کد خبر: ۷۸۳۱۹

حکیم مهر: رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: کلیه موارد حیوان گزیدگی، اعم از حیوان اهلی و وحشی را باید هار تلقی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر مژگان مینوسپهر» گفت: کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را باید هار تلقی کرد و بیمار را باید فوراً تحت اقدامات پیشگیری قرار داد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که اگر حیوان گزنده مثل سگ دارای قلاده و واکسیناسیون کامل نیز باشد، می‌بایست اقدامات پیشگیری و درمان را برای فرد سریعاً انجام داد یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام «سرو واکسیناسیون» فرد نیست.

وی افزود: ویروس هاری حتی از زخم‌های بسیار کوچک و در حد خراش و از طریق آلودگی مخاط (آلودگی چشم، دهان، بینی و اندام تناسلی) هم می‌تواند باعث هار شدن فرد شود، پس زخم هر چند کوچک (حتی خراش پوستی) باید فوری تحت درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

مینوسپهر تصریح کرد: پنجه گربه حتی در حد خراش نیز می‌تواند موجب انتقال بیماری هاری شود، چراکه گربه عادت به لیسیدن پنجه‌های خود دارد، بنابراین لازم است فوری نسبت به درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) اقدام شود.

وی اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های بالای سرم و واکسن هاری (هزینه واکسن برای هرفرد تقریباً ده میلیون ریال و هزینه سرم و واکسن برای هر فرد پنجاه تا صد میلیون ریال می‌باشد) لازم است افراد در مواجهه با حیوانات رعایت احتیاط کامل را کرده و ضمن پرهیز از اذیت و دستکاری حیوانات از اقداماتی مانند رهاسازی زباله، غذا دادن به حیوانات ولگرد و ... از تجمع حیوانات در محل‌های زندگی انسان جلوگیری کنند.

 

نظر شما
ادامه