کد خبر: ۷۸۱۸۵
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:
«دکتر محمود قربان‌زاده» اظهار داشت: بیماری عفونی یا سرطان غدد لنفاوی، دو تشخیص اولیه دامپزشکان متخصص برای شیر نر ۹ ساله باغ‌وحش مشهد است که تشخیص قطعی مستلزم بیهوشی است که این اقدام نیز با خطر مرگ شیر همراه است ...

حکیم مهر: معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حال «ریشا» شیر نر و «ارس» پلنگ نر در باغ وحش مشهد به عنوان ۲ گونه ارزشمند طی چند روز اخیر نامطلوب و نگران کننده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمود قربان زاده» با بیان توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی این شیر نر موسوم به «ریشا» افزود: طی چند روز اخیر این شیر دوباره بی اشتها شده است و حال نامساعدی دارد که موجب شد تیم درمانی کلینیک دامپزشکی طرف قرارداد باغ وحش مشهد در محل حاضر شود و شرایط را بررسی کند.

وی با اشاره به سختی کار درمان حیوانات وحشی اضافه کرد: انجام اقدامات درمانی و نمونه گیری از این حیوانات نیاز به بیهوشی حیوان دارد که به دلیل ریسک بالا و خطر مرگ احتمالی حیوان وحشی در صورت بیهوشی تا کنون تصمیمی برای بیهوش کردن ریشا گرفته نشده است در نتیجه دامپزشکان در شرایط سخت، کارهای درمانی از جمله سرم درمانی را بدون انجام بیهوشی برای حیوان انجام می دهند.

قربان زاده در خصوص علت حال نامساعد ریشا اظهار کرد: بیماری عفونی یا سرطان غدد لنفاوی، دو تشخیص اولیه دامپزشکان متخصص برای شیر نر ۹ ساله باغ وحش مشهد است که تشخیص قطعی مستلزم بیهوشی است که این اقدام نیز با خطر مرگ شیر همراه است .

وی ادامه داد: فعلا با انجام درمانهای حمایتی سعی در حفظ این گونه ارزشمند باغ وحش مشهد داریم.

اواخر بهمن ماه امسال بود که تصویری از شیر نر ۹ ساله لاغر اندام و دراز کشیده ای در قفس باغ وحش مشهد در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و گمانه زنی فعالان فضای مجازی در خصوص سوء تغذیه این حیوان را موجب شد تا بدانجا که معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به قضیه ورود و بر پیگیری قصور احتمالی در نگهداری از این حیوان تاکید کرد.

در همان زمان تیم متخصصی با حضور ۹ دامپزشک این شیر را بیهوش کرد بررسی دامپزشکان متخصص نشان داد که میزان گلبولهای سفید کروی شکل در بدن این گونه، اندکی زیاد است که نشان دهنده وجود عفونت بود ضمن این که در زمان انجام معاینات، شیر دچار دفع مدفوع روان (اسهال) بود.

طبق اعلام مسوولان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در همان زمان، بر اساس نتایج حاصل از معاینات تخصصی، درمان آنتی بیوتیکی، استفاده از پروبیوتیک‌ها، استفاده از او.آر. اس به همراه غذای کنترل شده برای این حیوان لحاظ شد و این روند تا واپسین روزهای اسفند ماه جاری ادامه داشت.

«ارس» بار دیگر تشنج کرد

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص وضعیت سلامت تنها پلنگ باغ وحش مشهد نیز گفت : چند روز پیش بار دیگر ارس که مبتلا به بیماری عصبی پیش رونده است دچار تشنج شد که ناشی از بیماری این گونه است .

قربان زاده افزود : در جریان این تشنج یکی از دست های ارس نیز آسیب دیده که درمان آن در حال انجام است .

وی با بیان این که ارس یک پلنگ پیر محسوب می‌شود و خوشبختانه تا کنون با تلاشهای موثر دامپزشکان متخصص موفق به حفظ آن شده ایم اظهار کرد: دامپزشکان تمام تلاش خود را برای حفظ و بازگرداندن سلامت این ۲ گونه ارزشمند به کار بسته اند.

