کد خبر: ۷۸۳۱۶

حکیم مهر: «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن آرزوی سالی سرشار از شادکامی و سلامتی برای همه هم استانی های عزیز، به تشریح جایگاه ویژه دامپزشکان در تامین سلامت و بهداشت جامعه پرداخت و گفت: سلامت غذا و محصولات دامی و تامین بهداشت جامعه، مدیون افرادی است که بعنوان دامپزشک مشغول فعالیت هستند و در واقع دامپزشکان پیشتازان تامین سلامت و بهداشت جامعه اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، وی با اشاره به نامگذاری روز ۷ آوریل مصادف با ۱9 فروردین تحت عنوان روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت، اعلام کرد: هفتم آوریل، روز جهانی بهداشت و سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت می باشد که همه ساله در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

وی درخصوص علت نامگذاری چنین روزی بیان کرد: در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید.

دکتر کاظمی نیا افزود: همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد و از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

این مقام مسئول گفت: رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت افزایش توجه و آگاهی عموم مردم جهان درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت های بهداشتی قرار داده است.

دکتر کاظمی نیا گفت: این موضوع آنقدر با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال شعاری را برای این روز بر می گزینند که در سالجاری (2024) شعار روز جهانی بهداشت تحت عنوان "سلامتی من؛ حق من" نامگذاری شده است.

دکتر کاظمی نیا در خصوص نقش دامپزشکی در تامین بهداشت جامعه گفت: دامپزشکی نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی، بی شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

دکتر کاظمی نیا با بیان اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: نظارت دامپزشکی بر تمام  مراحل زنجیره تولید، فراوری، توزیع و عرضه از یک سو و بهداشت و پیشگیری و کنترل بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان از سوی دیگر ،نقش مهم دامپزشکی در توسعه پایدار امنیت غذایی و ارتقا سلامت عمومی جامعه را مشخص می نماید.

وی تاکید کرد: کنترل بیماری های واگیردار و آموزش بهداشت عمومی از جمله مهم ترین اهداف بهداشتی می باشد و دامپزشکی از دستگاه های اصلی در سیاست گذاری، تحقیقات، نظارت برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و ... می باشد که نقش بسزایی در تحقق این اهداف دارد.

وی در این رابطه افزود: از آنجا که کنترل و پیشگیری از بروز و وقوع بیماری، همیشه مقدم بر درمان بوده است و از خسارات و تلفات ناشی از رخداد بیماری به شدت می‌کاهد دامپزشکی  با اجرای عملیات های واکسیناسیون و نیز سم پاشی نواحی پرخطر و سابقه دار علیه انگل های خارجی با مشارکت گروه های جهادی سبب کاهش رخدا بیماری ها شده و از خسارات و تلفات ناشی از رخداد بیماری ها به شدت می‌کاهد.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات پیشگیرانه موثر دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری های مهم قابل انتقال به انسان مثل آنفلوانزای پرندگان، تب کریمه کنگو، تب مالت، هاری و...، گفت: تمامی نیروهای این مجموعه با آمادگی کامل و صد درصد برای مشارکت فعال در انجام وظایف محوله ازسوی مدیریت استان فعالیت می نمایند.

دکتر صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان اعلام کرد: امیدواریم که با تلاش این مجموعه شاهد ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ باشیم.

 

نظر شما
ادامه