کد خبر: ۷۹۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: نقل و انتقال غیرمجاز دام از کشورهای همسایه و حیات وحش غیرقابل کنترل ، منجر به شیوع نوعی بیماری به نام بروسلوز در واحدهای دامی می شود.
ذکتر سید محسن دستور با بیان اینکه هم اکنون کنترل و مقابله با بیماری بروسلوز مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته ، افزود: بیماری بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های باکتریایی خسارت بار دامی به شمار می رود که از دام به انسان قابل انتقال است.
وی، جنبه های اپیدمیولوژی پیچیده و تنوع گونه های عامل بیماری بوسلوز را طیف وسیع میزبانی، مقاومت باکتری در شرایط مختلف محیطی، راه های متعدد انتقال، پخش حجم انبوه باکتری از دام های مبتلا از جمله ترشحات رحمی و جنین سقط شده، طولانی بودن زمان پاک شدن دام مبتلا و حاملان بدون نشانه های بیماری عنوان کرد.
دستور تاکید کرد: میزان کنترل و ریشه کنی بیماری بروسلوز با مشکلاتی عدیده ای همراه است و تاکنون فقط تعداد محدودی از کشورهای جهان (17 کشور جهان) موفق به ریشه کنی بیماری بروسلوز شده اند.
وی با بیان اینکه در برخی موارد بیماری بروسلوز در تعدادی از کشورها ریشه کن شده اما به طور مجدد شیوع یافته و یا در تعدادی از کشورها به طور کامل ریشه کن شده ، عنوان کرد : مواردی از ابتلای انسانی که هیچ گاه از منطقه و محل اقامت خود مهاجرتی نداشته اند ، نیز گزارش شده است.
دستور معتقد است: درایران به دلیل استقرار در منطقه جغرافیایی پرخطر بیماری های دامی، مرزهای گسترده خاکی، حیات وحش غیرقابل کنترل، تردد غیرمجاز دام از کشورهای همسایه، شیوه پرورش و نگهداری انواع دام درمجاورت یکدیگر، جابجایی بدون ضابطه و کوچ روی دام در داخل کشور شرایط مناسبی را برای حفظ عامل بیماری و تکمیل زنجیره اپیدمیولوژی بیماری بروسلوز دارد.
وی با بیان اینکه ایران درکنترل بیماری بروسلوز با مشکلات پیچیده تری نسبت به سایر کشورها مواجه است، اظهارداشت: سازمان دامپزشکی کشور طی پنج دهه از آغاز مبارزه با بیماری بروسلوز به تدوین برنامه هایی جهت استفاده از تجارب صاحبنظران و محققان کشور اقدام کرده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: هم اکنون سازمان دامپزشکی برای کنترل و مقابله با این بیماری به طور مستمر از ظرفیت علمی و تجربی مراجع ذیربط بین المللی بهره مند می شود تا با اجرای برنامه های علمی، کاربردی و استفاده از روش و ابزار موثر نتایج بهتری را بدست آورد.
وی با بیان اینکه عوامل بیماری زا مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی شناسند ، اظهارداشت: وضعیت بیماری، کیفیت برنامه های تامین بهداشت دام و چگونگی عملکرد در کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه تاثیرمستقیمی در موفقیت و شکست برنامه های سازمان دامپزشکی کشور دارد.
دستور تصریح کرد : اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت کنترل بیماری بروسلوز در مقاطع مختلف زمانی با استفاده از دستاوردهای حاصله دارای نقاط ضعف و قوت بوده که در برنامه پنجم توسعه مقرر شده با توجه به وضعیت منطقه و پیچیدگی های اپیدمیولوژی بیماری با تامین منابع همچون اعتبار، نیروی انسانی، تجهیزات، پشتوانه قانونی و همکاری متخصصان و مسئولان نهادهای ذیربط اقدامات لازم صورت گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: برنامه ریشه کنی بیماری بروسلوز با آیین نامه اجرایی مدون توسط پیشکسوتان دامپزشکی شده و هم اکنون درحال اجرا است که نتایج حاصل از آن قابل ارایه است.
وی به خصوصیات شیوع بیماری بروسلوز در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیماری بروسلوز در تعدادی از کشورهای توسعه یافته ریشه کن شده، اما همچنان این بیماری به عنوان یک مشکل اساسی بهداشت دام، بهداشت همگانی با پیامد خسارات اقتصادی در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در مناطقی که دام منبع درآمد و اشتغال است به شمار می رود.