او تاکید کرد : آماده هر گونه همکاری با اداره کل محیط زیست در خصوص روند درمان این ۲ گونه هستیم و پذیرای پیشنهادات سازنده و تعامل در این زمینه خواهیم بود .

"ارس" توله پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.این گونه پنج سال و نیم است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

گفتنی است پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد.

این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.

 

انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
احمدی
|
Turkiye
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
0
0
عجب...
نقیبی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
6
5
با توجه به پیشینه ذکر شده به نظر میرسه پلنگ موردنظر مبتلا به لکوانسفالوپاتی دژنراتیو شده باشه که با از دست دادن ماده سفید قشر مغز همراه است که با ام آر ای قابل تشخیصه
علت بروز بیماری معمولا ناشناخته است ولی تغذیه در بروز و روند بیماری تاثیر بسزایی داره.
گرچه بنظر میرسه این ضایعات برگشت ناپذیر هستن ولی استفاده از درمانهای حمایتی مانند شیاف دیازپام ده میلی و مکمل های ویتامینی و معدنی (ب کمپلکس، ای سلنیوم، منیزیم و ..) بی تاثیر نیستند
و یک داروی دیگه ای که بنظر میرسه با افزایش نوروترانسمیترها در بهبود عملکرد مغز و اختلالات حرکتی موثر باشه سیتی کولین هستش
با کمک به سنتز بهتر استیل کولین در انتقال پیامهای عصبی موثر هست و در درمان آلزایمر و پارکینسون هم کاربرد دارد.
پاسخ ها
نقیبی
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
البته با توجه به نارسایی کبدی کلیوی ارس، علت انسفالوپاتی چندان هم ناشناخته نیست
پس با کاهش اوره و آمونیاک خون هم میشه از پیشرفت علایم عصبی جلوگیری کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
با هر مطلبی نمیشه نسخه نوشت.
دفعه قبل گفته بودند که مشکل شیر انگلی هست و حالا مشکوک به سرطان هستند
در مورد پلنگ هم عجله نکنید. هنوز چیزی مشخص نیست
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
حق با شماست
منم تو ی سایت دیگه خوندم که ارس هم نارسایی کبدی کلیوی داره
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
آقا شما فقط با مطالعه یک مطلب اینترنتی، بدون معاینه و دیدن حیوان، از راه دور، هم تشخیص دادین و هم نسخه پیچیدین؟! دامپزشکی این شکلیه؟ مثل جریان تجویز تلفنی دارو برای پیروز شد که نهایتا نتیجه اش تلف شدن حیوان بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
از شما بعید بود
تشخیص بیماری با دو مطلب غیر مستند اینترنتی؟ و تجویز دارو بدون داشتن مطب!
همین بلا را سر پیروز هم آوردند
معاینه از راه دور!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
ناشناس 11:47
شما احیانا مجهز به میدان مغناطیسی هستین؟
یعنی الان اگر احیانا از شما برای درمان پلنگ دعوت کنن
شما میگید نیازی به نتایج MRI نیست و خودتون آستینا رو بالا میزنین و تشریف میبرین تو قفس آقا پلنگه و حیوان رو معاینه میکنین؟
اونوقت بفرمایین با گذاشتن گوشی و شنیدن ضربان قلب حیوان علت تشنج رو تشخیص میدین؟
یا ادعا دارین با لمس حیوان یا احیانا با پنیر موسکیتو میتونین جلوی علایم عصبی پیشرونده حیوان رو بگیرید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
ناشناس 22:06 شما بهتره بری تو کار انرژی درمانی و تله پاتی و علوم خفیه! نه دامپرشکی. در ضمن اون خانم های غیب گو و طالع بین رو دیدی جلوی یک گوی بلوری میشینن و غیب گویی میکنن؟ اونم شغل مناسبیه!
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
آقای ناشناس ۲۱:۱۴
اگه مطب داشتن که همه باید بابت تشخیص و درمان ایشون حق ویزیت میدادیم و کارت میکشیدیم
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
0
12
توروخدا این زبون بسته ها را رها کنید اینا تو طبیعت نه سرطان میگیرن نه نارسایی کلیوی نه انسفالوپاتی نه ................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
