کد خبر: ۸۵۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نرماشیر، ریگان، خراسان جنوبی و رضوی

 

سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت : هیچ موردی از ابتلا به سل و بروسلوز در بین دام‌های شهرستان نرماشیر مشاهده نشده است.
علی سرحدی اظهار داشت: با توجه به آزمایشات مکرر و اقدامات پیشگیرانه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری‌های سل و بروسلوز در بین دام‌های سنگین این شهرستان مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تا‌کنون با انجام تست سل بر روی 2 هزار و 206 رأس گاو و خون‌گیری از 3 هزار و 332 رأس دام سنگین و انجام آزمایشات مربوطه جمعیت دامی منطقه مورد پایش قرار گرفت.

سرحدی افزود: تاکنون هیچ موردی از این دو بیماری در جمعیت دامی منطقه مشاهده نشده است.

وی ابراز داشت: با توجه به سنتی بودن واحدهای دامی طرح مذکور در سطح روستاها انجام شده است.

سرحدی همچنین از برگزاری کلاس‌های آموزشی در مورد این دو بیماری مهلک خبر داد و گفت: لازم است با توجه به خطرناک و خسارت بار بودن این بیماری‌ها آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد.

 

----------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
300 قلاده سگ ولگرد در ریگان معدوم شد‌


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 300 قلاده سگ ولگرد در این شهرستان معدوم شد‌ه است.
حجت‌الله جعفری در حاشیه اجرای طرح واکسیناسیون هاری اظهار داشت: سگ‌های ولگرد عامل انتقال بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام هستند و کنترل و پیشگیری از بیماری هاری اهمیت به سزایی دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت: به همین منظور شبکه دامپزشکی ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون 300 قلاده سگ ولگرد را معدوم کرده است.

وی اذعان داشت: شهرداری ریگان نیز در این امر همکاری خوبی با شبکه دامپزشکی شهرستان برای معدوم‌سازی سگ‌ها داشته است.

جعفری افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 417 قلاده سگ علیه بیماری هاری در این شهرستان واکسینه شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان بیان داشت: با توجه به اینکه دامداران این شهرستان اقدام به نگهداری تعدادی سگ برای حفاظت از دام‌های خود می‌کنند، برای واکسینه کردن این سگ‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی ریگان اقدامات نظارتی و بهداشتی برای شهروندان برگزاری پنج کلاس در مورد آموزش‌های لازم توزیع بروشور به تعداد 100جلد اقدام کرده است.

 

------------------------------

 

صادرات فرآورده های دامی به ارزش حدود 782 هزار دلار از خراسان جنوبی


درآمد ناشی از صادرات فرآوده های دامی از خراسان جنوبی به بیش از 781 هزار و 827 دلار رسید.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این میزان درآمد ارزی کالا  طی سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل 48 درصد افزایش داشته است.

دکتر محمدعلی رضائی افزود:صادرات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور طی امسال نظیر گوشت مرغ تازه و منجمد،خوراک طیور ،جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار عمدتا به کشور افغانستان و  پشم به کشور پاکستان صادر شده است که در این میان بیشترین درآمدزایی از صادرات جوجه یکروزه به مبلغ 413 هزار 218 دلار بوده است.

وی با اشاره به لزوم صدور مجوز بهداشتی دامپزشکی برای صادرات و واردات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور به سایر کشورها خاطرنشان کرد: پذیرش محموله‌های صادراتی مرتبط با دام و طیور در دیگر کشورها منوط به داشتن گواهی معتبر دامپزشکی است و کشورهای مقصد تا محموله وارداتی دارای مجوز بهداشتی دامپزشکی نداشته باشد، اجازه ورود و تخلیه محموله را صادر نمی کنند.

رضائی اظهار امیدواری کرد با توجه به افزایش کیفیت و شرایط بهداشتی و قرنطینه ای تولید انواع دام ، طیور و فرآورده های مرتبط در استان،شاهد افزایش روزافزون صادرات این کالاها بوده و سهمی در افزایش صادرات غیرنفتی کشور داشته باشیم. 

 

------------------------------

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام کرد :

شرایط خرید و نگهداری گوشت منجمد

 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در اطلاعیه ای شرایط خرید و نگهداری انواع گوشت سفید و قرمز منجمد را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: لازم است شهروندان، گوشت منجمد را از فروشگاه های معتبر و مجهز به فریزرهای مناسب و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور خریداری نموده و در خرید گوشت منجمد به دمای نگهداری آن یعنی ( 18- ) سانتی گراد دقت کنند.
در ادامه این اطلاعیه بیان شده است : در خرید گوشت، بایستی به مهر و برچسب های روی بسته های گوشت و تأییدیه های  سازمان دامپزشکی کشور (بهداشتی ، شرعی )توجه شده و علاوه بر آن، به تاریخ تولید و تاریخ انقضای مصرف گوشت توجه شود تا تاریخ مصرف آن هنوز معتبر باشد.
همچنین در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده تا حتی الامکان در انتخاب بسته ها دقت نمایند که روکش نایلونی آن سالم باشد و کاملا به جداره گوشت چسبیده و فاقد هرگونه فضای خالی باشد. همچنین، بسته های گوشت منجمد فاقد هر گونه خونابه و یخ بوده و دقت شود تا به بیش از اندازه نیاز گوشت منجمد خریداری نشود.
در ادامه به شهروندان توصیه شده است  قبل از مصرف گوشت را در دمای 4+ درجه سانتیگراد در یخچال معمولی  قرار دهند تا گوشت به تدریج از انجماد خارج شود و برای خروج گوشت منجمد از حالت انجماد، به هیچ عنوان بسته های گوشت را در دمای اطاق یا نزدیک بخاری و محیط گرم قرار ندهند.
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه یادآور شده است؛ گوشتی که از انجماد خارج شده است، بسیار زودتر از گوشت معمولی فاسد می شود، بنابراین باید سریعا" مصرف شود. همچنین توصیه شده  هرگز گوشتی که از انجماد خارج شده برای نگهداری بیشتر مجددا" منجمد نشود زیرا علاوه بر اینکه خیلی زودتر فاسد  می شود چنین گوشتی فاقد ارزش غذائی لازم نیز خواهد بود .

در پایان این اطلاعیه آمده است اگر گوشت منجمد چرخ شود بایستی در اسرع وقت مصرف گردد.

 

نظر شما
ادامه