کد خبر: ۷۷۴۰۳

حکیم مهر: پرستوی دریایی کاکُلی کوچک مجروح امروز (سه شنبه) در کلینیک دامپزشکی لوبو جزیره قشم تحت عمل جراحی موفقیت آمیز قرار گرفت.

سعید گودرزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرنده زیبا با نام علمی (thalasseus bengalensis) که در اثر برخورد با خودرو آسیب دیده بود از سوی یکی از حامیان محیط زیست به تنها کلینیک دامپزشکی جزیره قشم منتقل شد که متاسفانه هنگام مراجعه بال آن از دو ناحیه در استخوان های زند زیرین و زبرین دچار شکستگی‌ و عفونت شده بود.

وی ادامه داد: این عمل جراحی از سوی «دکتر سعید غلامی» دارای بورد تخصصی جراحی دامپزشکی از دانشگاه شیراز با انجام بی هوشی توسط «سنا سعادت» و نظارت و پایش مدیریت کلینیک دامپزشکی لوبو سرزمین آب و آفتاب انجام شد.

مدیر کلینیک دامپزشکی لوبو جزیره قشم توضیح داد: زمان جراحی ۳۰ دقیقه به طول انجامید که تکنیک جراحی انجام شده ترکیب پین سبک داخل استخوانی در هر ۲ استخوان این پرنده و بانداژ خارجی آن بود.

گودرزی اضافه کرد: آنچه که در این عمل جراحی دامپزشکی حائز اهمیت بود امکان پرواز دوباره پرنده پس‌ از جراحی و گذراندن دوره ریکاوری (بهبودی) و برگشت آن به دامن طبیعت بود که با این روش فیکس (برجا کردن) استخوان، احتمال آن بیشتر شد.

وی گفت: از آنجایی که در این گونه جراحی ها احتمال از دست رفتن پرندگان بسیار بالاست، گروه جراحی این پرستوی دریایی کاکُلی مدیریت بی هوشی آن را با کمال دقت و ظرافت انجام دادند که بی درنگ پس از اتمام جراحی این پرنده زیبا به هوش آمد و قبل و بعد از جراحی نیز سرم تراپی انجام شد.

وی گفت: پس از آن بانداژ (زخم بندی) و کولار الیزابت دنیل (گردنبند مخصوص پرندگان) برای جلوگیری از آسیب به زخم و بانداژ مورد استفاده قرار گرفت و توصیه های تغذیه ای و مراقبتی در اختیار حامی آن دهیار روستای ساحلی ریگوی جزیره قشم قرار گرفت.

مدیر کلینیک دامپزشکی لوبو جزیره قشم با بیان اینکه این گروه سه نفر از پزشکان کلینیک دامپزشکی لوبو امیدوار است پس از گذراندن دوران بهبودی این پرنده بتواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد و شاهد پرواز مجدد این پرنده زیبا باشیم، بیان کرد: در زمان حاضر، حال عمومی این پرنده رضایت بخش است و نیاز به مراقبت های ویژه پس از عمل جراحی دارد.

پرندگان مهاجر از اوایل مهر ماه، همزمان با آغاز فصل سرما در عرض های شمالی کره زمین و زیستگاه های سردسیر سیبری، دسته دسته به سواحل زیبای قشم و جنگل های شگفت انگیز حرا در این جزیره روی می آورند.

این پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی از نواحی سردسیر سیبری و آسیای میانه در نیمکره شمالی به سوی نواحی گرمسیری جنوب وارد جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب شده اند.

نزدیک به ۲۰ درصد پرندگان ایران به تناسب فصل در جزیره قشم حضور دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰ گونه پرنده مهاجر و بومی در چهار فصل در زیستگاه های گوناگون جزیره قشم شناسایی شده اند که در فصول پاییز و زمستان عده و گونه پرندگان مهاجر بیشتر از نیمه گرم سال است. زاد و ولد گونه های پرندگان زمینی قشم مورد استثنایی است و از ۳۵ گونه تشکیل شده است.

برخی گونه ها مثل جغد خالدار، چکاوک کویری و شهدخوار نیز به علت تعداد محدود آنها در ایران و خاورمیانه حائز توجه هستند.

در منطقه ژئو پارک قشم شاهین کبود برای نخستین بار در قشم و (ایران) در سال ۲۰۰۲ دیده و ثبت شده است.

وجود بسترهای بسیار مناسب شنی و گِلی و درختان حرا از لحاظ تغذیه تعداد زیادی از پرندگان مثل پلیکان پا خاکستری، کورمورانت بزرگ، هفت گونه از حواصیل ها و نوک پارویی، فلامینگوی بزرگ، ۲۵ گونه از پرندگان ساحلی، هفت گونه از کاکایی ها و ۱۰ گونه از پرستوهای دریایی اهمیت فراوانی دارد.

بهترین زمان پرنده نگری در ژئوپارک قشم فصل های پاییز و زمستان است که پرنده شناسان و گردشگران داخلی و خارجی می توانند انواع پرندگان شاخص از جمله سسک گلو سفید بیابانی، شهد خوار، کمر کولی بزرگ، سسک بیابانی، نوک خنجری ابلق، سنگ چشم دم سرخ ترکستان، باکلان، کورکورسیاه، تیهو، اگرت ساحلی و پرستوی دریایی کاکلی بزرگ را از نزدیک مشاهده کنند.

ماهیخورک سینه سفید، سلیم خرچنگ خوار، کفچه نوک، پیغوی کوچک، تلیله سفید، سنگ گردان، زنبور خوار گلو خرمایی، فلامینگو، کاکایی هیوگلینی، سلیم خاکستری، ماهی خورک معمولی، حواصیل هندی، پلیکان پاخاکستری، چکچک ابلق خاوری، سبزه قبای هندی، چالق لق هندی، سنقر تالابی ماده، عقاب خالدار بزرگ، عقاب ماهی و عقاب شاهی از دیگر پرندگان شاخص ژئوپارک جزیره قشم برای پرنده نگری هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.


نظر شما
ادامه