درود بر شما ?
حرف دل اکثر انسان‌های آگاه ومهربان??‍♀️???
القاصی المهر
|
Germany
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
5
0
نارسایی حاد کلیوی و اوره و کراتینین بالا و در نهایت پنومونی حاد سرنوشت محتوم این حیوان مفلوک است. بجای اتیولوژی و علت شناسی چند تا دامپزشک مجرب بفرستین کشور کنیا تا دوره های تخصصی باغ وحش را بیاموزند. متاسفانه دامپزشکان ایرانی همانند پزشکان ایرانی کم سواد ، پرمدعا و پرطمطراق هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
شما خودت دامپزشک یا پزشک ایرانی نیستی؟ اگر هستی که خودت هم شامل حرف خودت میشی و بیسوادی. اگر نیستی که اصلا صلاحیت حرف زدن راجع به اوره و کراتینین رو ندارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
حالا چرا نباید علتش رو پیدا کنیم؟
پس بریم کنیا در مورد چی دوره ببینیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
1
4
حکیم مهر قبلا گزارش کرد که اصابت سنگ زمان شکار باعث تشنج حیوان شده که با توجه به اینکه ارس 1391 شکار شد و 97 تشنج کرد خیلی بعید بنظر می‌رسید
بعدش اعلام کرد که اساتید دانشگاه فردوسی علت تشنج رو ابتلا به ویروس دیستمپر تشخیص دادن اما باز با توجه به اینکه ارس تنها پلنگ باغ وحش بوده و 6 سال بعد از زنده گیری تو باغ وحش زندگی می‌کرده و رفت و آمد تو باغ وحش زیاد بوده و از طرفی حیوانات ناقل زیادی تو باغ وحش زندگی میکردند، بازم بعید هست که طی این مدت واکسینه نشده باشه
در واقع انتظار می‌رفت طی این 6 سال حداقل 3 دوز واکسن دیستمپر رو دریافت کرده باشه و نسبت به دیستمپر مقاوم شده باشه.
پس حداقل حق داریم بپرسیم اگه دیستمپره پس چرا واکسینه نشده بوده؟ جایی که شیر و پلنگ و ببر و راکون و ... نادر و ارزشمند کنار هم زندگی میکنن یعنی هیچکدوم واکسینه نمیشن؟
یادمه زمانی که میخواستن پیروز رو وارد محیط آزاد کنند، همه پیشنهاد داده بودن تا 4 ماهگی صبر کنند تا پیروز با واکسن دیستمپر و سه گانه و ... واکسینه بشه یعنی اونم الکی بود؟
من یکی که ترجیح میدم فکر کنم ارس دچار انسفالوپاتی با عامل ناشناخته شده باشه تا دیستمپر
ولی یک چیز دیگه ای که هست اینه که چرا همه حیوانات باغ وحش از نارسایی کلیوی رنج میبرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
1
4
“Old dog encephalitis” is a poorly characterized, progressive immune-mediated demyelinating leukoencephalomyelitis induced by CDV that occurs weeks to years after recovery from the acute infection and is difficult to diagnose. The term “old dog encephalitis” is a misnomer, because affected dogs are not necessarily old. Both CDV and measles virus have been incriminated as possible agents of multiple sclerosis because of the resemblance of demyelinating CDV encephalitis to the pathology of this disease. Virus has been detected within the brains of these dogs with immunohistochemistry and reverse-transcriptase PCR assays. Persistent infection of astrocytes in the CNS by some CDV strains has been postulated as a mechanism for this chronic manifestation of infection, with transmission from cell to cell through induction of cell-cell fusion and resultant evasion of the host immune response.
Neurologic signs are often progressive and generally do not resolve, so dogs that recover often have residual neurologic deficits.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
ahsant
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
0
1
شکل ظاهریش شبیه شکل باطنی کارت بانکی کارمندان خوشبخت دامپزشکی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
1
7
دوستان چقدر سریع متهم میکنین اجازه بدید از خودم دفاع کنم
اولا که منم مثل خیلی از دامپزشک های دیگه وضعیت ارس رو دنبال میکنم و دلم میخواد زودتر ازین وضعیت خلاص بشه
فیلم تشنج ارس رو هم دیدم دقیقا اینجا
