کد خبر: ۹۴۶۱

حکیم مهر - اسکلت یک دایناسور نوزاد با دم پرپشت که 135 میلیون سال قبل بر روی زمین می‌زیسته در اروپا پیدا شد که نشان می‌دهد نخستین دایناسورهای پردار خویشاوندی نزدیکی با پرندگان نداشته‌اند.

این موجود دارای پرهای کرکی کوچک است که تقریباً شبیه به مو هستند. دایناسور جدید که Sciurumimus albersdoerferi نام دارد بهترین نمونه حفظ شده کشف شده در اروپا لقب گرفته است.

این موجود 72 سانتی‌متری دندان‌دار که به یک T-Rex ریز شباهت دارد و گفته می‌شود که یک نوزاد تازه سر از تخم درآورده بوده، جمجمه‌ای بزرگ، جوارح عقبی کوتاه و همچنین پوستی صاف داشته است.

پرهای واقع در ناحیه جلویی، زیر شکم، پشت و دم نشان می‌دهد که احتمالاً تمامی بدن آن از پر پوشیده بوده است. هنوز قاتل این دایناسور مشخص نیست اما تصور می‌شود که وی غرق شده باشد.

فسیل‌های پیشین دایناسورهای پردار به گروهی موسوم به coelurosaurs تعلق داشتند که ارتباط نزدیکی به پرندگان داشتند و از آن‌ها T Rex و سایر حیوانات گوشتخوار تکامل یافتند اما دایناسور جدید که در صخره آهکی معدن سنگ در جنوب آلمان کشف شده، یک megalosauroid است که به گروه تروپودها تعلق دارد.

فسیل‌های تروپودها که T Rex را نیز شامل می‌شوند، نایاب و متلاشی شده هستند و بهترین نمونه‌های آن 80 درصدشان حفظ شده است؛ این در حالی است که 98 درصد دایناسور نوزاد دست‌نخورده باقی مانده و جمجمه بزرگ آن در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن دلیلی قاطع بر مرگ زودرس آن است.

این موجود یکی از کامل‌ترین دایناسورها در سراسر جهان است و از لحاظ علمی اهمیت شایانی دارد. حدس زدن این نکته که نوزاد در صورت بزرگ شدن چه اندازه‌ای داشته باشد، دشوار است. گفته می‌شود استخوان‌های Sciurumimus بهتر از استخوان‌های دایناسورهای پردار کشف شده در دهه 1990 در چین حفظ شده است.

موهای دایناسورها همواره کانون تحقیق است زیرا می‌توانستند به پر تبدیل شوند که نخستین بار در فسیل‌های Archaeopteryx مشاهده شد. این قدیمی‌ترین پرنده شناخته شده بود که در قرن 19 در آلمان یافت شد و از این موضوع حکایت داشت که دایناسورها شاید به پرندگان تکامل یافته باشند.

فسیل جدید نشان می‌دهد که دایناسورهای تروپود (دوپا و عمدتاً گوشتخوار) خویشاوندی نزدیکی با پرندگان ندارند. این درحالی است که تاکنون تصور بر این بود که تمامی دایناسورهای درنده پردار خویشاوندان نزدیک پرندگان بوده‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه