت بیشتر روابط عمومی ها در دامپزشکی شد.

 

------------------------------------------

 

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی:
نقل و انتقال دام با گواهی بهداشتی دامپزشکی انجام شود


معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: حمل‌کنندگان دام باید برای جابه‌جایی محموله خود گواهی بهداشتی حمل قرنطینه‌ای دامپزشکی داشته باشند.
دکتر محمود قربان‌زاده اظهار کرد: هرگونه حمل ‌و نقل دام سبک و سنگین و همچنین انواع طیور و آبزیان باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با حمل‌کنندگان 480 رأس دام سبک که بدون گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی اقدام به حمل و نقل غیر‌مجاز دام کرده‌اند، برخورد قانونی شده است.

معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: خودروهای مذکور با همکاری نیروی انتظامی توقیف و 12 فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

قربان‌زاده با بیان اینکه برخی از بیماری‌های واگیر دام و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به سرعت از طریق جابه‌جایی دام منتشر می‌شوند و همه‌گیری شدیدی در مدت زمان کوتاه در بین جمعیت دامی و یا جامعه انسانی به وجود می‌آورند، اضافه کرد: شستشو و ضدعفونی کردن خودروهای حمل قبل از بارگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی از حمل و نقل غیرمجاز دام به عنوان یکی از عوامل موثر در انتشار بیماری‌هایی نظیر تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یاد کرد و افزود: روستائیان و دامداران باید از خرید دام‌هایی که فاقد سابقه بهداشتی و یا فاقد گواهی بهداشتی حمل از دامپزشکی هستند، خودداری کنند.

 

-----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه خبر داد :
اختصاص یک ‌میلیارد ریال از اعتبارات تملک به دامپزشکی بشرویه


رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه گفت: امسال کمیته برنامه‌ریزی مبلغ یک ‌میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای پروژه‌های دامپزشکی اختصاص داده است.
علی گوهری اظهار کرد: به منظور ارتقای سطح بهداشت دام و جامعه، شبکه دامپزشکی به صورت مستمر و سالانه پروژه‌هایی را اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل مبارزه با بیماری‌های واگیردار و انگلی دام، مبارزه با بیماری هاری، مبارزه با بیماری‌های واگیر آبزیان و طیور و کنترل فرآورده‌های خام دامی است.

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه با بیان اینکه امسال کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بشرویه مبلغ یک ‌میلیارد و 500 میلیون ریال برای اجرای پروژه‌های دامپزشکی اختصاص داده است، تصریح کرد: به منظور افزایش سطح کیفی خدمات‌رسانی به مردم، تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه دامپزشکی در دستور کار قرار دارد که با اعتبارات اختصاص یافته تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

*ضبط 57 کیلوگرم فرآورده‌های دامی در طرح نظارتی ماه رمضان

گوهری از ضبط 57 کیلوگرم از فرآورده‌های خام دامی در طرح نظارتی ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: هر ساله با آغاز ماه رمضان، طرح ویژه بازرسی از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال در ماه مبارک رمضان 250 بازدید از مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شد که طی آن 57 کیلوگرم گوشت ضبط و معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه اضافه کرد: مقدار هشت کیلوگرم از فرآورده‌های دامی نمونه‌گیری شده و برای انجام آزمایش‌های لازم به اداره کل دامپزشکی ارسال شده است.

*فعالیت 7 واحد مرغداری گوشتی در شهرستان بشرویه

گوهری از فعالیت هفت واحد مرغداری گوشتی و یک مرغداری تخم‌گذار در این شهرستان خبر داد و گفت: این واحدهای مرغداری، ظرفیت جوجه‌ریزی 313 هزار و 120 قطعه را در طول سال دارد.

وی یادآور شد: از آغاز سال، 89 هزار و 980 قطعه در مرغداری‌های شهرستان جوجه‌ریزی شده و برای پیشگیری از وقوع بیماری‌های واگیردار در صنعت مرغداری، 530 هزار دز واکسن در این مرغداری‌ها استفاده شده است.