https://www.hamshahrionline.ir/news/795218
همون طور که میبینین یک تشنج عمومی تونیک کلونیک که هم سر هم دست و پا هر دو سمت راست و چپ رو درگیر کرده. در واقع یک تشنج کامل، نه فقط علایم عصبی باقیمانده از یک درگیری احتمالی با ویروس.
بنابراین باید داروی ضد تشنج رو دریافت کنه و مطمئنا دریافت می‌کنه اما من منظورم اصلا تجویز دارو برای پلنگ نبود من فقط تأکیدم روی نوع تجویزش بود
بخاطر همین دیازپام رو پیشنهاد کردم که شیاف داره
شیاف نسبت به تزریق عضلانی استرس کمتری وارد می‌کنه و از طرفی نسبت به نوع خوراکی راحت تر جذب میشه و خیال دامپزشک هم از دریافت مقدار دوز مناسب دارو راحت تره
بهرحال آماده کردن یک محیط امن و آرام برای حیوان متشنج یک ضرورت هستش
تازه بنظرم قفسش باید خلوتتر هم بشه که مثل ایندفه در صورت تشنج ناگهانی سقوط نکنه مشکل دو تا نشه
حتی سر و صدا رو هم باید کاهش داد
مکمل ویتامینی و معدنی هم باز تجویز محسوب نمیشه. مکمل ها امضای دامپزشک هستن حتی به حیوان بدون مشکل هم توصیه میشه
اتفاقا اگه سرچ کنین سیتی کولین هم یک مکمل غذایی هستش از سیتیدین و کولین ساخته شده و علاوه بر کمک به سنتز استیل کولین بعنوان انتقال دهنده عصبی به ساخت فسفولیپید و ترمیم میلین تخریب شده هم کمک میکنه و یک داروی کاملا ایمن و بدون عوارض جانبی شناخته شده هست
چون من احتمال میدم ارس علاوه بر عوارض ناشی از تشنج که همون تخریب سلولهای عصبی در نواحی هیپوکامپ و .. هست از عوارض دمیلینه شدن نورون‌ها تو بخش سفید مغز هم رنج می‌بره.
این عوارض پیشرونده هست و زمان بین تشنج ها رو کوتاهتر میکنه
حتی ممکنه این عوارض با واسطه ایمنی هم رخ بده
بنابراین شاید پردنیزولون هم نیاز باشه اما تجویز این داروها باعث افزایش نارسایی کلیه میشه بنابراین پیشنهاد نکردم
ضمن اینکه من فقط اینها رو توصیه کردم اردر که نذاشتم صدر در صد به ارس داده بشه
ارس زیر نظر اساتید دانشگاه هستش حتما بررسی میشه و در صورت صلاحدید مصرف میشه
اصلا هدف از این سایت، تبادل نظرات و استفاده از خرد جمعی هستش غیر اینه؟
پاسخ ها
دکتر محجوب
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
دکتر عزیز شما متهم نیستید من کار شما رو تحسین میکنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.
و یک نصیحت هم دارم
از همه انتظار درک یکسان نداشته باشید.
همه ما فقط چیزی را متوجه میشویم که به دنبال آن هستیم.
خیلی ها الان منتظر بهانه هستند که نتیجه بی مسئولیتی خودشان را به گردن دیگری بیندازند.
آن کسی هم که دنبال علم و کسب تجربه هست خودش استفاده میکند.
مشکل اصلی دامپزشکی امروز اینه که اجازه پیشرفت و خلاقیت رو به کسی نمی‌دهیم
علم دامپزشکی مثل علم پزشکی، یک علم تجربی بر پایه شواهد و نتایج آزمایشگاهی هست. برای بررسی های بیشتر لزوما نیاز به انتقال بیمار نیست و تنها پرونده بیمار برای بررسی های بیشتر به یک مرکز درمانی پیشرفته تر منتقل میشود
با توجه به نتایج آزمایشگاهی و ... چند گزینه احتمالی مطرح میشود و در نهایت با حذف گزینه های غیرمرتبط، یک تشخیص و پلن درمانی در نظر گرفته میشود.
این پروسه یک روش استاندارد و نمیتوان از هر دامپزشکی انتظار داشت اما دلیل هم نمیشود، یک نفر چون دارای چنین توانایی نیست در جهت تخریب اون بربیاید و بگوید
«اگر من نمی‌توانم اینگونه باشم، پس بقیه هم نباید باشند و اگر هستند یعنی جادوگرند»
این دقیقا نمونه بارز تفکر خرچنگی است.
اما ارتباط این موضوع با خرچنگ‌ها در چیست؟!
اگر شما چند خرچنگ را درون یک جعبه یا چیزی شبیه آن بیندازید، آنها می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند، ولی این اتفاق نمی‌افتد. می‌دانید چرا؟! چون هر خرچنگی که بخواهد از جعبه بیرون بیاید، بقیه خرچنگ‌ها او را پایین می‌کشند و مانع نجات او می‌شوند. این قضیه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه خرچنگ‌ها یکی پس از دیگری می‌میرند و هیچ یک نجات پیدا نمی‌کنند، در حالی که همه آن‌ها می‌توانستند به راحتی از جعبه بیرون بروند.

