کد خبر: ۵۸۹۲۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
ماجراهای بچه شامپانزه باغ‌وحش ارم ادامه دارد:
مشکل از زمانی آغاز شد که معماریان به‌دلیل بیماری مجبور به ترک باغ‌وحش شد. این در حالی بود که اداره کل محیط زیست استان تهران، این بار اجازه همراهی باران با پرستارش را صادر نکرده بود ...
 

حکیم مهر: علیرغم درخواست دکتر معماریان، اداره کل دامپزشکی استان تهران و باغ‌وحش ارم درخصوص ارائه مجوز خروج باران از باغ‌وحش، اداره کل محیط زیست استان تهران این موضوع را خارج از حیطه اختیارات خود دانسته و آن را منوط به برگزاری جلسه در روزهای آتی کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس،  با انتشار خبر «مرگ در یک‌قدمی تنها بچه‌شامپانزه ایران» در شامگاه یکشنبه ۱۲ مرداد، مکاتبات اداری و پیگیری‌های فارس برای دریافت مجوز خروج «باران» از باغ‌وحش کلید خورد. همزمان، جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس نیز با ایجاد کمپین «نجات باران؛ تنها بچه شامپانزه ایران از قفس» خواستار پیگیری موضوع تا زمان اطمینان از ثبات وضعیت زندگی این بچه‌شامپانزه شدند. کمپینی که در عرض چند ساعت، حدود ۵۰۰ امضا برای آن ثبت شد.

 «باران» تنها بچه شامپانزه موجود در ایران است که در اردیبهشت ۹۶ به‌شکل نارس متولد شد اما با تلاش‌های دکتر معماریان، دامپزشک وقت باغ‌وحش ارم نجات یافت. از همان زمان، این بچه‌شامپانزه تحت مراقبت ۲۴ساعته دکتر معماریان قرار گرفت و باتوجه به شرایط بیولوژیکی شامپانزه‌ها، هم‌اکنون نیز جهت ادامه حیات، نیازمند ادامه مراقبت به شکل سابق است. این مراقبت ۲۴ساعته، در تمام ۳سال اخیر به‌صورت حضور معماریان در باغ‌وحش و یا انتقال باران به منزل دامپزشک ادامه داشت. حتی در مدتی حدود یک ماه، معماریان در قفس‌های باغ‌وحش ارم و در کنار باران زندگی کرد.


به گفته کارشناسان، باران فقط در کنار پرستار خود زنده می‌ماند

مشکل از زمانی آغاز شد که معماریان به‌دلیل بیماری مجبور به ترک باغ‌وحش شد. این در حالی بود که اداره کل محیط زیست استان تهران، این بار اجازه همراهی باران با پرستارش را صادر نکرده بود. از آنجا که بچه شامپانزه‌ها رشد کندی دارند، حداقل تا ۵ سالگی باید تحت حمایت مادر (پرستار) خود زندگی کنند. باران هم از این قانون مستثنی نیست و به اذعان بسیاری از کارشناسان محیط زیست، در صورت جدایی از سرپرست خود، زندگی‌اش مدت زیادی ادامه نمی‌یابد.

 دکتر معماریان یکشنبه ۱۲ مردادماه در نامه‌ای به اداره کل دامپزشکی استان تهران خواست به‌منظور گذران ادامه دوران نقاهت خود در منزل، مجوز همراهی باران با او و خروجش از باغ‌وحش تمدید شود تا جان باران به خطر نیافتد.


سند شماره ۱- درخواست دکتر معماریان برای خروج «باران» از باغ وحش

 با پیگیری‌های صورت گرفته، این موضوع به تایید اداره کل دامپزشکی استان تهران هم رسید و دکتر سیدعلی سیدعلی بابایی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران، روز دوشنبه ۱۳ مرداد، طی نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران خواستار موافقت آن اداره با خروج باران از باغ وحش شد.


سند شماره ۲- موافقت اداره کل دامپزشکی استان تهران با خروج «باران» از باغ وحش

 همزمان، مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز نیز به‌عنوان مالک اصلی این بچه شامپانزه، طی نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، خواستار موافقت با خروج باران از باغ‌وحش ارم شد. علی دقیقیان، مدیرعامل مجتمع ارم، در گفت‌وگو با فارس، ضمن اعلام موافقت باغ‌وحش ارم با خروج باران از آن مجموعه، اجرای این تصمیم را منوط به مجوز محیط زیست دانست.


سند شماره ۳ – موافقت باغ‌وحش ارم با خروج «باران» از باغ وحش

 البته دقیقیان، در نامه دیگری خواستار اعلام نظر رسمی سازمان محیط زیست در خصوص اعزام باران به خارج از کشور جهت طی مراحل رشد شده است.


سند شماره ۴- درخواست اعلام نظر رسمی محیط زیست در خصوص شرایط زندگی باران

 باوجود آن که این درخواست‌ها تا ظهر روز دوشنبه ۱۳مردادماه به اداره کل محیط زیست استان تهران ارائه شده بود، تا پایان ساعت اداری، هیچ مجوزی از سوی این اداره کل، جهت خروج باران از باغ وحش صادر نشد. این تعلل، در شرایطی است که بیماری دکتر معماریان و عدم امکان استفاده از خدمات درمانی می‌تواند خطرات جدی برای این دامپزشک ایجاد کند. از طرفی، خروج معماریان از باغ‌وحش هم می‌تواند تهدیدی برای جان «باران» باشد.

