کد خبر: ۷۸۰۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس کارگروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
«دکتر سیمین خیاط زاده» افزود: یکی از موارد فوتی، بانوی جوان بود که حتی گزشی هم رخ نداده بود، از طریق بزاق و تماس با این حیوان به بیماری هاری مبتلا شده و جان خود را از دست داد ...

حکیم مهر: رئیس کارگروه بیماری های واگیر دار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: سگ گزیدگی از جمله مهمترین مشکلات موجود است که بر اساس آمار مرکز بهداشت استان سالانه با ده هزار گزش مواجه بوده و فوت سه همشهری را رقم زد که این آمار نگران کننده است

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، «دکتر سیمین خیاط زاده» رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز،معضل سگ‌های بی‌صاحب و حمله آن‌ها به انسان‌ها معضل تازه‌ای نیست؛ سالانه ۱۰ هزار مورد حمله سگ‌ها در استان قرار می‌گیرند که صد در صد آنها با نگرانی ابتلا به بیماری هاری هستند و براساس آمارها، اغلب این قربانیان کودکان و سرپرست خانواده ها هستند.

یکی از مسائل زیست‌محیطی کلانشهر تبریز و شهرستان های استان در سال‌های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده، ازدیاد و پرسه‌زدن سگ‌های بدون صاحب در بافت شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد ترس و وحشت میان مردم، موجب آلودگی محیط زندگی و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌شود. عواملی همچون غذا دادن به سگها و گربه ها چرخه را با مشکل مواجه کرده و همچنین دفع نشدن پسماندها هم  به زاد و ولد آنها منتهی می شود که همت دستگاه های مربوطه را می طلبد.

دکتر خیاط زاده در حاشیه کمیته خدمات بهداشتی و محیط زیست ستاد خدمات سفر مستقر در مرکز اورژانس استان آذربایجان شرقی که با هدف ارتقا سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی درآستانه عید نوروز و افزایش آمادگی و هماهنگی های لازم انجام پذیرفت، با بیان اینکه سالانه میلیون ها دلار برای واکسن و درمان گزیدگی سگ هزینه می‌شود که رقم بالایی است، گفت: متاسفانه با اینکه در نه سال گذشته هیچ آمار فوتی در استان گزارش و ثبت نشده بود، سال جاری سه نفر از سرپرست های خانواده بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست دادند. جالب است بدانید، یکی از موارد فوتی، بانوی جوان بود که حتی گزشی هم رخ نداده بود، از طریق بزاق و تماس با این حیوان به بیماری هاری مبتلا شده و جان خود را از دست داد.

وی در پایان تاکید کرد: هرنوع گزش توسط حیوانات پستاندار مانند سمور، روباه و گرک یا... نیز امکان ابتلا به بیماری "هاری" را در پی داشته و با مراجعه سریع به کارشناسان تحت درمان رایگان این خدمات قرار گیرند.


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
2
7
اگر حیوانی به خصوص سگ، دست تون رو لیس بزنه یا تماسی با خون تازه حیوانات داشتید حتما دست هاتونو بشویید. دقت کنید که اگر حیوانی مبتلا به هاری بشه چون ویروس هاری در بدن دوره کمون داره ممکنه برای مدتی هیچ علائمی نداشته باشه اما بزاقش حامل ویروس باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
این را من اشتباهی دیس لایک کردم باید لایک میکردم.
افرین هرگونه مواجه با حیوانات حامل و ناقل باید جدی درنظر گرفته شود با ی شست و شوی ساده ممکنه که عامل خطر داکتیو بشه به همین راحتی.
BA
|
Germany
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
0
3
استنشاق آئروسل ویروس هاری یکی از راه های بالقوه غیر از گزش برای قرار گرفتن در معرض بیماری است، اما به جز کارمندان آزمایشگاه، اکثر مردم با آئروسل ویروس هاری مواجه نمی شوند.