خواهشی که از حکیم مهر دارم این است که در یک سایت علمی، لطفا پاسخهای غیرعلمی را منتشر نکنید. وجهه و اعتماد عمومی را نسبت به سایت از بین میبرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
آقای دکتر 8:57 خودتون گفتید که: "علم دامپزشکی مثل علم پزشکی، یک علم تجربی بر پایه شواهد و نتایج آزمایشگاهی هست." اما در ادامه در نقض این گفته هاتون حرف زدین.

ایشان فقط بر اساس مشاهدات از راه دور و فوقش یک فیلم، اقدام به تشخیص قطعی کردن! اصلا فرض کنیم که تشخیص شان هم از روی شانس، درست دربیاد، آیا به این معناست که بگیم تشخیص از روی مشاهده فیلم کار صحیحیه؟! خیر.

دامپزشکی هم یک علم تجربیه و دامپزشک برای تشخیص باید شخصا بالای سر کیس حاضر باشه و اقدام به نمونه برداری و معاینه کنه و اگر امکان بیهوشی نبود هم باز نمیتونه تشخیص قطعی بده و باید احتمالات رو مطرح کنه.

البته تبادل فکر و ارائه نظرات و اشتراک دانش خیلی هم خوبه. اما باید با ادبیات مناسب مطرح بشه مثلا اینکه بگه یکی از احتمالات این میتونه باشه که حیوان دچار بیماری عصبی پیش رونده هست. یک احتمال میتونه آسیب عصبی در اثر مسمومیت باشه یک احتمال میتونه تروما باشه. یک احتمال میتونه کیست یا تومور مغزی باشه و... اما ایشون با قطعیت گفتن بیماری اش اینه و درمانش هم اینه!