با توجه به تعلل اداره کل محیط زیست استان تهران در صدور مجوز، موضوع در دستور کار پیگیری خبرگزاری فارس قرار گرفت. «سعید محمودی» مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به خبرگزاری فارس، اعطای مجوز برای تمدید دوران همراهی باران با دکتر معماریان را خارج از حیطه اختیارات خود دانست. وی علیرغم اعلام موافقت خود با این موضوع، تصمیم‌گیری درباره آن را منوط به جلسه با ستاد (سازمان محیط زیست) در روزهای آتی اعلام کرد.

به گفته محمودی، اداره کل محیط زیست استان تهران تلاش می‌کند جلسه با سازمان محیط زیست را فردا برگزار کند. خبرگزاری فارس نیز همچنان این موضوع را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری خواهد کرد.

شما نیز می‌توانید با مراجعه به این آدرس، در کمپین «نجات باران؛ تنها بچه شامپانزه ایران از قفس» مشارکت کنید .

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
1
3
جقدر اين پروسه شبيه مجوزهاي جهاد كشاورزي براي كشاورزهاست

اين اقايان تو قرن بيست و يكم تا زماني كه كشاورزها زمين رو آباد نكردن هيچ امكاناتي بهشون نميدن غافل از اينكه زمين بعد از آباد شدن ديگه نياز به امكانات و تسهيلات نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
7
8
تمام مشکلات کشور و سازمان دامپزشکی و کرونا و گرانی حل شده مانده این میمون
بابا وقت برای بطالت زیاد دارید دیگه رسانه ای نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
شما هم 30 ثانیه از وقت گرانبهات رو گذاشتی بیای اینو بنویسی..متاسفم برات
دامون
|
Germany
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
4
6
حکیم مهر عزیز لطف کنین به جای این گزارش ها درباره تعاونی های مسکن مخصوصا پروژه سوهانک گزارش تهیه کنین که نزدیک 300 نفر از اعضا بعد از گذشت 8 سال حتی نمیدونن واحدشون طبق چندم هست ویا حتی چند متر هست بعضی از اعضا فرش زیر پاشونم فروختن به امید خانه دار شدن ولی افسوس که مدیر عامل فقط وعده و وعید سرکاری میده در آخر یادآور میشود که طبق قرارداد قرار بوده برج 7 سال 97 تحویل بدن واحدها رو الان برج 5 سال 99 هست حتی تعیین واحد هم انجام نشده و کم کم 3 سال دیگه کار داره پروژه اگه پیگیری کنین ممنون میشم
پاسخ ها
عاطفه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
قربون دهنت واقعا که گل گفتی پروژه سوهانک تراژدی وحشتناک شده خدا رحم کنه به اعضا واقعا موندیم چکار کنیم زندگیمون رو هواست تو رو خدا رسیدگی کنین ممنون
دکتر رفیعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
قربون دهنت گل گفتی
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
5
قربون دهنت دامون واقعا پروژه سوهانک شده کابوس ما ای کاش از روز اول میگفتن پروژه ۱۰ سال طول میکشه واقعا خسته شدیم
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
5
3
خجالت آوره آقای مسئول حکیم مهر. خیلی نا آگاه هستید در خصوص خبری که دربارش خبر گذاشتی متاسفم براتون
حکیم مهر جان گوش شنوا لطفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
1
6
لطفا کمی مشکلات اکثریت را هم بررسی کنید.
مثلا بند و ماده قانونی که به بهانه نبود پهنه دامی و اشباع بودن مجوز داروخانه یا درمانگاه نمیدن (که دقیق و صراحتا خلاف قانون کشور هست)

مثلا ندادن مجوز داروخانه و درمانگاه به دانشجویان تخصص که مدرک دکتری عمومی را دارند (که دقیق و صراحتا خلاف قانون کشور هست)

مثلا نداشتن بیمه عمر و بازنشستگی بدرد بخور.

مثلا عدم حمایت کافی نظام در مقابل شکایت های دامداران.

مثلا عدم جلوگیری از داشتن حقوق پیشنهادی زیر تعرفه برای مسول فنی گرفتن در استان ها.

مثلا عدم نظارت بر پذیرش دانشجو.

مثلا عدم بررسی روابط خانوادگی در سازمان نظام دامپزشکی.

مثلا تاخیر در اعلام تعرفه ها.

مثلا اصل خود مثلا عدم اجرای ماده 19.

مثلا هزارتا درد همه گیر که جامعه دامپزشکی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
منتظر کار کردن این مثلا ها هم هستیم اگر البته پیام و معماریان و معرفی دانشجویان تخصص تهران به شما وقت آزاد هم بدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
1
3
متاسفم
خبر باران درج میشه
خبر بازداشت سازمانهای زیر مجموعه جهاد مانند پشتیبانی درج میشه
اما خبر بازداشت .... توسط سربازان گمنام امام زمان درج نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
چرا نام استان درج نمیشه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
6
اگه علائم کرونا در دکتر معماریان باشه که باید جداشون کرد !
نه اینکه باران را ببره تو خونه شون
جلل خالق
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
0
1
بازی با این بچه شامپانزه بخواطر مطرح شدن در جامعه خوب .....ی برای خودشان ساختن .
Zahra nateghi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
0
باید محیط زیست بفهمه حیوانات حق زندگی دارن و خجالت اوره که حیوانات در ایران مورد ظلم قرار میگیرن و مسئولین ایران حیوان ستیز و منافع طلبن باران باید به خانوادش که معماریان است برگرده بیشتر از این جامعه را متشنجل نکنید .اگر برای باران اتفاقی بیوفتد باید پاسخگو باشید
نظر شما
ادامه