 

----------------------------------------

 

توسط دامپزشکی صورت گرفت :
اجرای طرح ملی پایش شیر، عسل و تخم‌مرغ در کهگیلویه و بویراحمد


مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این استان اجرای طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در تخم‌مرغ و شیر و عسل در حال اجراست.
دکتر محسن صادقی اظهار کرد: طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی شیر، عسل و تخم‌مرغ توسط اداره‌کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال اجرا می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر اظهار داشت: طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در تخم‌مرغ و شیر در سال جاری در حال اجراست.

وی گفت: پایش باقیمانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در تخم‌مرغ و شیر و عسل بخشی از طرح ملی پایش باقیمانده‌ها است که نحوه اجرا و زمان‌بندی آن هر سال از سوی سازمان دامپزشکی کشور به منظور پایش و کنترل هر چه بیشتر سلامت مواد خام دامی که به مصرف خانواده‌ها می‌رسد به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هدف نهایی این طرح ملی را سلامت هر چه بیشتر مصرف‌کنندگان مواد خام دامی دانست و افزود: این طرح بر اساس دستورالعمل اتحادیه اروپا در زمینه باقیمانده‌های دارو، هورمون، سموم و سایر مواد شیمیایی در فرآورده‌های خام دامی طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام گرفته است.

صادقی تأکید کرد: سلامت مردم یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت اداره‌کل دامپزشکی استان بوده و در راستای تحقق شعار (دام سالم، غذای سالم، انسان سالم)، کارشناسان مربوطه با نهایت دقت، ظرافت و رعایت اصول بهداشتی، توزیع آماری، مراحل نمونه‌گیری، جمع‌آوری نمونه‌ها، بر نهایت ارسال نمونه‌ها به دو مرکز تعیین شده جهت آزمایش نمونه‌های عسل، تخم‌مرغ و شیر در مرکز تشخیص و کنترل فرآورده‌های بیولوژیک سازمان دامپزشکی کشور و نیز اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان رضوی اقدام کرده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا تاکنون تعداد 16 نمونه شیر، شش نمونه تخم‌مرغ و تعداد هفت نمونه عسل در استان اخذ گردیده است.

 

-------------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی رابر خبر داد :
مایه‌کوبی 63 هزار دام علیه بیماری بروسلوز در رابر


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: بیش از 63 هزار رأس دام سبک و سنگین در روستاها‌ی این شهرستان‌ علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.
فاطمه موحدی اظهار داشت: تاکنون 35 درصد جمعیت دامی‌ سبک و سنگین عشایر و روستاهای این شهرستان علیه بیماری بروسلوز ‌واکسینه شده‌اند و در هر روستایی که متقاضی برای واکسیناسیون داشته باشیم، اکیپ‌های عملیاتی برای انجام واکسیناسیون اعزام می‌شوند.

وی بیان داشت: این طرح توسط بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان در شهرستان اجرا شده است و از ابتدای سال جاری تا‌کنون فعالیت‌های مختلفی برای مبارزه و پیشگیری از بیماری بروسلوز در سطح شهرستان انجام شده‌ که شامل مایه‌کوبی، خونگیری و برگزاری کلاس‌های آموزشی است.

موحدی افزود: بیش از 63 هزار رأس دام  سبک و سنگین در روستاها‌ی این شهرستان‌ علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: تب مالت یکی از بیماری‌های خطر‌ناک مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم کنترل مشکلات زیاد و خطر‌ناکی را برای بیمار به وجود می‌آورد.

موحدی تصریح کرد: کنترل این بیماری یکی از برنامه‌های اساسی شبکه دامپزشکی و واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای توده جمعیت دامی از عمده‌ترین برنامه‌ها برای کنترل این بیماری در بین انسان‌ها است.

وی ابراز داشت: به منظور پیشگیری از ابتلا به تب مالت لازم است که شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی جوشیده و کاملاً پخته شوند.

موحدی گفت: شبکه دامپزشکی رابر با خونگیری از دام سبک دامداران و انجام آزمایش بروسلوز سلامت دام آنها را تأیید می‌کند.

وی از دامداران خواست برای تأیید سلامت دام خود اقدام کرده و دامپزشکی را در راستای کنترل این بیماری یاری دهند.

 

نظر شما
ادامه