به اینکار نمیگن اشتراک گذاری علم و نظرات. میگن شو و نمایش که ببینید من چقدر بارمه و چقدر بلدم! من چقدر بهتر از شما هستم!
فارماکولوژیست
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
برادر من ایشون با مطالعه نتایج MRI و PCR و در تکمیل تشخیص انجام شده، یک احتمال رو مطرح کردند و دارویی هم تجویز نکردند.
انگار که برای یک نفر که سرما خورده، قرص سرماخوردگی تجویز شده باشد.
این کجاش شو هست؟ برفرض هم ایشون قصد خودنمایی داشته باشند. جوان است و جویای نام.
شما قصدتون از تخریب چیه؟
باید قبول کنین که ایشون از خیلی از دامپزشک ها حداقل جسورتر هستند.
چقدر خوب بود شما هم با دلیل علمی، نتایج آزمایشگاهی و یا به قول خودتون شانسی استدلال کنین که تشخیصشون اشتباه بوده
مثلا شما فرمودین یکی از احتمالات بروز تشنج، کیست و تومور هست که کاملا درسته
اما فکر نمی‌کنین اگر کیست یا تومور بود، حتما در MRI مشخص میشد؟
اتفاقا تروما هم باعث خونریزی یا ... میشود که در MRI قابل تشخیص هست
یا مسمومیت؟
دقیقا مسمومیت با چه ماده ای؟
فکر نمی‌کنین عنوان کردن این احتمال، اوج غیبگویی باشد؟
من که خودم فارماکولوژی خوندم جرات ندارم چنین نظری بدم
بحث سم شناسی بسیار پیچیده است و نیاز به آزمایشات سنگین دارد
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
با سپاس فراوان از اظهار لطف اساتید محترم و جناب ستاد مبارزه با خودنمایی،
باید عرض کنم که اتفاقا لوکوانسفالوپاتی تنها گزینه مدنظر من بود و اصلا نیازی به مشکوک بودن به تومور و تروما نبود
چون همون‌طور که قبلاً گفتم من از قبل پیگیر وضعیت ارس بودم و اتفاقا در جریان هستم که احتمال ابتلای ارس به تومور یا انگل مغزی در سال 1397 مطرح شده بود و در همان سال بر اساس ام آر آی رد شد.
اینکه گفتم نیازی نبود چون تیم تخصصی معالج ارس، قبلا زحمت طرح گزینه های احتمالی و تشخیص قطعی رو کشیدن و براساس نتایج آزمایشات خونی و مولکولی اعلام کردن که بیماری قطعی ارس دیستمپر هستش و 5 ساله داره ضد تشنج فنوباربیتال و مکملهای ویتامینی دریافت می‌کنه و در کنارش چندین دوره آنتی بیوتیک گرفته.
شرایط نگهداری و جیره غذاییش تغییر کرده و ...
بنابراین به نظر میرسه ستاد مبارزه با خودنمایی ی 5 سالی عقب تشریف دارند.
حدس انسفالوپاتی هم دقیقا بر پایه نتایج منتشر شده اساتید و با توجه به آسیبهای احتمالی سدخونی مغزی در جریان حمله ویروسی و نفوذ سلولهای ایمنی به بافت مغز به ذهنم رسید. البته قبول دارم پیشنهاد دارو یکم غیرحرفه ای بود، گرچه خیلی متفاوت از جریان پیروز بود.
راستش پیشنهاد استفاده از شیاف شاید ناشی از یک احساس ناامیدی از روند بهبود هم بود، چون با توجه به سن حیوان، برگشت ناپذیر بودن ضایعات و مادام العمر بودن درمان، حداقل حیوان استرس تزریق دارو رو تحمل نکنه که باز هم فقط یک پیشنهاد بود و مطمینا من تصمیم گیرنده نیستم.

در نهایت بنظرم مشکل آقای ناشناس اصلا تشخیص قطعی و غیرقطعی بیماری نبود چون اینطور که بنظر میاد ایشون اصلا در جریان روند بیماری ارس نیستن و بیشتر از اون پیگیر اهداف و احساسات من هستن
این ادعا با بررسی سایر گزارشات وضعیت ارس قابل اثباته چون اکثرا یک یا دو کامنت آرزوی سلامتی زیرشون ثبت شده! اما با ثبت نظر من، این خبر به پربحث ترین اخبار تبدیل شده!
بنابراین با احترام به حساسیت ایشون و علیرغم میل باطنی و توصیه یک بزرگی که فرموده بودند "ناشناس نباشیم تا ناشناس نمانیم"
من بعد تا حدامکان نظراتم رو ناشناس ثبت میکنم
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
آقای وکیل مدافع ۲۳:۲۱ ایشون گفتن فقط با یک فیلم به این نتیجه رسیدن حالا شما میگید نه فقط MRI رو هم دیده بلکه خودش میگه من ۵ ساله در جریان کل اطلاعات ارس هستم! خب قبل از فرستادن نظرات با هم هماهنگ کنید که اینقدر حرفاتون متناقض نباشه! بعد هم ایشون چه نقشی داره در درمان ارس که به کل پرونده و اطلاعاتش دسترسی داره؟!
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
ببینین این اخرین توضیحی که بهتون میدم
چون احساس میکنم شما فقط دارین وقتمون رو تلف میکنین و منظور دیگه ای غیر از نگرانی برای حال ارس دارید.
بنظرم وقتی یک شخص حقیقی بدون معرفی خودش کامنتی می‌ذاره یعنی خودش هیچ شأن و منزلتی برای نظراتش قائل نیست. بنابراین من بعد ضرورتی جهت پاسخگویی به چنین شخصی با هویت مخدوش، احساس نمیکنم.