دستور، بومی بودن بیماری، تنوع انواع باکتری، تنوع میزبان، بقاء و خصوصیت جرم در طبیعت، توسعه جمعیت دامی، نوع دامداری و شیوه نگهداری دام، تردد، نقل و انتقال غیرمجاز دام، فقدان یا ضعف پشتیبانی سرویس های دامپزشکی، سطح پایین بهداشت همگانی، چرای همزمان و نگهداری انواع دام، کوچ روی دام و شیوه عشایری را از دیگر مشکلات اساسی کننترل بیماری بروسلوز دانست.
رییس دامپزشکی کشور تاکید کرد: به استثنای تعداد اندکی از کشورهای جهان که موفق به ریشه کنی بیماری بروسلوز شده اند، اکثریت کشورهای جهان به عفونت آلوده هستند.
دستور ، به وضعیت بیماری بروسلوز در ایران اشاره کرد و افزود: طی سال های 85 تا 89 اجرای برنامه مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت دامی براساس اولویت های واکسیناسیون فراگیر، تست، کشتار محدود، اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای، آموزش و ترویج افراد صورت گرفته است.
وی ادامه داد: به دلیل محدودیت منابع ( اعتبارات، نیروی انسانی و تجهیزات) ضمن محدود سازی عملیات تست و کشتار جمعیت دام روستایی و عشایری، به منظور حفظ دستاوردها، اقدامات موثری جهت توسعه ایمن سازی دام های روستایی و عشایری از طریق افزایش حجم عملیات مایه کوبی انجام شده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور به برنامه های چهار سال آینده سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین راه پیشگیری بروسلوز در انسان و کاهش خسارات اقتصادی دام ها، کنترل بیماری در دام های حساس است که در صورت رفع مشکلات تامین منابع و واکسن مورد نیاز، دستور العمل های فنی سازمان دامپزشکی با توجه به معیارهای پذیرفته شده بین المللی در جهت پوشش ایمنی کامل دام های هدف اجرایی می شود.
دستور، واکسیناسیون بره، بزغاله، گوسفند، بز، گوساله، گاو، گاومیش ماده به میزان 90 درصد، آموزش عوامل اجرایی و آموزش ترویجی در جامعه روستایی و عشایری، نظارت بر اجرای عملیات با روش نمونه برداری و آزمایش، اعمال اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای و ادامه عملیات تست و کشتار در دامداری ها را از جمله اقدامات کنترل بیماری بروسلوز در کشور برشمرد.
وی افزود: به طور حتم اقدامات پیشگیرانه و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای منجر به کاهش بیماری بروسلوز در واحدهای دامی کشور می شود.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
انسان آگاه
|
-
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
0
این سخنرانی را با متن سخنرانی همایش طب مالت مقایسه کنید تا بفهمید که هر دو از روی یک نوشته خوانده شده که ............... :دستور ، به وضعیت بیماری بروسلوز در ایران اشاره کرد و افزود: طی سال های 85 تا 89 اجرای برنامه مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت دامی براساس اولویت های واکسیناسیون فراگیر، تست، کشتار محدود، اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای، آموزش و ترویج افراد صورت گرفته است. چالش‌‎های کنترل بروسلوز (تب مالت) در ایران از زبان رئیس سازمان دامپزشکی.....اخبار گوناگون (آرشیو) >
بروزرسانی : سه شنبه 22 آذر 1390
منبع : فارس
دکتر دستور در همایش تب مالت خبر داد : کاهش 60 درصدی مبتلایان به تب مالت طی 6 سال اخیر....دستور ، به وضعیت بیماری بروسلوز در ایران اشاره کرد و افزود: طی سال های 85 تا 89 اجرای برنامه مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت دامی براساس اولویت های واکسیناسیون فراگیر، تست، کشتار محدود، اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای، آموزش و ترویج افراد صورت گرفته است. شجاع باش و به رسالت خبرنگاری ات عمل کن
همکار
|
-
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
0
آی عجب نکته جالبی . این دو تا متن عین همه و کپی شده است مگه میشه آدم با فاصله دو ماه تمام کلمات و جملاتش عین هم باشه نکته جالبی بود ها!!!!
نظر شما
ادامه