https://www.cdc.gov/rabies/transmission/index.html#:~:text=Inhalation%20of%20aerosolized%20rabies%20virus,they%20are%20also%20very%20rare.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
چرا کارکنان نمونه بردار دامپزشکی هم در معرض آئروسل هستند
دامپزشک متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
1
6
چند نکته مهم درباره هاری:
۱- نشانه های بیماری هاری در گربه برخلاف سگ، بسیار مبهم است.
۲-تماس جراحات بدن بویژه دست های انسان با بزاق حیوان هار خواه گوشتخوار هار خواه علفخوار هار ، موجب انتقال بیماری هاری می شود.
۳-درمان هاری در انسان (مثل سرم ضد هاری و واکسیناسیون ۵ نوبتی و...) فقط تا قبل از بروز علائم عصبی از جمله تشنج، عوعو کردن و... جواب می دهد و پس از بروز علائم عصبی در انسان (که حاکی از ورود ویروس به مغز انسان است) مرگ ، حتمی است.
۴-انتقال تنفسی، راه نادر انتقال هاری در فضاهای بسته و فاقد تهویه(غارها و آزمایشگاه های بدون تهویه مناسب) است و در هوای باز مطرح نیست.
۵-اولویت در برخورد با کلیه گونه های حیوان هار، معدوم سازی با ترحم است و مغز آن در کیت هاری باید به آزمایشگاه صلاحیتدار تشخیص هاری، ارسال شود.
چنانچه حیوان مشکوک به هاری "صاحبدار و فاقد علائم درمانگاهی هاری" باشد (تاکید می کنم فاقد علائم هاری) و صاحبش راضی به معدوم سازی نباشد؛ دو حالت دارد:
الف-اگر حیوان سابقه واکسیناسیون هاری نداشته و یا از واکسیناسیون آن بیش از یک سال گذشته باشد، واکسیناسیون علیه هاری حیوان انجام و حیوان باید تا ۶ ماه قرنطینه شود و در صورت نداشتن علائم هاری از قرنطینه ۶ ماهه خارج می شود و تا یک سال و نیم دیگر، تحت نظر خواهد بود. (طولانی ترین دوره نهفته هاری گزارش شده، ۲ سال بوده است)
ب- اگر حیوان سابقه واکسیناسیون داشته و از زمان آن کمتر از یک سال گذشته باشد، حیوان ۶ ماه قرنطینه و در ماه پنجم قرنطینه، واکسیناسیون علیه هاری شده و در صورت نشان ندادن علائم هاری تا پایان دوره قرنطینه، از قرنطينه ۶ ماهه خارج می شود و تا یک سال و نیم دیگر ، تحت نظر خواهد بود.
نکته مهم اینکه پروتکل بالا فقط برای سگ و گربه "صاحبدار" است و شامل سگ های بی سرپرست(ولگرد) نمی شود و گوشتخوار بی سرپرست (ولگرد ) مشکوک به هاری، حتما باید به خلاص (یوتانایز) شود.
۶-چنانچه حیوانی دارای علائم هاری مانند سیلان بزاق ، دش اوباری (اختلال در بلع) و انسفالیت باشد، باید آن را حداقل ده روز ( و بهتر ۶ ماه ) قرنطینه کرد و چنانچه نمرد، می توان به علل دیگر انسفالیت و دش اوباری(اختلال در بلع) اندیشید.
۷- هرگونه واکسیناسیون پیشگیرانه هاری در علفخواران "حلال گوشت" ممنوع و پس از مطالعات همه گیرشناختی، نیازمند دستور کتبی دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور است. اسب سانان چون حلال گوشت‌ نیستند و گاز می گیرند، قابلیت واکسیناسیون پیشگیرانه علیه هاری را در کنار سگ و گربه ، دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Croatia |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
افرین.
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
در مورد قسمت 6
آیا شما تضمین می‌دین که سایر علل مسبب هاری تو این ده روز منجر به مرگ حیوان نمیشه؟؟؟
و آیا فکر نمی‌کنین که این ده روز که هیچ اقدامی نمیشه فرصت طلایی درمان حیوان رو از ما میگیره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
ممنون بابت اطلاعات فقط در گزینه 5 حیوان باید قرنطینه شود تا بمیرد بعد نمونه مغز ارسال شود اگر معدم شود ممکن است در آزمایشگاه جواب منفی گرفته شود
همکار متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
0
در پاسخ به دوست ناشناس ۱۲:۵۲ عرض کنم نیاز به تضمین نیست و چنانچه شما به عنوان دامپزشک محترم معالج با مدرک آزمایشگاهی مانند "آزمون های سریع بزاقی" هاری رو منفی تشخیص دهید، می توانید با رعایت اصول حفاظت فیزیکی فردی بدون دوره ۱۰ روزه نیز اقدام به درمان نمایید ؛ ولی بنده به عنوان همکار کوچک شما با تجربه ۲۰ ساله به هیچ وجه این رو به مصلحت نمی بینم. چون دیگر علل رخداد انسفالیت یا فلگمون حلقی پیش آگهی خوبی برای درمان ندارند.
نظر شما
ادامه