دامپزشکی که حتی به خودش زحمت نمیده یک سرچ ساده انجام بده یا شایدم شو راه انداختی که ملت ببینند چقدر بلد نیستی!!!

حتی توانایی خواندن یک جمله ساده رو نداری!!
من کی گفتم فقط با یک فیلم؟؟؟
من گفتم مثل خیلی از دامپزشک های دیگه، وضعیت ارس رو دنبال میکنم.
تو همین سایت حکیم مهر از 17 مرداد 1397 تابحال حداقل 27 خبر از ارس منتشر شده، از همون ابتدا که همه چیز در حد حدس و گمان بود و بحث تومور، انگل مغزی یا لخته خون ناشی از شکار مطرح شد تا زمانی که تشخیص انسفالیت ویروسی قطعی شد و در دی ماه 1401 که اعلام شد با این شدت بیماری، ارس باید 5 سال پیش از بین میرفت.
همه این اطلاعات در آرشیو حکیم مهر و در دسترس عموم هستش میتونین جستجو کنین و جواب تمام سوالات تون رو در مورد روند درمانی ارس بگیرین
نباید که همه چیز رو لقمه کرد گذاشت جلوی چشم شما تا شما لطف کنین و قبول کنین که جاد
و جمبلی در کار نبوده
بقیه عزیزان هم با تصور دسترسی همگانی به نتایج MRI و آزمایشات که قبلاً منتشر شده نظر دادند و نیازی به هماهنگی با جنابعالی نداشتند.
به عنوان آخرین کمک و چون احساس میکنم خیلی با روند سرچ علمی آشنایی نداری بخشی از خلاصه مطالب ارائه شده رو برات کپی کردم
"بار دیگر حال ارس ناپایدار شد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این روزها به دلیل پیشرفت بیماری این گونه ارزشمند جانوری حال مساعدی ندارد.

عرفانی افزود: در سال ۱۳۹۷ برابر اعلام متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد و بر اساس مستندات آزمایشگاهی و پاراکلینیک (به ویژه ام آر آی مغز و پی سی آر نمونه های گرفته شده از بیمار)، بیماری قطعی ارس، ابتلای شدید به ( CDV) دیستمپر سگ‌سانان اعلام شد.

وی بیان کرد: دیستمپر، بیماری ویروسی مخصوص سگسانان است که در مواردی نادر در گربه سانان و پلنگ های شرق کشور نیز دیده شده است؛ در فرم نوروتروپ ویروس شبکه اعصاب مرکزی حیوان درگیر می‌شود که منجر به بروز علایم عصبی و عدم هوشیاری و حملات صرعی می شود.

وی با بیان اینکه اکنون حال این گونه ارزشمند مساعد نیست، اظهار امیدواری کرد که ارس این دوره را نیز با مقاومت بدنی بالای خود از سر بگذراند.

ثبت مثلث بی‌نظیر همکاری در درمان ارس

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همکاری و مشارکت سه جانبه اداره کل محیط زیست، اداره کل دامپزشکی و دانشکده دامپزشکی در طول سالهای اخیر موجب شد که ساختاری موثر از همکاری های بین دستگاهی برای حفاظت و صیانت از حیات وحش استان شکل گیرد.

«دکتر محمود قربانزاده» بیان کرد: تمام ۶ تا هفت سال آخر از عمر ارس، که بیماری درمان ناپذیرش با علایم حاد ظهور کرد، در حقیقت مرهون همکاری های تشخیصی و درمانی موثری بود که در ادامه حیات آن نقش داشت.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیز که شاهد حال ناخوش ارس هستیم این اداره کل آماده هرگونه همکاری در تشکیل تیم تخصصی برای درمان ارس است.

قربانزاده گفت: علاوه بر این دامپزشک مقیم باغ وحش مشهد نظارت و مانیتورینگ کامل بر ارس را بر عهده دارد."
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
0
2
ریشا را می بینم ، یاد کارمندان درشرف بازنشتگی دامپزشکی به ذهنم میاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
1
خدای من?‍♀️این حیوان زیبا در اسارت انسان‌های بی رحم ونادان?واز همه بدتر خودخواه

ویک جامعه بدون قانون …. حمایت از حیوانات ومحیط زیست
شرم آور است. ?
نظر شما
ادامه